ارزهای دیجیتالی

آذری جهرمی: ارزهای دیجیتالی راهکار دور زدن تحریم نیستند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه ارزهای دیجیتالی راهکار دور زدن تحریم نیستند، گفت تولید بیت کوین برای کشور می‌تواند هم تهدید و هم فرصت باشد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که آیا بیت کوین می‌تواند راهکاری برای دور زدن تحریم باشد عنوان کرد ارزهای دیجیتالی در معاملات کلان و در نیازهای اساسی کشور قادر به ایفای نقش مهمی نیستند و راهکاری برای دور زدن تحریم‌ها محسوب نمی‌شوند؛ زیرا در این معاملات برای مبدا و مقصد می‌بایست یک تراکنش مالی ایجاد شده و صورت‌های مالی آنها ثبت شوند و آنهایی که توسط تحریم‌های یکجانبه آمریکا، بر ایران فشار گذاشته‌اند و با هر کسی که با آنها کار کند، فشار می‌آورند، کانال نقل و انتقال پول ندارند. وی تاکید کرد در معاملات کلان ارزهای جهان روشی موثر به شمار نمی‌روند، اما در معاملات خرد و تبادلات شخصی موثر خواهند بود.

آیا در معاملات ارزهای دیجیتالی نظارتی وجود دارد؟

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال عنوان کرد هنگامی که بلاک چین راه‌اندازی شود، نظارت را دگرگون خواهد کرد و دیگر هیچ بانک مرکزی نمی‌تواند بر ارزهای جهان نظارت کند. آذری جهرمی در خصوص استخراج بین کوین و احتمال آسیب‌رسانی به شبکه برق کشور افزود:

تولید بیت کوین برای کشور هم می‌تواند فرصت و هم تهدید باشد. جنس عملیات استخراج ارزهای دیجیتال جنس صادرات مجازی برق است. موضوع این است که قیمت برق نسبت به کشورهای منطقه و دنیا پایین است. چرا که منابع گازی داریم و از منابع استخراج و برق به مردم می‌دهیم. در حال حاضر قیمت برق صادرات 9 سنت برای هر کیلو وات ساعت است. بنابراین کسی نباید با این برق ارزان برای استخراج بیت کوین و صادرات استفاده کند. در صورتی که برق مصرفی مردم کمتر از نیم سنت است. حالا اگر کسی بخواهد در مرز ایران شبکه‌ای تاسیس و برق را بیرون ببرد و این کار بدون هماهنگی وزارت نیرو باشد، طبیعی است که وزارت نیرو با این قضیه مخالفت می‌کند.

وزیر ارتباطات در ادامه تاکید کرد زمانی تولید بین کوین به عنوان فرصت محسوب می‌شود که از آن برای برق صادراتی استفاده کنیم. وی افزود در روز کمتر از نیم ساعت در پیک شبکه برق هستیم. ظرفیت تولید نیروگاه‌های کشور حدود 72 هزار مگاوات است. ما در نیم ساعت به عدد ماکزیموم شبکه می‌رسیم که به ناچار خاموشی در کشور انجام می‌شود که خداروشکر در سال جاری چنین مشکلی را نداشتیم. ما برای تولید 72 هزار مگاوات سرمایه‌گذاری بسیار انجام داده‌ایم و نیروگاه تاسیس کرده‌ایم. به طور کلی بر اساس محاسبات انجام شده حدود 20 هزار مگاوات برق در شبکه خالی است که می‌توانیم این میزان را صادر کنیم که با فروش آن به سرمایه‌های ملی زیادی دست پیدا خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات در پایان در خصوص استخراج ارزهای دیجیتالی به ویژه بیت کوین در کشور خاطرنشان کرد:

در این قسمت بیت کوین برای صنعت برق کشور یک مزیت بزرگ است. باید توجه داشت که نباید از ظرفیت شبکه استفاده شود. نه اینکه برق یک بار در شبکه سراسری وارد شود و از سرمایه‌گذاری‌های کلان استفاده شود و با آن ماین کنند. نباید از ظرفیت شبکه استفاده کنند. باید نزدیک نیروگاه‌ها بروند و انشعابی به آنها بدهند که ما مجبور نباشیم هزینه کنیم. این موضوع نیازمند ساماندهی است. هم باید جا و مکان را ساماندهی کنیم و هم باید تعرفه آن مشخص شود. برخی بر این باورند که باید برق اختصاصی به این حوزه 7 سنت باشد. اما برخی که در بیت کوین فعالیت می‌کنند می‌گویند این میزان زیاد است. باید در فضای عرضه و تقاضا بررسی شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. تازه فهمیدن ؟؟؟ اینا ک خودشون تولید نمیکنن

  2. اونم همش دروغ اصلا چرا باید از این همه کشور ما تحریم باشیم

  3. راهکار بدبخت کردن مردمم تا کی میخان تحریم ها رو دور بزنن اخه