کره جنوبی ژاپن

ژاپن صادرات مواد شیمیایی تولید قطعات الکترونیکی را به کره جنوبی محدود می‌کند

از این پس صادرات برخی مواد شیمیایی تولید قطعات الکترونیکی از ژاپن به کره جنوبی با محدودیت همراه خواهد بود. این در حالی است که پیشتر، دو کشور کره جنوبی و ژاپن به وسیله امضای قرارداد، صادرات و واردات را بین یکدیگر آسان کرده بودند.

بر اساس گزارشی جدید از روزنامه ژاپنی Sankei، این کشور تصمیم گرفته صادرات مواد شیمیایی کلیدی که در تولید لوازم الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند را به کره جنوبی محدود کند. این تصمیم به نظر در پی رای دادگاه عالی کره جنوبی درباره عدم جبران حق ضایع شده کره جنوبی توسط ژاپن به خاطر کار اجباری طی جنگ جهانی دوم، گرفته شده است. به عبارتی دادگاه عالی کره جنوبی سال گذشته مدعی شد دولت ژاپن جریمه‌های مربوط به این اتفاق را به طور تمام و کمال پرداخت نکرده است.

این مواد شیمیایی تولید قطعات الکترونیکی که به زودی صادراتشان به کره جنوبی از سوی ژاپن با محدودیت رو به رو خواهد شد شامل فلوئورید پلی ایمید (مورد استفاده در نمایشگر گوشی های هوشمند و تلویزیون‌ها) و فلوراید هیدروژن با خلوص بالا (مورد استفاده برای قلم زدن نیمه هادی‌ها) می‌شوند. حجم بالایی از تعداد قابل توجهی از مواد شیمیایی تولید قطعات الکترونیکی در کشور ژاپن تولید می‌شوند و فلوئورید پلی ایمید یکی از آن‌ها است. ژاپن، به تنهایی تولید 90 درصد این ماده را بر عهده دارد، به همین دلیل شرکت‌های کره‌ای همچون سامسونگ و ال جی، برای تامین آن دچار مشکل خواهند شد. فلوئورید پلی ایمید ماده‌ای کلیدی برای ساخت نمایشگرهای گوشی هوشمند و تلویزیون است.

از این پس شرکت‌های ژاپنی، قبل از صادرات هر یک از مواد نام برده در بالا به یک شرکت واقع در کشوره کره جنوبی، باید از دولت مجوز دریافت کند.

مواد شیمیایی تولید قطعات الکترونیکی

پیش از این، دولت کره جنوبی و ژاپن تفاهم‌ نامه‌هایی را برای آسان کردن فرآیند صادرات از هر یک از دو کشور به دیگر امضا کرده بودند، به همین دلیل شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای به سادگی با یکدیگر در تعامل بودند. اگر درگیری تازه بین دو کشور رفع نشود، ژاپن در روز چهارم جولای (سیزدهم تیر) کشور کره جنوبی را از لیست سفید خود حذف خواهد کرد. در نتیجه، دیگر خبری از تعاملات تجاری آسان بین شرکت‌های این دو کشور نخواهد بود.