خودروهای وارداتی

سرنوشت مشتریان خودروهای وارداتی چه خواهد شد؟

بسیاری از مشتریان خودروهای وارداتی که در سال گذشته برای خرید خودرو ثبت نام کرده بودند، تاکنون خودرویی را دریافت نکردند و تکلیف آنها نیز مشخص نیست. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

در اول تیر 97 پس از خروج آمریکا از برجام، ثبت سفارش خودروهای وارداتی نیز ممنوع شد، اما در همان زمان بسیاری از مشتریان برای خرید خودروهای وارداتی ثبت نام کرده بودند که حالا پس از گذشت یک سال هنوز خودرو ثبت نامی خود را دریافت نکردند. در همین خصوص فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم از زمانی که ثبت سفارش برای واردات خودرو ممنوع شد، هیچ خودرویی پیش فروش نشد و فقط خودروهایی به مشتریان فروخته شدند که در زمان باز بودن ثبت سفارش خریداری شده یا ثبت سفارش آن انجام شده است.

سرنوشت مشتریان خودروهای وارداتی

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در ادامه افزود مشکل اصلی این حوزه این است که دولت تمام مسئولیت عدم برنامه‌ریزی‌ها را به شرکت‌های واردکننده و تجار واگذار کرده است که البته این موضوع فقط در خصوص خودرو نبوده است، بلکه در سایر کالاها نیز با چنین مشکلاتی مواجه هستیم. بسیاری از شرکت‌ها متضرر شده‌اند و دولت نیز نمی‌داند برای حل این مشکل می‌بایست چه کاری را انجام دهد. بسیاری از مشتریان خودروهای وارداتی که برای خرید خودرو ثبت نام کرده بودند تاکنون خودرو خود را دریافت نکرده‌اند. در واقع خودروهای این مشتریان آماده است، اما برای ترخیص آنها موانعی وجود دارد. طی یک سال گذشته دولت اجازه نمی‌دهد این خودروها ترخیص شوند. البته تعداد محدودی از این خودروهای باقی مانده در گمرک ترخیص شدند.

خودروهای وارداتی

موانع ترخیص ماشین های وارداتی

زاوه در ادامه بیان کرد برای ترخیص خودروهای وارداتی و واردات آنها موانع متعددی وجود دارد. با توجه به اینکه اعتبار ثبت سفارش آن زمان سه ماهه بود، این ثبت سفارش‌ها پس از ممنوعیت باطل شد و بسیاری از شرکت‌ها به ناچار برای اینکه مبلغ بیشتری به دولت پرداخت نکنند، سفارش‌های خود را به تاخیر انداختند. در کار تجارت اگر نتوانیم یک ساعت آتی را پیش‌بینی کنیم، قادر به انجام فعالیت تجاری اقتصادی نخواهیم بود. حداقل می‌بایست یک برنامه شش ماهه تا یک ساله برای انجام کارهای تجاری وجود داشته باشد. در حال حاضر شاهد کاهش چشمگیر امنیت تصمیم‌گیری تجاری در کشور هستیم؛ برای مثال نمی‌توان یک خودرو پراید تحویل فوری ثبت نام کرد؛ زیرا مشخص نیست قیمت آن تا چه میزانی تغییر می‌کند.

زاوه در پایان خاطرنشان کرد؛

چنین مشکلاتی از اشتباهات برخی از مسئولان دولتی نشات می‌گیرد و به تجار و واردکنندگان ارتباطی ندارد، اما موضوع حائز اهمیت این است که کسانی که در حالت عادی خودرو فروخته‌اند، بعضا ثبت سفارش انجام داده یا ارز خریده‌اند. عده‌ای هم در حالت عادی مراحل را انجام داده، سفارشات خارجی را انجام داده و زمانی که محصول آماده شد، ثبت سفارش کرده و ارز خود را از ایران منتقل کرده و پیش‌فروش خود را انجام داده‌اند. اما هم‌اکنون یکباره دولت پشیمان شده و واردات را ممنوع کرده است. واردکننده اینجا باید چه کاری را انجام دهد؟ هنگامی که دولت بر این باور است که برای پیش فروش و تحویل خودرو، مدت سه ماهه در نظر بگیرد به این موضوع نمی‌اندیشد که در حقیقت این موضوع امکان‌پذیر نخواهد بود که سه ماهه ثبت نام کرده، محصول وارد کرد و تحویل داد. به همین دلیل به ناچار ریسک می‌کنند و این ریسک همه را متضرر خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*