نصب مک او اس روی ویندوز 10

آموزش نصب مک او اس روی ویندوز 10 به کمک ماشین مجازی

نصب مک او اس در ویندوز 10 شما را از خرید یک مک بوک یا آی مک تنها برای اجرای برنامه‌های macOS بی‌‌نیاز می‌کند. مشکل اینجاست که نصب مک او اس روی ویندوز با استفاده از یک ماشین مجازی کار بسیار طاقت‌فرسا و دشواری است. این فرآیند هکینتاش نام دارد.

ویندوز 10 سیستم عاملی فوق‌العاده است. از زمانی که مایکروسافت تصمیم گرفت به دنیای متن باز بپیوندد، گستره قابلیت‌های آخرین سیستم عامل پلتفرم Windows آن تا امروز باز هم افزایش پیدا کرد. به عنوان نمونه اکنون می‌توان به واسطه اجرای لینوکس در ویندوز به کمک ویندوز ساب سیستم فور لینوکس در دل ویندوز 10 به برنامه‌های لینوکسی دسترسی داشت. با این حال بیشتر کاربران استفاده از ماشین مجازی برای دسترسی به توزیع‌های مختلف لینوکس در دل ویندوز را ترجیح می‌دهند.

نصب مک او اس روی ویندوز به کمک ماشین مجازی چندین برابر سخت‌تر از اجرای توزیع‌های لینوکس روی سیستم عامل‌های مایکروسافت به روش مشابه است. نصب مک او اس روی ویندوز دردسرهای فراوانی دارد، اما امکان استفاده از نرم افزارهای پلتفرم دسکتاپ اپل بدون نیاز به خرید یک آی مک یا مک بوک گران قیمت را در اختیارتان قرار می‌دهد. در نتیجه نصب مک او اس روی ویندوز ارزش دردسرهای این فرآیند را دارد!

هکینتاش نامی است که به این فرآیند اطلاق شده است. در واقع تلاش برای اجرای مک او اس روی هر دستگاه ساخت غیر از شرکت اپل با عنوان هکینتاش شناخته می‌شود.

فایل‌های مورد نیاز برای نصب مک او اس روی ویندوز 10

ابتدا باید یک سری ابزار دانلود و نصب کنید. در این مطلب قصد داریم نحوه نصب مک او اس روی ویندوز را از طریق هر دو برنامه ماشین مجازی اوراکل ویرچوآل باکس (VirtualBox) و وی ام ویر آموزش دهیم. این دو جزو بهترین ابزارهای مجازی‌سازی دنیای فناوری به شمار می‌روند. این دو برنامه را می‌توانید به ترتیب از وب سایت virtualbox.org و vmware.com دانلود و نصب کنید. استفاده از سیستم عامل مک روی ویندوز به کمک هر دوی آن‌ها امکان‌پذیر است، در نتیجه یک مورد را به صورت دلخواه انتخاب کنید.

به نسخه‌ای از مک او اس نیز نیاز دارید. Mojave جدیدترین سیستم عامل پلتفرم دسکتاپ اپل به شمار می‌رود. در صورتی که سیستم کامپیوتری شما دارای پرازنده‌ای ساخت شرکت ای ام دی است، باید از سیستم عامل قبلی پلتفرم macOS یعنی High Sierra استفاده کنید. در این مطلب از یک کامپیوتر دارای پردازنده اینتل استفاده خواهیم کرد.

دانلود فایل ایمیج مجازی مک او اس

این فایل را باید بسته به سی پی یو کامپیوتر، نوع ماشین مجازی و سیستم عامل مک مورد نظر انتخاب کنید. برای کابران سیستم‌های کامپیوتری مجهز به پردازنده‌های اینتل که در پی نصب جدیدترین سیستم عامل مک هستند، گزینه‌های زیر در دسترس است. هر فایل را می‌توانید از گوگل درایو یا مدیا فایر دریافت کنید. در صورت انتخاب هر ورژن، فایل متنی مربوط به آن را نیز از طریق کلیک روی گزینه “Code for VirtualBox” دریافت کنید.

بعد از دانلود، برای نصب مک او اس روی ویندوز 10 فایل را از حالت فشرده خارج کنید.

1- نصب مک او اس روی ویندوز 10 به کمک VirtualBox

بعد از دانلود و نصب ابزار ماشین مجازی VirtualBox وارد آن شده و سپس روی گزینه New کلیک کنید. سپس macOS را تایپ کنید. برنامه حین تایپ کردن شما سیستم عامل مورد نظر را تشخیص داده و به صورت پیش‌فرض روی گزینه Mac OS X قرار خواهد داد. این گزینه را باید تغییر دهید. در پایین قسمت Version گزینه macOS 10.13 High Sierra را برگزینید.

