تحریم هواوی

اقدام تلافی‌جویانه هواوی، شکایت از شرکت‌ های آمریکایی بر سر پتنت‌های خود است

شرکت‌ های آمریکایی تاوان سیاست‌های دولت آقای دونالد ترامپ را خواهند داد. هواوی تا امروز به خاطر زیر پا گذاشته شدن بی‌شمار پتنت خود توسط شرکت‌ های آمریکایی چندان سر و صدا نکرد، اما از این پس در پی تلافی خواهد بود.

به طور واضح، در جنگ تجاری آمریکا و چین هواوی تنها یک اهرم فشار است. تحلیلی بر دلیل تحریم هواوی بر اساس اظهار نظر جدید دونالد ترامپ نیز نشان داد ادعاهای رئیس جمهور کنونی آمریکا درباره این شرکت چینی همه بهانه بوده و سندی موثق برای اثبات تهمت‌هایی که به هواوی درباره جاسوسی کردن برای دولت چین زده می‌شوند وجود ندارد. هواوی تا امروز فقط از دولت ایالات متحده آمریکا ضربه خورده و هنوز هیچ اقدام تلافی جویانه‌ای انجام نداده است، اما به نظر می‌رسد از این پس باید منتظر اقدامات هواوی برای پاسخ به تحریم های آمریکا باشیم. متاسفانه به جای دولت، شرکت‌ های آمریکایی تاوان اقدامات متقابل هواوی را خواهند داد.

بر اساس گزارشی جدید، هواوی مرتبط با دنیای ارتباطات، شبکه‌های مخابراتی و کامپیوتری و دیگر حوزه‌های فناوری مخصوصا گوشی های هوشمند، 56492 پتنت فعال دارد! در سال 2018، این شرکت 1680 پتنت آمریکا را دریافت کرد تا تعداد پتنت‌های فعال و اپلیکیشن‌های منتشر شده آن در مجموع به 102911 مورد برسد.

هواوی اکنون با اپراتور ورایزن و شرکت تولیدکننده تراشه کوالکام بر سر یک سری حق اختراع خود مشاجره دارد. از حقوق زیر پا گذاشته این شرکت چینی توسط Harris Corp نیز نمی‌توان غافل شد. اگرچه اپراتور ورایزن به طور مستقیم از تجهیزات هواوی استفاده نمی‌کند، اما این شرکت چینی به خاطر زیر پا گذاشته شدن حدود 320 پتنت خود، مرتبط با شبکه‌های مخابراتی، از ورایزن طلب 1 میلیارد دلار غرامت کرده است. گفتنی شرکت نام برده بزرگترین اپراتور موبایل در سرتاسر ایالات متحده آمریکا بوده و اولین اپراتوری است که آنتن‌های نسل پنجم شبکه موبایل را راه‌اندازی کرده است.

شرکت‌ های آمریکایی تاوان تصمیمات دونالد ترامپ را می‌دهند

شرکت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف به طور مستقیم یا مستقیم از پتنت‌های هواوی استفاده می‌کنند، اما این شرکت به خاطر تعدد موارد تا امروز سکوت اختیار کرده یا به یک درخواست غرامت ساده بسنده کرده است. حال که دولت آمریکا تصمیم گرفته با فشار حداکثری هواوی را به زانو درآورد، به احتمال زیاد این شرکت به زودی تحقیقات گسترده‌ای را برای پی بردن به حقوق زیر پا گذاشته شده خود توسط شرکت‌ های آمریکایی آغاز خواهد کرد.

این تنها ضربه وارد شده به شرکت‌های حوزه فناوری در این شرکت کشور نیست. مدیر عامل دفتر مدیریت و بودجه ایالات متحده آمریکا مدتی پیش اعلام کرد تحریم هواوی به کشورش ضربه‌ای جدی وارد می‌کند. به همین دلیل بر اساس گفته‌های جدید تحلیلگران، تحریم هواوی احتمالا دو سال به تعویق خواهد افتاد.