عجایب هفتگانه دنیای باستان

عجایب هفتگانه دنیای باستان امروزه به چه شکلی درآمده‌اند؟

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که عجایب هفتگانه دنیای باستان امروزه به چه شکلی درآمده‌اند؟ این اماکن و سازه‌ها در روزگار مدرن چه تغییراتی داشته‌اند؟ در ادامه به این موارد رسیدگی خواهیم کرد.

حتما چیزهایی درباره عجایب هفتگانه جهان باستان شنیده‌اید! متاسفانه، این مکان‌ها سرنوشتشان چیزی جز ویرانی نبوده است. از این هفت مکان باستانی که در نواحی مدیترانه و بین النهرین وجود داشتند، تنها هرمی در شهر جیزه، که 2560 سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده، پابرجا مانده است.

نزدیک به 4000 سال این هرم بزرگ‌ترین بنای ساخته شده توسط بشر به شمار می‌آمد. 6 شگفتی دیگر جهان اکثرا ویران شده‌اند، با آنکه برخی از‌آن‌ها در طول سال‌ها بازسازی شده‌اند، اما دلایلی مثل گذر زمان، جنگ‌ها و بلایای طبیعی موجب ویرانی آن‌ها شده است.

اما در اینجا سوالی که پیش می‌آید این است که چرا شکل و وضع کنونی آن‌ها برای ما مهم است؟ به این دلیل که مورخین و باستان شناسان هنوز در تلاشند تا کشف کنند که باستانیان چگونه این بناها را ساخته‌اند.

این پروژه توسط استودیو NeoMam با کمک متخصصان معماری و تاریخی هدایت شده است. محققان چیزهای مختلفی مثل مصالح ساختمانی به کار رفته در این بناها، تشریح تاریخی، موقعیت مکانی و اندازه گیری را در میان دیگر داد‌ه‌های موجود، بررسی کردند. طراحان معماری با استفاده از این داده‌ها و موقعیت‌های جغرافیایی امروزی توانستند تصویر 3 بعدی این بناها را به شکل اولیه و سالم بسازند و به نمایش بگذارند.

معبد آرتمیس در شهر افسس (ترکیه امروز)

عجایب هفتگانه دنیای باستان

یکی دیگر از عجایب هفتگانه دنیای باستان معبد آرتمیس است که دچار ویرانی و خرابی شد و در طول 700 سال دست سه بار مورد بازسازی قرار گرفت. اما با این حال این بنای ویران شده یکی از عجایب هفتگانه دنیای باستان محسوب می‌شود.

طی یک آتش سوزی عمدی اولین گام تخریب این معبد برداشته شد. شخصی به نام هراستراتوس (Herostratus) برای کسب شهرت این معبد را به آتش کشید. بار دوم این معبد به دلیل هجوم گوت‌ها (یکی از اقوام آلمانی قدیم) تخریب شد و در ادامه مسیحیان آن را برای بار سوم ویران کردند. هرچند مسیحیان حداقل یک ستون از این معبد را باقی گذاشتند که آن ستون امروزه همچنان در آن منطقه پا برجاست.

فانوس دریایی اسکندریه (الکساندریا)

عجایب هفتگانه دنیای باستان

فانوس دریایی اسکندریه در بندر شرقی اسکندریه در مصر واقع شده است. به نظر می‌رسد که زمان ساخت آن بین 284 تا 246 پیش از میلاد بوده و در سال 1904 کشف شده است. این فانوس دریایی که توسط Sostratus ساخته شده بود، یک پلکان مارپیچی را نشان می‌داد که به برجی منتهی می‌شد که برخی از مورخان می‌گویند که حدود 140 متر ارتفاع  داشت. گفته می‌شود که که این فانوس دریایی یکی از بلندترین بناهای ساخته دست بشر به شمار می‌آمده است. این برج در قرن‌های دوازدهم و پانزدهم تخریب شد بعد از آن سلطان مملوک، قایتبای یک قلعه کوچک در بالای آن ساخت.