نصب مک او اس روی ویندوز

سپس میزان رم در اختیار ماشین مجازی اجرا‌کننده مک او اس روی ویندوز را مشخص کنید. بسته به حافظه رم سیستم کامپیوتری خود بهتر است حافظه بیشتری در اختیار این ماشین مجازی قرار دهید. توصیه ما اختصاص 4 گیگابایت رم به بالا است. در تخصیص حافظه اصلی به ماشین مجازی حتما حافظه‌ای که برای خود سیستم کامپیوتری‌تان باقی می‌ماند را در نظر داشته باشید.

قدم بعدی اتصال یک هارد دیسک به ماشین مجازی است. در اینجا گزینه Use an existing virtual hard disk file را انتخاب کنید.

نصب مک او اس روی ویندوز

آیکون فولدر را انتخاب کرده و فایل دارای پسوند VMDK که از فایل زیپ دانلود شده در مرحله قبل استخراج کرده‌اید را پیدا کنید. بعد از انتخاب گزینه Create را برگزینید. پیشنهاد می‌کنیم فایل VMDK را بعد از استخراج در فولدری مشخص قرار دهید تا جابه‌جایی یا حذف تصادفی آن سبب بروز مشکل در نصب مک او اس روی ویندوز 10 نشود.

ویرایش تنظیمات ماشین مجازی

قبل اجرا و استفاده از ماشین مجازی باید در تنظیمات آن یک سری تغییر اعمال کنید. روی ماشین مجازی ایجاد شده کلیک راست کرده و سپس گزینه Settings را برگزینید. پایین قسمت System، گزینه Floppy را از ترتیب بوت حذف کنید. از قرارگیری Chipset روی گزینه ICH9 اطمینان پیدا کنید.

نصب مک او اس روی ویندوز

اکنون وارد تب Processor شوید. برای اجرای روان سیستم عامل بعد از نصب مک او اس روی ویندوز 10 بهتر است دو هسته به آن اختصاص دهید. هر چه تعداد هسته‌های بیشتری در اختیار ماشین مجازی باشد، اجرای روان‌تری را تجربه خواهید کرد. از زدن تیک کنار Enable PAE/NX اطمینان پیدا کنید.

نصب مک او اس روی ویندوز

زیر قسمت Display گزینه Video Memory را روی 128 مگابایت قرار دهید.

نصب مک او اس روی ویندوز

زیر بخش Storage تیک کنار عبارت Use Host I/O Cache را بزنید.

استفاده از محیط متنی برای افزودن یک سری کد به VirtualBox

متاسفانه هنوز امکان اجرای سیستم عامل روی ماشین مجازی با وجود نصب مک او اس روی ویندوز 10 و پیکربندی آن وجود ندارد. برای برطرف کردن محدودیت‌ها باید VirtualBox را پیش از اجرای ماشین مجازی پچ کنید. به این منظور باید در محیط متنی ویندوز (کامند پرامپت) یک سری دستور وارد کنید.

ابتدا برنامه VirtualBox را ببندید. در صورت باز بودن این برنامه یا هر یک از سرویس‌های مربوط به آن در پس‌زمینه، کدهای زیر اجرا نخواهند شد. سپس دو کلید Win + X را به صورت همزمان فشار داده و در منو روی Command Prompt (Admin) کلیک کنید. اگر در منوی تنها PowerShell قابل رویت است، وارد منوی استارت شده و command را جستجو کنید. بعد از رویت، روی این گزینه کلیک راست کرده و Run as Administrator را برگزینید.

کدهای زیر در نسخه‌های 5.x و 6.x برنامه VirtualBox تست شده‌اند. ابتدا برای وارد شدن به دایرکتوری متعلق به این نرم افزار ماشین مجازی دستور cd “C:\Program Files\Oracle\VirtualBox\” را در محیط متنی ویندوز وارد کنید. اگر مسیر نصب برنامه چیز دیگری است، آدرس آن را تغییر داده و سپس کلید اینتر را بزنید.

