جنگ تجاری آمریکا و چین

در جنگ تجاری آمریکا و چین ، هواوی تنها یک اهرم فشار است

جنگ تجاری آمریکا و چین طی چند ماه اخیر شدت گرفته است. تحریم هواوی همچون بنزینی روی آتش عمل کرد و سبب افزایش تنش‌ها بین دو کشور شد. تحریم هواوی به بهانه‌های مختلف تنها ناشی از جنگ تجاری آمریکا و چین است و علت دیگری وجود ندارد.

آقای دونالد ترامپ ماه گذشته اعلام کرد دولت آمریکا قصد دارد از هواوی به عنوان یک اهرم فشار بر کشور چین استفاده کرده و به اهداف مورد نظر در توافق با این کشور دست پیدا کند. پیشتر تبدیل شدن هواوی به یک اهرم فشار در جنگ تجاری آمریکا و چین تنها یک حدس بود،‌ اما دونالد ترامپ علنا به این موضوع اشاره کرد. بر اساس گزارش جدید رویترز، استیون موکین (Steven Mnuchin) وزیر خزانه‌داری کابینه دولت کنونی به رئیس جمهور اعلام کرده اگر در جنگ تجاری میان آمریکا و چین پیشرفتی حاصل شود، تحریم‌ هواوی رفته رفته کارایی خود را از دست خواهد داد.

تحلیلی بر جنگ تجاری آمریکا و چین

به عقیده وی، اگر چین خواهان دستیابی به توافق باشد، آمریکا نیز قدم‌های مثبت و رو به جلویی برمی‌دارد. اگر دولت چین علاقه‌ای به کاهش سطح جنگ تجاری آمریکا و چین نداشته باشد، آقای دونالد ترامپ با خوشحالی به افزایش تعرفه‌های گمرک محصولات وارد شده از چین خواهد پرداخت.

جنگ تجاری آمریکا و چین

جنگ تجاری بین آمریکا و چین زمانی آغاز شد که دونالد ترامپ اعلام کرد چین در حال سود بردن بیش از حد از معامله با این کشور است. اقتصاددان‌های زیادی عقیده دارند کسری معامله‌ای که رئیس جمهور آمریکا از آن صحبت می‌کند، به بالاتر بودن قدرت خرید مردم آمریکا در مقایسه با ساکنان کشور چین اشاره دارد. به همین دلیل میزان صادرات از چین به آمریکا به مراتب بیشتر از کالاهای صادر شده از آمریکا به چین است.

ترامپ اخیر طی انتشار توئیتی اعلام کرد اعمال گمرکی به معنی پرداخت میلیون‌ها دلار به وزارت خزانه‌داری آمریکا است. در عمل این عقیده کاملا اشتباه است؛ تعرفه‌های دریافت شده از محصولات وارداتی از چین، مالیات پرداختی شرکت‌های آمریکایی است که نتیجه‌ای جز افزایش قیمت محصولات تولید شده توسط آن‌ها ندارد، مگر این که شرکت‌ها به کاهش میزان سوددهی و شاید ضرردهی خود تن بدهند. به عنوان نمونه، اکنون روی قاب‌های محافظ آیفون‌ها و آیپدها تعرفه‌ای 25 درصدی وجود دارد. اپل تصمیم گرفته به منظور جلوگیری از افزایش قیمت لوازم جانبی محصولاتش، افزایش قیمت را به جان خریده و قیمت‌ها را ثابت نگه دارد. این موضوع در دراز مدت تاثیر قابل توجهی روی میزان سوددهی شرکت خواهد داشت.

دونالد ترامپ

فراموش نکنید با وجود تلاش‌های فراوان دونالد ترامپ به منظور بازگرداندن کارخانه‌های شرکت‌های آمریکایی به کشور، هنوز محصولات متعلق به شرکت‌های آمریکایی بسیار زیادی در چین تولید می‌شوند.

به عقیده استیون موکین، رئیس جمهور در صورت موفقیت در توافق با چین، از فشار به هواوی کم می‌کند، اما بازی که وی شروع کرده است، امنیت ملی آمریکا را نشانه می‌رود. چندی پیش شرکت گوگل نیز اعلام کرد سیستم عامل موبایل هواوی برای امنیت ملی آمریکا خطرناک خواهد بود!

نکته جالب اینجاست که تحریم همه جانبه هواوی به دلایل امنیتی و به منظور حفظ امنیت ملی آمریکا و کشورهای متحد آن صورت گرفته است! آمریکا سال‌ها است هواوی، بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی در دنیا، را یک تهدید ملی می‌داند. موسس هواوی زمانی در بخش جاسوسی ارتش خلق چین فعالیت داشته و اکنون تصور می‌شود وی در خدمت دولت چین، از تجهیزات مخابراتی و گوشی های هوشمند ساخت شرکت خود برای جاسوسی استفاده می‌کند. هواوی این ادعا را رد کرده است. آمریکا نیز هنوز هیچ مدرکی برای اثبات ادعاهایش درباره جاسوسی این شرکت ندارد.

دونالد ترامپ

اگر آمریکا از فشار روی هواوی کم نکند، این شرکت مجبور به توسعه سیستم عامل موبایل انحصاری خود و استفاده از آن در مدل‌های آتی خواهد شد. هواوی همچنین مجبور خواهد بود یک معماری پردازنده نوین طراحی کرده و ساخت چیپ‌های مورد نیازش را به شکلی کاملا خودکفا شروع کند. هواوی به وسیله فروش بیش از دویست میلیون گوشی هوشمند در سال گذشته میلادی توانست جایگاه خود به عنوان دومین گوشی‌ساز بزرگ دنیا بالاتر از اپل را تثبیت کند و اگر تحریم‌ هواوی رخ نمی‌داد، بر اساس گفته‌های تحلیلگران، در نیمه‌های سال 2020 جایگاه اول سامسونگ نیز به چنگ این شرکت چینی در می‌آمد. اما اکنون تحلیلگران، کاهش 24 درصدی فروش گوشی های هوشمند هواوی در سال 2019 و کاهش 20 درصدی فروش آن در سال 2020 را تخمین می‌زنند.