اودسوس

باستان شناسان یکی از دروازه های شهر باستانی اودسوس را کشف کردند

باستان شناسان بلغارستانی این روزها بسیار خوشحالند، زیرا موفق به کشف مجدد دروازه ای از شهر باستانی اودسوس شدند که از سال 1982 دیگر مشاهده نشده بود.

باستان شناسان بلغاری موفق به کشف مجدد یکی از دروازه های شهر باستانی اودسوس شدند. این دروازه جنوبی شهر قبلا کشف شده بود، اما با توقف روند کاوش بار دیگر از نظرها پنهان شد.

سایت های شهر باستانی اودسوس در کنار دریای سیاه و در کشور بلغارستان واقع شده است  و اکنون به شهر وارنا معروف است. این شهر ماوای قدیمی ترین سازه های طلا به دست بشر بوده است که قدمت آنها به ۴ تا ۵ هزار سال قبل از میلاد باز می گردد.

بسیاری از شهر های قدیمی باید مقوله دفاعی را در زمان ساخت رعایت می کردند و شهر باستانی اودسوس هم از این قضیه مستثنی نیست. بر این اساس این شهر نیز محصور در دیوارهای بلندی بوده است. البته ناگفته نماند که موقعیت این شهر در خلیج وارنا بسیار راهبردی بوده و اهمیت خاصی در کل منطقه داشته است به گونه ای که دفتر مرکزی نیروی دریایی بلغارستان نیز در حال حاضر در این ناحیه مستقر می باشد.

امپراطوری های بزرگی بر این شهر مسلط شده اند که از جمله مهمترین آنها می توان به امپراطوری تراسیان ها، یونانیان، رومیان و عثمانیان اشاره کرد. شهر باستانی اودسوس همان نقطه ای است که در آنجا امپراطور بیزانس با امپراطوری بلغارستان معاهده ای را امضا کرد که بر اساس آن کنترل بخشی از سرزمین های شمالی در قرن هفتم میلادی را به امپراطوری بلغارستان اعطا کرد.

کشف دروازه و خیابان سنگ فرش شهر اودسوس

این شهر نیز در نهایت ویران شد و با ساخت شهر های جدید برای همیشه به فراموشی سپرده شد، اما این فراموشی شامل باستان شناسان نمی شود، زیرا آنها موفق شدند تا بار دیگر یکی از دروازه های جنوبی شهر را کشف کنند. دروازه ای که ۸ متر پهنا دارد و به نظر می رسد این بخش تنها نیمی از دروازه اصلی به حساب می آمده است.

باستان شناسان همچنین موفق به کشف بخشی از خیابان اصلی شهر شده اند که یک خیابان سنگ فرش به قدمت هزار و ۵۰۰ سال است و به خوبی سالم باقی مانده است. کشف یک خندق نیز بخشی از دستاوردهای جدید باستان شناسان در اودسوس است.

دروزاه کشف شده در واقع دروازه جنوبی شهر اودسوس بوده است که شهر را به بندر متصل می کرد. دروازه یاد شده در ابتدای خیابان اصلی شهر واقع شده بود و یک سازه رومی- بیزانسی به حساب می آید.

از سوی دیگر به نظر می رسد ساخت قلعه بزرگ شهر قدمت طولانی دارد و ابتدای آن به دوران امپراطوری روم باز می گردد. این شهر چند بار بازسازی شده و توانست تا قرن ۷ میلادی بقا پیدا کند.

این نخستین دروازه از شهر است که توسط باستان شناسان کنکاش شده است. در حال حاضر گمانه زنی توسط باستان شناسان برای تشخیص موقعیت دیگر دروازه های شهر در دست انجام است.

چندی پیش نیز باستان شناسان موفق به کشف قلعه ای در اسراییل شدند که به نظر می رسد در نبردهای بابلی مورد استفاده بوده است. این قلعه دو دیوار داشته است و هدف این بود که با باز کردن دیوار اول اجازه ورود به دشمن داده شود. دشمن که به دیوار دوم می رسید خود را در میان دو دیوار گرفتار می دید و در این زمان حمله آغاز می شد.

بزودی شرایط به گونه ای رقم خواهد خورد تا توریست ها بتوانند از نزدیک از دروازه شهر اودسوس و خیابان اصلی آن بازدید به عمل آورند. در واقع باستان شناسان خواهان تبدیل کردن شهر به یک موزه باز هستند.

در این صوت توریست ها می توانند به صورت عینی در  مسیر تاریخ کهن قدم بزنند و تخیل خود را به سال ها دور شهر اودسوس پرواز دهند. باستان شناسان امیدوارند بتوانند دیگر دورازه های شهر را نیز بزودی کشف کنند.