اکنون برای اجرای ماشین مجازی بعد از نصب مک او اس روی ویندوز 10 باید کدهای زیر را خط به خط به صورت جداگانه در محیط متنی وارد کنید. عبارت macos را در کدهای دستوری زیر باید بر اساس نام ماشین مجازی خود تغییر دهید. به عنوان نمونه اگر در زمان ایجاد ماشین مجازی در VirtualBox نام mymac را وارد کرده‌اید، آن را در تمامی دستورات زیر با عبارت macos جایگزین کنید.

  • VBoxManage.exe modifyvm “macos” –cpuidset 00000001 000106e5 00100800 0098e3fd bfebfbff
  • VBoxManage setextradata “macos” “VBoxInternal/Devices/efi/0/Config/DmiSystemProduct” “iMac11,3”
  • VBoxManage setextradata “macos” “VBoxInternal/Devices/efi/0/Config/DmiSystemVersion” “1.0”
  • VBoxManage setextradata “macos” “VBoxInternal/Devices/efi/0/Config/DmiBoardProduct” “Iloveapple”
  • VBoxManage setextradata “macos” “VBoxInternal/Devices/smc/0/Config/DeviceKey” “ourhardworkbythesewordsguardedpleasedontsteal(c)AppleComputerInc”
  • VBoxManage setextradata “macos” “VBoxInternal/Devices/smc/0/Config/GetKeyFromRealSMC” 1

بعد از وارد کردن تمامی آن‌ها بدون دریافت خطا، محیط متنی را ببندید.

نصب مک او اس روی ویندوز

بوت کردن ماشین مجازی سیستم عامل مک او اس Mojave

وارد برنامه VirtualBox شده و روی ماشین مجازی خود به منظور اجرای آن دو مرتبه کلیک کنید. بعد از نمایش یک سری کد، صفحه‌ای خاکستری رنگ مشاهده خواهید کرد. ممکن است این صفحه خاکستری برای چند دقیقه باقی بماند. سپس صفحه خوشامدگویی سیستم عامل را خواهید دید. اکنون نصب مک او اس روی ویندوز 10 با موفقیت انجام شده است.

نصب مک او اس روی ویندوز

بهترین کار گرفتن یک اسنپ شات از ماشین مجازی بلافاصله بعد از اتمام نمایش صفحه خاکستری است. به این ترتیب در صورت بروز هرگونه مشکل بعد از کار با سیستم عامل می‌توانید به راحتی همه تنظیمات را به حالت اولیه، درست بعد از نصب و راه‌اندازی ابتدایی آن، برگردانید. به این منظور به مسیر Machine > Take Snapshot رفته و نامی مناسب برای اسنپ شات همچون “Right After First Boot” (درست بعد از اولین بوت) تعیین کنید.

رفع مشکل عدم کارکرد ماوس و کیبورد

ماشین مجازی را خاموش کرده و سپس VirtualBox Extension Pack را دانلود کنید. بعد از نصب روی ماشین مجازی کلیک راست کرده و وارد Settings شوید. به تب USB رفته و بعد از انتخاب USB 3.0 (xHCI) Controller روی دکمه OK کلیک کنید. با اجرای مجدد مک او اس، مشکل عدم کارکرد ماوس و کیبورد باید رفع شده باشد.

2- نصب مک او اس روی ویندوز 10 با VMware Workstation

بسیاری از کاربران، استفاده از معروف‌ترین نرم افزار ماشین مجازی یعنی وی ام ویر را ترجیح می‌دهند. در اینجا نیز باید بعد از نصب مک او اس روی ویندوز برنامه را از طریق وارد کردن یک سری کد در محیط متنی ویندوز پچ کنید.

پچ برنامه VMware Workstation

در فهرست دانلود بالا فایل VMware Player Patch Tool قابل مشاهده است. آن را با کلیک روی لینک بالا دانلود کنید. سپس به مسیر دریافت فایل رفته و آن را استخراج کنید.

از بسته بودن برنامه وی ام ویر و همچنین سرویس‌ها و پردازش‌های مربوط به آن اطمینان پیدا کنید. اکنون، داخل فولدر patcher، روی win-install کلیک راست کرده و سپس گزینه Run as Administrator را انتخاب کنید. با این کار یک محیط متنی رو به رویتان باز و کدهای درون این فایل اجرا خواهد شد. این صفحه خیلی سریع باز و بسته می‌شود، به همین دلیل برای نمایش احتمالی پیغام File not Found باید خیلی تیزبینانه به صفحه نمایش زل بزنید!

اصلی‌ترین دلیل نمایش پیغام File not Found یا system cannot find the file specified تغییر مسیر پیش‌فرض نصب برنامه VMware Workstation و اجرای فایل پچ از یک فولدر دیگر است. بعد از اتمام موفقیت‌آمیز فرآیند وارد نرم افزار شوید.

