سرویس گوگل استادیا

آیا سرویس گوگل استادیا در برابر پلتفرم گیم استریمینگ xCloud مایکروسافت دوام می‌آورد؟

سرویس گوگل استادیا تا انتهای سال میلادی جاری عرضه خواهد شد. در مقابل این پلتفرم استریم گیم سدهای متعددی وجود دارد. به عنوان نمونه باید به رقیبی قدرتمند یعنی سرویس گیم استریمینگ xCloud شرکت مایکروسافت اشاره کرد.

گوگل هفته گذشته، اهداف خود برای فعالیت در دنیای گیم را اعلام کرد. مهم‌ترین بخش چشم‌انداز گوگل، پلتفرم گیم استریمینگ استادیا به شمار می‌شود که در نوامبر (آبان – آذر) سال جاری شاهد عرضه آن خواهیم بود.

گوگل در کنار ارائه چشم‌انداز خود از فعالیت در دنیای گیم، پیش فروش پکیجی از سرویس گوگل استادیا را با پیشنهادات ویژه آغاز کرد. کاربران می‌توانند با پرداخت 130 دلار، علاوه بر دریافت اشتراک سه ماهه سرویس گیم استریمینگ جدید گوگل، یک دسته‌ بازی اختصاصی و هدیه‌ای برای ارائه به کاربری دیگر به منظور استفاده رایگان از گوگل Stadia دریافت کنند. بعد از اتمام این بازه زمانی، کاربر باید به ازای هر ماه استفاده از این سرویس استریم گیم در رزولوشن 4K و با نرخ 60 فریم بر ثانیه (اشتراک Pro)، 10 دلار پرداخت کند. در نظر داشته باشید در صورت اجرای بازی در رزولوشن و نرخ فریمی یاد شده، سرویس گیم استریمینگ Stadia Pro گوگل حجم اینترنت شما را می‌بلعد!

سرویس گوگل استادیا

مزایای استفاده از سرویس گوگل استادیا

برای سرویس گوگل استادیا مزایای فوق‌العاده‌‌ای می‌توان تعریف کرد. به عنوان نمونه، با خرید اشتراک آن قادر خواهید بود در هر مکان و روی هر دستگاهی به اجرای بازی‌های کامپیوتری بپردازید. این دستگاه می‌تواند گوشی گوگل پیکسل 3 شما، سیستم کامپیوتری دسکتاپ یا لپ تاپ یک دوست یا تلویزیون هوشمند و دارای اتصال به اینترنت منزل یک فامیل باشد! سرویس‌های مشابه دیگری نیز وجود داشته و پیشتر، ایده‌های یکسان متعددی مطرح شده بود، اما وجود یک مشکل همواره سد راه آن‌ها بوده است؛ حجم داده تبادل شده بین سرورهای شرکت ارائه‌کننده سرویس و دستگاه‌ کاربر، حین اجرای یک بازی گرافیکی سه بعدی، فوق‌العاده زیاد است، به همین دلیل حتی کاربران دارای یک سرویس اینترنت مجهز به سرعت و پهنای باند بالا با مشکل تاخیر در ارسال و دریافت داده و در نتیجه کندی در اجرای بازی رو به رو می‌شوند. به ادعای توسعه‌دهنده، این مشکل در سرویس گوگل استادیا برطرف شده است.

سرویس گوگل استادیا

مزیت دیگر سرویس گوگل استادیا فراهم شدن امکان اجرای بازی‌های گرافیکی سه بعدی برای تمامی کاربران بدون نیاز به صرف هزینه‌های گزاف است. پیشتر، به منظور اجرای بازی‌های سه بعدی در رزولوشن و نرخ فریمی بالا، ناچار به پرداخت چند هزار دلاری به منظور خرید یک سیستم کامپیوتری گیمینگ، مجهز به بهترین پردازنده و پردازشگر گرافیکی، بودید، اما این کار اکنون تنها در گرو خرید یک اشتراک اینترنت دارای سرعت و پهنای باند بالا است. از فراهم شدن امکان اجرای بازی‌های پلتفرم‌های ایکس باکس، پلی استیشن و PC روی دستگاه‌های موبایل نمی‌توان غافل شد.

همچنین به خاطر اجرای بازی‌های گرافیکی سنگین روی سیستم کامپیوتری خود (احتمالا برای بازه‌های زمانی طولانی)، نگرانی از بابت کاهش عمر آن وجود نخواهد داشت. همه پردازش‌ها روی سرورهای سرویس گوگل استادیا صورت گرفته و نتیجه بر بستر اینترنت، به دست شما می‌رسد.

سدهای پیش روی سرویس گوگل استادیا

به عقیده گوگل، تا پیشرفت سرویس‌های گیم استریمینگ، اجرای بازی در کنسول‌ها یا سیستم‌های کامپیوتری گیمینگ به یک دلیل به استفاده از پلتفرم‌هایی همچون سرویس گوگل استادیا ارجحیت خواهد داشت؛ بازی‌های زیادی برای هر یک، برخی به صورت اختصاصی، وجود دارد، در حالی که تعداد بازی‌های Google Stadia در زمان عرضه حدود سی مورد است.

گوگل تنها شرکت در پی سرمایه‌گذاری هنگفت روی یک پلتفرم گیم استریمینگ نیست. مایکروسافت، به عنوان سازنده یکی از دو کنسول بازی برتر دنیا (ایکس باکس)، چندی پیش از سرویس گیم استریمینگ xCloud خود طی رویداد Xbox اخیر رونمایی کرد. در این رویداد به تعدادی کاربر اجازه داده شد به اجرای بازی‌هایی همچون Halo و Hellblade از طریق این پلتفرم بپردازند. جذابیت این سرویس برای کاربران، امکان اجرای دو بازی نام برده روی گوشی سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس حین اتصال یک دسته بازی ایکس باکس به آن بود.

سرویس گوگل استادیا

طی این آزمایش، به خاطر اخلال در شبکه وای فای محیط، مشکلاتی در اجرای بازی‌ها پدید آمد، اما بدون در نظر گرفتن این اتفاق، اجرای بازی‌ها روان و بدون لگ صورت می‌گرفت. مایکروسافت اعلام کرد تا چهار ماه دیگر، سرویس گیم استریمینگ xCloud از دستگاه‌های آی او اسی نیز پشتیبانی خواهد کرد.

مایکروسافت به لطف در اختیار داشتن نام Xbox، مسیر هموارتری به منظور بازاریابی برای سرویس گیم استریمینگ خود دارد. باید دید سرویس گوگل استادیا چگونه در برابر آن قد علم خواهد کرد.