باغ‌های معلق در بابل

عجایب هفتگانه دنیای باستان

با اینکه این باغ‌ها جز یکی از هفت شگفتی‌های جهان باستان هستند، اما هیچ کس نمی‌داند که آیا این باغ‌های معلق در بابل حقیقتا وجود داشته‌اند یا نه، چرا که هیچکس نمی‌داند آن‌ها در کجا هستند. بر اساس گزارش‌ها: هیچ مستنداتی دال بر وجود این باغ‌ها در تاریخچه بابل وجود ندارد. این باعث شد تا برخی‌ وجود این باغ‌ها را فقط زاییده تخیلات نویسنده بدانند. با این وجود، باغ‌های معلق بابل هنوز یکی از هفت شگفتی‌ جهان باستان در نظر گرفته می‌شوند. چرا؟ زیرا دانشمندان باستانی بابل می‌گویند: فرض کنیم که باغ‌ها وجود داشتند، پس آن‌ها می‌بایست از سیستمی خاص برای آبیاری این باغ‌ها استفاده می‌کردند، چون این باغ‌ها حدود 22 متر ارتفاع داشتند.

هرم بزرگ جیزه: تنها شگفتی هفتگانه جهان باستان باقی مانده

عجایب هفتگانه دنیای باستان

تنها شگفتی دنیای باستان که هنوز پا برجا باقی مانده، هرم بزرگ جیزه است. این هرم حدود 4500 سال قدمت دارد و سازندگان این هرم برای ساخت آن از بلوک‌های سنگ آهک و گرانیت که وزنشان به 15 تن می‌رسید، استفاده کرده‌اند.

مقبره ماسولوس

عجایب هفتگانه دنیای باستان

یکی دیگر از عجایب هفتگانه دنیای باستان مقبره (آرامگاه) ماسولوس است. این آرامگاه برای ماسولوس، حکمرانی که در آسیای صغیر حکومت می‌کرد ساخته شد. سرانجام بین قرون دوازدهم تا پانزدهم به دلیل اتقاتی مثل زلزله این آرامگاه تخریب شد.

مجسمه رودس

عجایب هفتگانه دنیای باستان

از دیگرعجایب هفتگانه دنیای باستان مجسمه برنزی بود که حدود 30 متر ارتفاع و بر فراز بندرگاه Mandraki قرار داشت. مجسمه رودس به گونه‌ای ساخته شده بود که گویی به کشتی‌ها اجازه عبور می‌داد.

گفته می‌شود که این مجسمه مثالی عظیم از هلیوس خدای خورشید یونانیان بود و در شهر رودس قرار داشت. متاسفانه، در پی زمین لرزه‌ای که رخ داد این مجسمه از ناحیه زانو شکست و روی زمین سقوط کرد. این شگفتی تنها کمتر از 100 سال پس از ساخت تخریب شد.

مجسمه زئوس در المپیا

عجایب هفتگانه دنیای باستان

زئوس احتمالا یکی از منفورترین خدایان در اساطیر یونانی است. گفته می‌شود که مجسمه پدر هرکول، زئوس خدای خدایان روی این تخت باشکوه که از چوب سدار ساخته شده و با عاج، آبنوس، طلا و سنگ‌های گرانبها تزئین شده بود، قرار دارد. تختی که مجسمه روی آن قرار داشت 12 متر ارتفاع و در معبد زئوس قرار داشت. این مجسمه توسط Eleans ساخته شده بود. گروهی معتقدند که که این مجسمه به قسطنطنیه یا استانبول امروزی برده شد و در آن‌جا از بین رفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. توی گیم اف ترونز هم یه قسمت دیدیمش

  2. اون مجسمه فک میکردم همیشه واقعیت نداشته

  3. کاش تخته جمشیدم باز سازی میکردین ببینیم چی بودن اینا

  4. هیچی ازشون ک نمونده

  5. واقعا خیلی عجیب بودن مخصوصا اون مجسمه ۳۰ متری و مجسمه رئوس

  6. واقعا باعث تاسفه

  7. ینی اینا هیچی ازشون نمونده؟؟