حمله به سرورهای تلگرام

پاول دورف یک دولت را مسئول حمله به سرورهای تلگرام می‌داند

حمله به سرورهای تلگرام پاول دورف مدیر عامل این شرکت را به شدت به دردسر انداخت. وی عقیده دارد بر اساس اطلاعات در دسترس، دولت یک کشور از حمله‌های اخیر علیه سرورهای تلگرام پشتیبانی کرده است.

سرورهای تلگرام چندی پیش با مشکلاتی اساسی مواجه شدند، به طوری که کاربران برای یک بازه زمانی مشخص به صورت عادی قادر استفاده از این پیام‌رسان نبودند. یک حمله از نوع DDoS عامل بروز این خطاها اعلام شد. حال به نظر می‌رسد اتفاق رخ داده بیشتر از یک حمله DDoS ساده بوده است. مدیر عامل تلگرام عقیده دارد حمله به سرورهای تلگرام طی مدت زمان اخیر، توسط تیم‌های سایبری مورد حمایت دولت یک کشور انجام شده‌اند.

عامل پشت حمله به سرورهای تلگرام

بر اساس توییت جدید پاول دورف، شدت حمله به سرورهای تلگرام نشان می‌دهد یک کشور با زیرساخت‌های کافی پشت آن‌ها بوده است. وی انگشت اتهام را به سمت کشور چین برده است، چرا که بر اساس تحقیقات، طی حمله DDoS اخیر، بیشتر آی پی‌های رویت شده متعلق به سرورهایی واقع در این کشور بوده‌اند. دلیل دیگر مقصر دانست چین به خاطر حمله به سرورهای تلگرام ، مصادف شدن بروز این حوادث با اعتراضات بسیار گسترده مردم هنگ کنگ بوده است.

توییت پاول دورف

نمی‌توان دست داشتن یک سازمان دولتی چینی در حمله به سرورهای تلگرام را تایید کرد، هر چند پیشتر، رد پای دولت این کشور در پروژه‌های خرابکارانه این چنینی یافت شده است! به عنوان نمونه چند سال پیش، همزمان با یک سری اعتراضات خیابانی گسترده در هنگ کنگ، دسترسی به یک سری شبکه اجتماعی توسط دولت چین مسدود شد، چرا که مسئولان می‌خواستند از دیده شدن آن چه در هنگ کنگ در حال روی دادن است جلوگیری کنند.

اما دلیل حمله به سرورهای تلگرام چه بوده است؟ این پیام‌رسان از نوعی الگوریتم رمزنگاری قوی استفاده می‌کند، به همین دلیل به ادعای شرکت، به جز دو طرف تبادل پیام، هیچ فردی حتی کارمندان تلگرام نیز قادر به خواندن پیا‌م‌های رد و بدل شده نیست. این موضوع، پیام‌رسان یاد شده را تبدیل به بستری ایده‌آل برای معترضان می‌کند تا به راحتی به تبادل اطلاعات با یکدیگر پرداخته و محل گردهمایی را مشخص کنند.

چین تنها کشور دارای چنین رویکردی نیست و مخالفت با فعالیت آزادانه شبکه‌های اجتماعی، به دور از کنترل دولت‌ها، حتی در کشورهای اروپایی حامی سرسخت دموکراسی نیز دیده می‌شود. به عنوان نمونه، حدود یک سال و نیم پیش رییس جمهور فرانسه روی خوشی به موضوع فیلترینگ نشان داد! به عقیده وی، به منظور جلوگیری از شایعه‌پراکنی و انتشار اخبر ناصحیح طی برگزاری انتخابات، باید شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کرد.