فناوری صدای داخل نمایشگر

سامسونگ چگونه از فناوری صدای داخل نمایشگر برای ارائه‌ی طراحی تمام صفحه استفاده می‌کند؟

سامسونگ برای نخستین بار از فناوری صدای داخل نمایشگر (Sound on Display) در گوشی گلکسی ای 60 خود استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که چگونه این شرکت از فناوری صوتی جدید خود برای ارائه‌ی طراحی تمام صفحه استفاده می‌کند.

گزارش شده است که سامسونگ به زودی از یک فناوری صوتی جدید به نام «صدای داخل نمایشگر» در یکی از گوشی‌های گلکسی نوت 10 یا گلکسی اس 11 خود استفاده خواهد کرد تا بتواند حاشیه‌های اضافی بالای نمایشگر را حذف کند. شایعات مختلفی در مورد این که چنین فناوری در نوت 10 استفاده می‌شود را شنیده‌ایم٬ اما با نگاهی به رندرهای رسمی منتشر شده از این گوشی می‌توانیم یک حفره‌ی کوچک را در حاشیه‌ی بالایی نمایشگر ببینیم که مربوط به یک اسپیکر رو گوشی می‌شود. بنابراین استفاده از فناوری صدای داخل نمایشگر به گلکسی اس 11 موکول می‌شود.

ال جی نیز مشغول توسعه‌ی فناوری مشابه به نام “Crystal Sound” است که در حال حاضر روی گوشی ال جی جی 8 از آن استفاده کرده است. سونی نیز صاحب چنین فناوری با نام “Acoustic Surface” است که از آن در تلویزیون‌های خود استفاده کرده و آخرین مورد٬ فناوری “Acoustic Display Technology” نام دارد که هواوی از آن روی گوشی پی 30 پرو استفاده کرده است.

فناوری صدای داخل نمایشگر

گلکسی ای 60

ما در کنفرانس MWC 2019 که ماه فوریه در بارسلونا برگزار شد موفق شدیم از نزدیک با طرح مفهومی ویوو اپکس ملاقات کنیم. این گوشی سپس با نام ویوو اپکس به بازار عرضه شد. اسکنر اثر انگشت نصف نمایشگر این گوشی را پوشش می‌داد و همزمان از فناوری صدای داخل نمایشگر شرکت ویوو به نام “Screen SoundCasting” نیز بهره می‌برد. متخصصان با کالبدشکافی این گوشی دریافته‌اند که یک دستگاه کوچک به پشت پنل OLED چسبیده است که ضربه‌های الکترومغناطیسی را به صورت مستقیم به پنل ارسال می‌کند و امواج هوای بالای آن می‌توانند ارتعاشات صدا را به گوش کاربر برسانند.

فناوری صدای داخل نمایشگر چیست؟

هنگامی که سامسونگ سال گذشته در کنفرانس SID توجه ما را به یک طرح مفهومی صدای درون نمایشگر جلب کرد٬ اطلاعات خوبی را در اختیار ما قرار داد. در این روش٬ ونل از ارتعاش و هدایت استخوانی می‌تواند نیاز شما به یک اسپیکر رو گوشی را نادیده بگیرد و کمک کند صفحه را از بالا و پایین صفحه گسترش دهید. البته این نمونه اولیه را روی یک دستگاه گلکسی اس 9 پلاس مشاهده کردیم٬ اما امید می‌رود نسخه‌ی نهایی آن در گوشی گلکسی اس 11 به تجاری‌سازی برسد.

دو شرکت سامسونگ و ال جی این فناوری صوتی را روی نمایشگرهای OLED گوشی‌های گلکسی ای 60 و جی 8 به کار برده‌اند. گفته می‌شود پهنای باند انتقال صوت در این روش در محدوده‌ی 100 تا 8000 هرتزی قرار دارد و به لطف ارتعاشات بسیار خوب٬ شما با قرار دادن گوش خود در قسمت بالایی نمایشگر٬ می‌توانید صداها را بشنوید. ویوو می‌گوید:

در مقایسه با سایر راه حل‌های صوتی برای عرضه‌‌ی تلفن‌های هوشمند بدون حاشیه٬ این سیستم قدرت را حفظ کرده٬ نشت صدا را کاهش می‌دهد و برای ارائه‌ی تجربه صوتی خوب٬ نویز کمی را به همراه دارد.

فناوری صدای داخل نمایشگر

ویوو نکس

این فناوری چگونه کار می‌کند؟

اول از همه شما به یک نمایشگر OLED برای قراردادن محرک‌ها در پشت آن نیاز دارید. پنل‌های LCD دارای یک لایه‌ی نور پس‌زمینه‌ی اضافی هستند و قادر به انتقال ارتعاش‌های الکترومغناطیسی کوچک که پمپ‌های هیدرولیک از طریق صفحه نمایش پمپ می‌کنند نیستند.

وقتی در مورد اسپیکرها صحبت می‌کنیم٬ احتمالا آن دیافراگم‌های مخروطی‌شکل که در بالای یک فاصله‌ی مغناطیسی و حلقه‌های صدا قرار دارند را تصور می‌کنید. نیازی نیست دیافراگم‌ها شکل مخروطی داشته باشند٬‌ با این حال ماهیت ارتعاشات برای آنکه بتواند از امواج هوایی برای انتشار صدا استفاده کند کافی است. این دقیقا همان چیزیست که پشت نمایشگر ال جی جی 8 و هواوی پی 30 پرو اتفاق می‌افتد.

پی 30 پرو دارای دو صفحه‌ی مدور شبیه به باتری ساعت است. صفحه‌ی بزرگ‌تر برای مکالمات صوتی شما استفاده می‌شود و صفحه‌ی کوچکتر برای ایجاد ارتعاش نوتیفیکیشن‌ها و مواردی از این دست استفاده می‌شود.

فناوری صدای داخل نمایشگر سامسونگ نیز از چنین روشی استفاده می‌کند. یک محرک کوچک یا دو محرک در پشت نمایشگر AMOLED قرار دارد. گلکسی ای 60 / ام 40 نخستین گوشی‌های سامسونگ هستند که این فناوری را به کار گرفته‌اند. حال سامسونگ می‌خواهد چنین فناوری را همراه طراحی تمام صفحه‌ی خود در گوشی‌های پرچمدارش نیز به کار بگیرد. عکس زیر به وضوح حضور یک قطعه‌ی محرک را نشان می‌دهد.

فناوری صدای داخل نمایشگر