رنو

قرارداد ایران با رنو تعلیق شده است؛ خروج 65 میلیون یورو از ایران!

قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت قرارداد این شرکت با شرکت خودروسازی رنو تعلیق شده است و این خودروساز فرانسوی پس از تحریم حدود 65 میلیون یورو از سرمایه خود را به صورت نقدی از ایران خارج کرد.

بهزاد اعتمادی، قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پاسخ به این سوال که قرارداد منعقد شده میان سازمان با شرکت فرانسوی رنو در چه وضعیتی قرار دارد، عنوان کرد این قرارداد تقریبا تعلیق شده است، هرچند این خودروساز فرانسوی سرمایه‌هایی را در ایران باقی گذاشته است، اما آنها منتظر هستند توافق مجددی شکل بگیرد تا بتوانند مجددا به صنعت خودرو ایران برگردند.

رنو

بهزاد اعتمادی در پاسخ به این سوال که اگر تحریم‌ها لغو شود، آیا سازمان گسترش با توجه به بدقولی فرانسوی‌ها باز هم با آنها قراردادی را امضا خواهد کرد، گفت همه چیز به شرایط بستگی دارد. در واقع قصد ما قهر با دنیا نیست و اگر آنها شرایط ما را قبول کنند، ما نیز با آنها همکاری خواهیم کرد. قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود ما در این مدت که قراردادمان به حالت تعلیق در آمده است، زیرساخت‌های خود را آماده خواهیم کرد تا با چنین مشکلاتی مواجه نشویم؛ به بیانی دیگر پتانسیل‌های خود را افزایش خواهیم داد تا اگر خودروسازان فرانسوی باز هم ایران را ترک کنند، بتوانیم به راحتی به فعالیت خود ادامه دهیم.

رنو 65 میلیون یورو از ایران خارج کرد

قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در خصوص میزان سرمایه‌گذاری شرکت رنو در ایران بیان کرد بیشتر سرمایه‌ای که شرکت رنو طی قرارداد با سازمان گسترش به ایران آورد، برای ثبت شرکت صرف شد. البته آنها 65 میلیون یورو سرمایه وارد ایران کردند که پس از تحریم‌ها در زمان ترک ایران تمامی آنها را خارج کردند. وی تاکید کرد هرچند مقداری از سرمایه رنو در ایران همچنان باقی مانده است؛ برای مثال شرکت رنو پارس همچنان فعالیت دارد، اما آن 65 میلیون یورو را به صورت نقدی از ایران خارج کردند.

بهزاد اعتمادی در خصوص نحوه خروج چنین سرمایه‌ای از ایران توسط شرکت رنو افزود:

پیش از آن که تحریم‌ها به مرحله عملیاتی برسند، فرانسوی‌ها این رقم را از ایران خارج کردند؛ به نحوی که آنها در ایران درآمد داشتند و شرکت رنو پارس 51 درصد از سهام خود را در اختیار طرف ایرانی دارد، مابقی در اختیار رنو است و البته آنها از فروش خودرو نیز سهم داشتند و هر وقت که خودرویی در بازار ایران فروخته می‌شد، آنها سهم خود را برمی‌داشتند.

جزئیات تولید مشترک ایران با خودروسازان ژاپن

بهزاد اعتمادی در ارتباط با خبرهایی که مبنی بر تولید مشترک ایران با خودروسازان ژاپنی مطرح می‌شود، توضیح داد هیچ برنامه‌ای برای تولید مشترک با خودروسازان ژاپنی نداریم. وی در پاسخ به این سوال که آیا خودروسازان ژاپنی و کره‌ای جایگزین خودروسازان فرانسوی می‌شوند، افزود بدون شک چنین موضوعی در دستور کار قرار دارد، هرچند در گذشته همکاری خودروسازان فرانسوی چون پژو جزو اولویت‌های صنعت خودروسازی ایران بود؛ زیرا خط تولید صنعت خودرو ایران طبق همکاری با شرکت پژو طراحی شده بود، اما در شرایط فعلی حتما برنامه‌هایی برای استقلال از صنعت خودروسازی فرانسه انجام خواهد شد.

برنامه تولید ال 90 با موتور ملی

رنو

با توجه به اینکه هم‌اکنون تولید خودروهای فرانسوی چون تندر و ساندرو کاملا متوقف شده است، قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این رابطه عنوان کرد در حال حاضر ما در شرایط تحریم قرار داریم و صنعت خودرو کشور نیز آخرین قطعاتی که شرکت رنو به ایران وارد کرده بود را برای تولید محصولات جدید استفاده کرده است، اما از آنجایی که دیگر قطعه‌ای از سوی رنو به ایران وارد نمی‌شود، تولید محصولات فرانسوی نیز به صفر رسیده است. هرچند در همین رابطه تولید خودرو ال نود با موتور ملی در دستور کار قرار گرفت.

آخرین وضعیت پلتفرم مشترک ایدرو با رنو

قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در خصوص آخرین وضعیت پلتفرم مشترک ایدرو با رنو عنوان کرد:

دستور اول رئیس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، پیگیری طراحی و به ثمر رساندن پلتفرم جدیدی در صنعت خودروی ایران است؛ به این معنا که وی تاکید بسیاری بر تعمیق ساخت داخلی خودرو دارد و عملا در حوزه خودرو، نفت و گاز، پتروشیمی و سایر صنایع از جمله فولاد و سیمان، تا جایی که امکان آن وجود دارد، بتوان تعمیق ساخت داخل را صورت داد.

اعتمادی در پایان خاطرنشان کرد:

زمانی ممکن است ساخت داخلی، توجیه اقتصادی نداشته باشد اما به واسطه اولویت ما تولید و رونق تولید است. حتی اگر به دو برابر قیمت خارجی نیز بتوانیم ساخت داخلی یک قطعه را داشته باشیم، این کار را خواهیم کرد و از تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌کنیم. هم‌اکنون در صنعت خودرو بعد از برجام ما استراتژی داشتیم که 650 هزار دستگاه جدید در کشور تولید شود. بعد از تحریم استراتژی را عوض کردیم؛ چراکه شرکای خارجی ما ایران را ترک کردند و عملا خودروهایی که قبلا تولید می‌شد را دوباره در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین اساس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران این است که در 3 سال آتی، به یک پلتفرم کاملا طراحی شده از سوی مهندسان داخلی دست پیدا کند.