اجرای فایل‌ های JAR در ویندوز 10

آموزش اجرای فایل‌ های JAR در ویندوز

اجرای فایل‌ های JAR در ویندوز به خاطر ماهیت خاص آن‌ها ممکن است به راحتی امکان‌پذیر نباشد. در این مطلب به سوال فایل JAR چیست پاسخ داده و نحوه باز کردن آن را ویندوز 10 و دیگر سیستم عامل‌های ویندوز را بررسی می‌کنیم.

فایل‌های دارای پسوند JAR، فایل‌های آرشیو جاوا محسوب می‌شوند. در این مطلب قصد داریم درباره محتوای آن‌ها بحث کرده و به آموزش اجرای فایل‌ های JAR در ویندوز 10 و دیگر سیستم عامل‌های پلتفرم نرم افزاری مایکروسافت بپردازیم. در زمان تلاش برای اجرای این دسته فایل‌ها، برخورد به ارور محتمل است. در این مطلب، روش برطرف کردن ارورها را نیز بررسی خواهیم کرد.

بررسی ماهیت فایل‌ های JAR

JAR مخفف Java ARchive (آرشیو جاوا) است. همانطور که از نام آن می‌توان نتیجه گرفت، این فایل از نوع آرشیو است. به عبارتی فایل‌های دارای پسوند JAR، خود دارای فایل‌های متعددی هستند. آن‌ها به دلایل مختلفی همچون فراهم شدن قابلیت جابه‌جایی به منظور کاهش فضای حافظه اشغال شده، در قالب یک پکیج در آمده‌اند.

اگر با فایل‌های دارای پسوند ZIP آشنا باشید، دید بهتری نسبت به فایل‌های JAR پیدا خواهید کرد. در ZIP، یک سری فایل بدون داشتن ساختمان و ترتیبی خاص، در قالب یک فایل مشخص در آمده‌اند، اما JAR به شیوه‌ای خاص تولید شده تا بتواند توسط محیط اجرای برنامه‌های جاوا (JRE) اجرا شود.

manifest عنصر منحصربه‌فرد فایل‌های JAR است. این فایل از نوع متا دیتا بوده و نحوه رفتار کردن و نگهداری از اطلاعات درباره فایل‌های داخل یک JAR را اعلام می‌کند. داخل آ‌ن‌ ممکن است فایل‌های CLASS نیز وجود داشته باشند. آن‌ها، کدهای کامپایل شده جاوا به شمار می‌روند. به عنوان دیگر عناصر احتمالی موجود در یک فایل JAR می‌توان به فایل‌های صوتی، تصویری و دیگر انواع اشاره کرد. در ادامه می‌توان این JAR را به عنوان یک ماهیت مجزا به خورد محیط اجرای برنامه‌های جاوا داد.

یادگیری اجرای فایل‌ های JAR در ویندوز ضروری است. جاوا یک زبان برنامه‌نویسی چند کاربرده محسوب می‌شود. اگرچه امروز اصلی‌ترین کاربرد آن نوشتن وب اپلیکیشن‌ها، نرم افزارهای سازمانی بزرگ و برنامه‌های اندروید است، اما از طریق یک سری فریم ورک خاص همچون Swing و JavaFX، امکان ایجاد برنامه‌های دسکتاپ نیز با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا میسر است.

اجرای فایل‌ های JAR در ویندوز

پیش نیاز اجرای فایل‌ های JAR در ویندوز نصب محیط اجرای برنامه‌های نوشته شده به زبان جاوا یا همان Java Runtime Environment است. ممکن است پیش از این و به طور ناخودآگاه، به عنوان پیش نیازی برای اجرای یک سری برنامه‌ نوشته شده به زبان جاوا، این محیط را روی سیستم کامپیوتری خود نصب کرده باشید.

اجرای فایل‌ های JAR در ویندوز 10

بعد از آن، نوبت به دانلود ابزاری سبک به نام Jarx می رسد. با استفاده از آن می‌توان کاری کرد فایل‌های دارای پسوند JAR همانند یک نرم افزاری عادی روی کامپیوتر اجرا شوند. بعد از نصب Jarx، اجرای فایل‌ های JAR در ویندوز همانند دیگر برنامه‌های ویندوزی، با دو مرتبه کلیک روی آن، امکان‌پذیر می‌شود.