ایجاد ماشین مجازی مک او اس Mojave در VMware Workstation

داخل نرم افزار روی Create a New Virtual Machine کلیک کرده و سپس گزینه I will install the operating system later کلیک کنید. اکنون Apple Mac OS X را برگزیده و ورژن را به macOS 10.14 تغییر دهید. اگر قادر به دیدن آپشن‌های مک او اس نیستید، در مرحله قبل، نرم افزار را به طور صحیح پچ نکرده‌اید.

نصب مک او اس روی ویندوز

در این مرحل پیش از آغاز فرآیند نصب مک او اس روی ویندوز 10 نامی برای ماشین مجازی مشخص کنید. در صفحه بعد از همان اندازه پیش‌فرض تعیین شده برای فضای هارد دیسک استفاده کرده و سپس روی گزینه Store virtual disk as a single file کلیک کنید. بعد از اتمام پیکربندی ماشین مجازی را اجرا نکنید.

ویرایش تنظیمات ماشین مجازی

قبل از بوت کردن سیستم عامل باید تغییراتی در آن اعمال کرد. همچنین باید به وی ام ویر محل قرارگیری VMDK متعلق به سیستم عامل مک او اس را اعلام کنید. در صفحه اصلی برنامه ماشین مجازی خود را انتخاب کرده و بعد از کلیک راست کردن روی آن وارد Settings شوید. همانند زمان استفاده از VirtualBox برای نصب مک او اس روی ویندوز 10 حداقل 4 گیگابایت رم به ماشین مجازی اختصاص دهید.

نصب مک او اس روی ویندوز

پایین بخش Processors حداقل دو هسته به آن اختصاص دهید. پایین قسمت Hard Disk (SATA) می‌بایست هارد دیسکی که پیشتر ایجاد شده است را حذف کنید. با کلیک روی Remove برنامه به طور خودکار این کار را برایتان انجام خواهد داد. اکنوه به مسیر Add > Hard Disk > SATA (Recommended) > Use an existing disk بروید و به مسیر قرارگیری فایل دارای پسوند VMDK وارد شوید.

ویرایش فایل VMX مک او اس

این آخرین سری اقدامات قبل از روشن کردن ماشین مجازی است! برنامه وی ام ویر را بسته و سپس به مسیر نصب ماشین مجازی متعلق به مک او اس بروید. بعد از کلیک راست کردن روی فایل vmx و سپس انتخاب گزینه …Open with در منو، برنامه نوت پد را برگزینید. می‌توانید به دلخواه هر ویرایشگر متنی دیگری همچون ++Notepad را نیز انتخاب کنید. سپس به پایین صفحه رفته و در انتها عبارت smc.version = “0” را عینا در آنجا کپی / پیست کنید. بعد از ذخیره فایل از آن خارج شوید. اکنون با روشن کردن ماشین مجازی، یک سری کد، صفحه خاکستری رنگ و سپس صفحه خوشامدگویی سیستم عامل را شاهد خواهید بود.

نصب مک او اس روی ویندوز

نصب ابزارهای مورد نیاز در VMware Workstation

با کلیک روی لینک VMware Player Patch Tool در فهرست دانلود ابتدایی مطلب، یک فایل با پسوند ISO نیز می‌بایست دریافت کرده باشید. این فایل ایزو شامل یک سری ابزار و افزونه متعلق به وی ام ویر است. بهبود کیفیت نمایش محتویات، افزایش دقت ماوس و بهینه‌سازی دیگر بخش‌های از جمله مزیت‌های نصب این افزونه‌ها است.

حین اجرای ماشین مجازی به مسیر Player > Removable Devices > CD/DVD (SATA) > Settings رفته و سپس روی گزینه Use ISO image file کلیک کنید. در ادامه به مسیر قرارگیری فایل VM Tool New.ISO بروید و آن را انتخاب کنید.

نصب مک او اس روی ویندوز

در دسکتاپ باید به نشان درایو VMware Tools توجه کنید. برای وارد شدن به درایو دو مرتبه روی آن کلیک کرده و سپس گزینه Install VMware Tools را انتخاب کنید. حین نصب، یک سری اخطار نمایش داده خواهند شد. وارد قسمت Open Security Preferences شده و سپس Allow را برگزینید. برای ثبت تغییرات روی آیکون قفل کلیک کنید. یک مرتبه ماشین مجازی را ری‌استارت کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*