خودروهای چینی

خودروهای چینی بلای جان مالکانشان شده‌اند

مالکان خودروهای چینی از خرید این خودروها رضایت ندارند و از دلایل این نارضایتی به کمبود قطعات یدکی این خودروها در بازار و افزایش دفعات مراجعه به تعمیرگاه‌ها اشاره می‌کنند.

پس از اینکه با شروع دور جدید تحریم‌ها خودروسازان خارجی به خصوص خودروسازان فرانسوی پژو و رنو از بازار ایران خارج شدند، میزان فروش خودروهای چینی به دلیل نبود رقیب جدی افزایش پیدا کرد و مشتریان ایرانی نیز برای دسترسی به خودروهای جدید و آپشن‌دار خواهان خرید خودروهای چینی شدند. اما بسیاری از آنها پس از پیمایش چندین کیلومتر با ایرادهای متعددی مواجه می‌شوند که همین هزینه‌های زیاد تعمیر، خریداران را از خرید چنین خودروهایی پشیمان کرده است.

علت نارضایتی مالکان از خودروهای چینی

در حال حاضر در بازار شاهد کمبود قطعات یدکی هستیم و مالکان محصولات چینی نیز از تعمیر چندباره خودروها و مراجعه به تعمیرگاه‌ها ابراز نارضایتی می‌کنند. البته بسیاری از مالکان می‌دانند که محصولات چینی دارای کیفیت خوبی نیستند و پس از مدتی ایرادهای آنها نمایان خواهد شد، اما آپشن‌ها و ظاهر جذاب خودروهای چینی باعث می‌شود تا مشتریان هزینه‌های نگهداری را بپذیرند. بررسی‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون برخی از واردکنندگان محصولات چینی برای کسب سود بیشتر قطعات یدکی اصل را برای خودروهای موجود در بازار ایران وارد کشور نمی‌کنند و سعی دارند با فروش قطعات ارزان‌تر و با کیفیت پایین به سود بیشتری برسند.

خودروهای چینی

وجود قطعات یدکی نامرغوب و بی‌کیفیت در بازار باعث می‌شود که دفعات مراجعه مالکان این نوع از خودروها به تعمیرگاه‌ها نیز افزایش پیدا کند. گفتنی است برای داخلی‌سازی برخی از قطعات این خودروها توسط طرف‌های چینی موانعی ایجاد می‌شود تا بازار قطعات یدکی این محصولات را در اختیار خود نگه دارند. بسیاری از تعمیرگاه‌ها در خصوص مشکلات خودروهای چینی به مواردی چون ایرادات کلاچ، لنت، فرمان و جلوبندی خودروها اشاره می‌کنند. همچنین در ایرادهای دیگر این خودروها به قطعاتی نیاز دارند که مشتری برای خرید با درجه‌بندی‌های مختلف مواجه می‌شود و به دلیل شرایط اقتصادی ترجیح می‌دهد قطعه ارزان‌تر را خریداری کند که متاسفانه پس از مدتی مجددا از همان قسمت دچار مشکل شده و به تعمیرگاه مراجعه خواهد کرد. از سویی خریداران با مشکلات واردات قطعه هم روبه‌رو هستند و بعضا خودروهای آنها تا چند ماه در تعمیرگاه منتظر قطعه می‌ماند.