تراشه هلیو پی 65 مدیاتک

تراشه هلیو پی 65 مدیاتک با توانایی پشتیبانی از دوربین 48 مگاپیکسلی معرفی شد

شرکت مدیاتک، از تراشه هلیو پی 65 (Helio P65) رونمایی کرد. این چیپست دارای یک CPU با هسته‌های سریع‌تر و واحد پردازش عصبی یا NPU تقویت شده است؛ اما نباید آن را یک تراشه کاملا ارتقا یافته نسبت به هلیو پی 60 یا پی 70 در نظر بگیریم.

پردازنده مرکزی در تراشه هلیو پی 65 مدیاتک، از وجود دو هسته Cortex-A75 و شش هسته Cortex-A55 بهره می‌برد. در مقایسه باید گفت که تراشه‌های هلیو P70 و P60، دارای چهار هسته A73 و چهار A53 هستند (نسل قدیمی‌تر ولی نسبت متفاوتی از هسته‌های بزرگ و کوچک).

آن‌طور که ARM می‌گوید، A75 به طور میانگین 22 درصد سریع‌تر از A73 است. همچنین A55 نیز برتری 18 درصدی نسبت به A53 دارد. با این اوصاف برای عملکرد تک رشته‌ای (single-threaded)، انتظار بالاتری از تراشه جدید می‌رود؛ اما در عملکرد چند رشته‌ای، امتیاز پایین‌تری خواهد داشت.

تراشه هلیو پی 65 مدیاتک

در مورد واحد پردازش گرافیکی (GPU) هم باید بگوییم که معماری Bifrost همچنان به قوت خود باقیست؛ اما هسته‌های Mali-G52، جایگزین هسته‌های قدرتمندتر G72 شده‌اند. پس می‌توان انتظار کاهش پرفورمنس سه‌بُعدی را در هلیو پی ۶۵  نسبت به تراشه‌های P60/P70 داشت.

اما به واحد پردازش عصبی برسیم که به ادعای مدیاتک، دو برابر سریع‌تر از چیپست‌های قبلی Helio (از جمله پی 60 و پی 70) و 30 درصد سریع‌تر از چیپست‌های هم‌رده‌ی رقیب خواهد بود. سخت افزار مرتبط با دوربین هم از بهینه‌سازی‌ها بی‌نصیب نمانده است. حالا تراشه هلیو P65 می‌تواند از سنسورهای 48 مگاپیکسلی Quad Bayer و فناوری کاهش نویز Multi-Frame پشتیبانی کند. ایجاد افکت بوکه با یک یا دو دوربین و تشخیص سریع چهره با فناوری فیس آنلاک، از دیگر توانایی‌های آن محسوب می‌شود.

این چیپست امکان فشرده‌سازی تصاویر با فرمت H.265 را فراهم می‌کند؛ ضمن اینکه از توانایی لرزش‌گیری الکترونیکی (EIS) و اصلاح رولینگ شاتر (Rolling Shutter) هم برخوردار است. البته تراشه هلیو پی 65 تنها از ضبط ویدیوی 1080p با نرخ 60 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند و نه فیلم‌برداری 4K.

تراشه هلیو P65 مدیاتک

اتصال 4G VoLTE دوگانه، وای-فای 5 و بلوتوث 5 از امکانات ارتباطی آن به شمار می‌روند. ضمنا به لطف موتور جدید GNSS، گوشی های مجهز به تراشه هلیو پی 65 ناوبری ماهواره‌ای بهتری خواهند داشت.

البته برخلاف هلیو P60 و P70، در تراشه جدید امکان اتصال به حافظه UFS وجود ندارد و تنها گزینه، eMMC 5.1 است. همچنین از رم LPDDR4x دو کاناله هم پشتیبانی نمی‌کند که این تا حدی روی عملکرد کلی آن تاثیر خواهد گذاشت.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد هلیو P65 در گوشی های میان رده به‌کارگیری شود؛ چرا که مدیاتک برای گوشی های پریمیوم، تراشه هلیو P90 را در اختیار دارد. همچنین با وجود اینکه کمپانی سازنده اشاره‌ای به پروسه ساخت چیپست جدید نکرده، اما احتمالا با فناوری 12 نانومتری FinFET شرکت TSMC تولید شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. پس دروبین های ققلبی چ تراشه ای داشتن

  2. سیل عزیمی از گوشی ها مجهز به دوربین 48 میشن به زودی

  3. خوب الان باید چی کار کنیم ؟