تحریم هواوی

امکان استفاده مجدد هواوی از سیستم عامل اندروید همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

اگرچه اغلب رسانه‌های خبری، از صحبت‌های اخیر رئیس جمهور آمریکا رفع تحریم هواوی به صورت کامل را برداشت کردند، اما ظاهرا مشکلات برای این شرکت چینی هنوز پابرجا هستند. هواوی هنوز قادر به استفاده از اندروید برای تولید گوشی نیست!

در جریان نشست G20، دونالد ترامپ از تحریم هواوی عقب‌نشینی کرد. رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد شرکت‌های این کشور قادرند فروش محصولاتشان به هواوی را از سر بگیرند. البته شرکت های آمریکایی فقط مجاز به فروش محصولات عمده خود به هواوی هستند. به عبارتی تولیدکنندگان میکروچیپ از این به بعد می‌توانند آن دسته از محصولات خود که به صورت عمده در بازارهای سراسر دنیا به فروش می‌رسند را در اختیار هواوی نیز قرار بدهند.

این گفته‌ها نشان می‌دهد مشاور اقتصادی آقای دونالد ترامپ نظر صحیحی درباره رفع تحریم هواوی داشته است. وی یک روز بعد از شایع شدن خبر رفع تحریم کامل بزرگترین گوشی‌ساز چینی اعلام کرد هنوز در همکاری هواوی با شرکت‌ های آمریکایی محدودیت‌هایی وجود دارد.

با این حال، از زمان اعمال تحریم‌های سنگین علیه هواوی، عدم توانایی برای استفاده از اندروید به منظور ساخت گوشی هوشمند جدید، اصلی‌ترین دغدغه این شرکت بوده است، به طوری که غول چینی مهندسان نرم افزارش را شبانه‌روز به کار گرفت تا اولین سیستم عامل موبایل خود را عملیاتی کند. در همین راستا هواوی توسعه‌دهندگان را به فعالیت در اکوسیستم نرم افزاری خود دعوت کرد تا به فرآیند توسعه سرعت بدهد. این شرکت‌ از مد‌ت‌ها قبل برنامه‌هایی برای توسعه یک پلتفرم موبایل اختصاصی برای خود در سر داشت، اما منع آن برای استفاده از اندروید سبب شد ایده‌اش را زودتر عملیاتی کند.

تحریم هواوی

در میان صحبت‌های ضد و نقیض آمریکا درباره نحوه ادامه همکاری شرکت‌های آمریکایی با هواوی، شرکت چینی منتظر پاسخ وزارت بازرگانی آمریکا درباره توانایی یا عدم توانایی آن‌ها برای استفاده از اندروید به منظور تولید گوشی هوشمند جدید است. اگر قرار باشد وضعیت به همان روال سابق بعد از اعمال تحریم‌ها پیش برود، این شرکت از حدود یک ماه دیگر نه تنها قادر به استفاده از اندروید برای تولید گوشی جدید نخواهد بود، بلکه حتی نمی‌تواند برای محصولات کنونی خود به‌‌روزرسانی نرم افزاری منتشر کند.

چگونگی منع شدن هواوی برای استفاده از اندروید

کاربران زیادی درباره چگونگی ممنوع شدن استفاده یک شرکت از سیستم عامل‌های یک پلتفرم متن باز غافلگیر شدند. هر گوشی‌ساز می‌تواند بدون نیاز به پرداخت هزینه، از پروژه متن باز اندروید به منظور تولید گجت‌های الکترونیکی استفاده کند.

مشکل اینجاست که بدون نصب فریم ورک اختصاصی گوگل روی دستگاه‌های قدرت گرفته از سیستم عامل‌های اندروید، امکان استفاده از کلیدی‌ترین ویژگی‌های آن وجود نخواهد داشت. اگر گوگل پلی سرویسز (Google Play Services) در یک گوشی یا تبلت اندروید وجود نداشته باشد، امکان اجرای بسیاری از اپلیکیشن‌ها سلب می‌شود. برنامه فروشگاه نرم افزاری اندروید گوگل (گوگل پلی استور) مهم‌ترین آن‌ها است.

در حال حاضر هواوی درباره قرارگیری یا عدم قرارگیری اندروید در فهرست «محصولات عمده» اطلاعی ندارد. با توجه به ادعای قبلی آمریکا درباره این شرکت چینی، می‌توان میزان ارتباط یک محصول با تهدید ایجاد شده توسط آن برای امنیت ملی آمریکا را کلید اصلی صدور مجوز برای استفاده از آن توسط هواوی دانست. در هر صورت، هنوز هیچ معیار دقیقی برای مشخص کردن محصولات نرم افزاری و سخت افزاری قابل خریداری از شرکت‌های آمریکایی توسط هواوی وجود ندارد.

استفاده از اندروید

حتی اگر پیش از اتمام مهلت 90 دولت آمریکا به شرکت‌های این کشور برای قطع رابطه با هواوی، تحریم‌ها رفع شوند، مشکلات سیاسی اخیر همچنان تاثیر منفی زیادی روی خطوط تولید بزرگترین گوشی‌ساز چینی خواهند گذاشت. این شرکت تا امروز تولید، معرفی و عرضه تعداد قابل توجهی از محصولاتش را به تعویق انداخته است. به عنوان نمونه می‌توان به لپ تاپ‌های سری میت بوک اشاره کرد. بسیاری به تعویق افتادن عرضه هواوی میت ایکس، اولین گوشی منعطف هواوی، را نیز ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت می‌دانند، اگرچه سازنده بهبود اتصال 5G آن را دلیل اصلی این اتفاق بیان کرده است.

با توجه به عدم شفاف‌سازی وزارت بازرگانی آمریکا درباره آینده هواوی در استفاده از اندروید انتظار داریم این شرکت با سرعت بالای قبلی به توسعه سیستم عامل Ark ادامه بدهد. انتظار داریم حتی در صورت برداشته شدن کامل تحریم‌ها مخصوصا برای استفاده از اندروید، هواوی باز هم از توسعه پلتفرم موبایل اختصاصی خود دست نکشد، چرا که احتمال بروز چنین اتفاقاتی در آینده وجود دارد. از طرفی تست اولین سیستم عامل موبایل هواوی توسط دیگر شرکت‌های گوشی‌ساز چینی بزرگ همچون شیائومی و اوپو نشان داد برنامه‌های اندرویدی در این سیستم عامل، 60 درصد سریع‌تر از قبل اجرا می‌شوند! پس اکنون دلیلی برای پا پس کشیدن از این پروژه وجود ندارد. گوگل مدتی پیش مدعی شد سیستم عامل موبایل هواوی برای امنیت ملی آمریکا خطرناک خواهد بود، اما در هر صورت، تصمیمات دولت آمریکا این شرکت را به مسیری دو سر ضرر هدایت کرده است!