خودرو وارداتی

مراحل شماره‌گذاری 7500 خودرو وارداتی شروع شد

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت مراحل شماره‌گذاری 7500 خودرو وارداتی شروع شد و از زمان شماره‌گذاری تا اینکه آن خودرو به دست مشتریان برسد حدود 48 ساعت طول می‌کشد.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد برطرف‌سازی مشکلاتی که برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی وجود دارد عنوان کرد طی روز گذشته ستاد سوخت از اجرای قانون تمکین کرد و اموال و دارای‌های مردم نیز به واسطه آن رها شد. در اجرای این طرح حراست وزارت راه ورود کرده بود و سازمان بازرسی کل کشور نیز روی آن نظارت داشت. البته حضور نهادهای نظارتی به موقع و پرقدرت انجام شد. مهدی دادفر تاکید کرد مراحل شماره‌گذاری خودروهای ترخیص شده نیز آغاز شده است و در اسرع وقت هر خودرویی که قابلیت شماره‌گذاری داشته باشد، به مشتریان تحویل داده می‌شود.

شروع شماره‌گذاری 7500 خودرو وارداتی

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه افزود سرانجام در خصوص پرونده دو ساله ترخیص خودروهای وارداتی می‌توان گفت این پرونده در حال مختومه شدن است. وی افزود تاکنون 8600 ثبت سفارش انجام شده است که از میان آنها 7500 دستگاه خودرو از گمرک خارج و ترخیص شدند که از زمان شماره‌گذاری تا اینکه آن خودرو به دست مشتریان برسد حدود 48 ساعت طول می‌کشد. همچنین در ارتباط با دریافت گواهی اسقاط نیز باید عنوان کرد ستاد سوخت حالتی انحصاری برای خرید گواهی‌ها به وجود آورده بود که این امکان را مهیا نمی‌کرد تا واردکنندگان از محل‌هایی که با قیمت مناسب گواهی به فروش می‌رساندند، خریداری انجام شود. مهدی دادفر تاکید کرد حدود 2 هزار دستگاه خودرو وارداتی دیگر قابلیت ترخیص دارند، اما مابقی این خودروها با مشکلات فنی و قضایی مواجه‌اند.

خودرو وارداتی

مشتریان باید مابه‌التفاوت را پرداخت کنند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص پرداخت مابه‌التفاوت از سوی مشتریان عنوان کرد مشتریان می‌بایست مابه‌التفاوت نرخ ارز را طبق سامانه سنا پرداخت کنند. البته این موضوع طبق قانون باید انجام شود و ما تمایلی به انجام آن نداریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این خصوص اقداماتی را انجام دادند، اما امکان لغو چنین موضوعی وجود ندارد و مشتریان می‌بایست اضافه مبلغ را پرداخت کنند. البته این مبلغ اضافه به نوع خودرو بستگی دارد که از حدود 200 میلیون تومان تا 600 میلیون تومان متغیر است. همچنین نرخ ارزش مابه‌التفاوتی که مشتریان باید پرداخت کنند نیز توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود.

پرونده خودروهای گمرک بسته می‌شود

مهدی دادفر در پایان در خصوص بسته شدن پرونده خودروهای باقی مانده در گمرک خاطرنشان کرد:

پرونده تحویل خودرو به مشتریان فکر می‌کنم ظرف یک ماه آینده تمام خواهد شد و کلیه خودروها احتمالا در این مدت به مشتریان تحویل داده می‌شوند. مراحل بازسازی و تعمیرات نیز به محض خروج فرآیندهای آن انجام شده و نزدیک به یک ماه است که این کارها صورت گرفته است. با توجه به این که از زمان ترخیص‌ها یک ماه می‌گذرد، پروسه تعمیرات و بازسازی بر روی خودروهای ذکر شده به خوبی انجام شده اما به دلیل مشکلات شماره‌گذاری این خودروها به دست مشتریان نرسیده بود. همچنین اگر مشکلی توسط پلیس راهور ناجا ایجاد نشود، این خودروها ظرف مدت ذکر شده به دست مشتریان خواهد رسید.