امکان اجرای فایل‌ های JAR در ویندوز از طریق محیط متنی سیستم عامل (Command Prompt) نیز وجود دارد. وارد بخش جستجوی برنامه‌ها شده و سپس عبارت cmd را تایپ کنید. بعد از کلیک راست کردن روی گزینه Command Prompt می‌بایست Run as administrator را برگزینید. قدم بعدی، وارد کردن کد java -jar sample.jar و سپس زدن کلیک اینتر است. در این کد، باید به جای قسمت sample.jar نام فایل مورد نظرتان را وارد کنید.

استخراج فایل های JAR

همانطور که گفتیم، یک فایل دارای این پسوند متشکل از فایل‌های متعدد دیگری است. ممکن است به هر دلیلی بخواهید به یک سری فایل خاص داخل پکیج دسترسی داشته باشید.

اجرای فایل‌ های JAR در ویندوز 10

به منظور استخراج فایل‌های داخلی یک فایل JAR می‌بایست یک نرم افزار مخصوص نصب کنید. معروف‌ترین برنامه‌ این چنینی برای پلتفرم ویندوز، WinRaR است. با ورود به فایل JAR قادر به گشت و گذار درون فایل‌های آن خواهید بود. WinRaR به کاربر اجازه می‌دهد محتویات داخلی را استخراج کند.

 فایل JAR

ابزارهای آنلاین متعددی نیز به این منظور وجود دارند. پیش از استفاده از آن‌ها باید از پشتیبانی از فرمت JAR اطمینان پیدا کنید. Archive Extractor گزینه بسیار مناسبی است. در اینجا علاوه بر امکان بارگذاری مستقیم فایل از روی سیستم کامپیوتری خود، امکان انتخاب یک فایل از داخل گوگل درایو و دراپ باکس نیز وجود دارد. بعد از انتخاب یک فایل دارای پسوند JAR و سپس بارگذاری آن، ابزار نام برده تمامی محتویات داخلی را همراه با ساختمان آن‌ها نمایش می‌دهد. با کلیک روی فولدرهای داخلی، وارد آن‌ها خواهید شد.

اگر کامپیوتر شما در تشخیص یک فایل JAR دارای قابلیت اجرا با مشکل مواجه شده است، می‌توانید روی آن کلیک راست کرده و بعد از انتخاب گزینه Rename، پسوند را از JAR به ZIP تغییر بدهید. این روش به خاطر نزدیک بودن هر دو نوع فایل به یکدیگر، پاسخگو است.

نحوه ایجاد فایل‌های JAR

این نوع فایل‌ها با هدف خاصی ایجاد می‌شوند؛ هدف از درست کردن یک فایل آرشیو جاوا، کنار هم نگه داشتن یک سری فایل به منظور استفاده از آن‌ها در قالب یک اپلیکیشن جاوا است. توضیح نحوه درست کردن آن‌ها از حوصله این مطلب خارج است، به همین دلیل در مطلبی جداگانه باید به بررسی نحوه انجام این کار بپردازیم. می‌توانید با مراجعه به وب سایت Oracle.com اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

رفع مشکلات اجرای فایل‌ های JAR در ویندوز

برخورد به ارور در زمان تلاش برای اجرای فایل‌ های JAR در ویندوز محتمل است. مشکل می‌تواند مربوط به مسائل امنیتی یا ناسازگاری باشد.

به‌روزرسانی Java Runtime Environment

باید همیشه آخرین ورژن Java Runtime Environment را روی سیستم کامپیوتری ویندوزی خود داشته باشید.

فایل‌ های JAR

برای دیدن ورژن JRE مورد استفاده، وارد منوی استارت شده و سپس configure java را جستجو کرده و وارد آن شوید. اکنون درون پنل کنترل جاوا (Java Control Panel) قرار دارید. در تب (General)، روی About کلیک کرده و نسخه JRE را بررسی کنید. به وسیله مقایسه آن با آخرین نسخه اعلام شده در صفحه دانلود JRE در وب سایت Java.com می‌توانید وضعیت را بررسی کنید. در صورت مغایرت، جدیدترین نسخه را همان وب سایت جاوا دانلود و نصب کنید.

اجرا شدن فایل JAR توسط برنامه‌ای اشتباه

به صورت پیش‌فرض، ویندوز قادر به تشخیص نحوه برخورد با فایل‌های دارای پسوند JAR نیست. به همین دلیل احتمالا دارد آن را به وسیله برنامه‌ای نامناسب اجرا کند. برای رفع مشکل، روی فایل کلیک راست کرده و سپس گزینه Open With را برگزینید. تعدادی نرم افزار به عنوان گزینه‌های پیش‌فرض نمایش داده می‌شوند. اگر برنامه مناسب را در این فهرست پیدا نکردید، روی گزینه Choose another app کلیک کنید.

اجرای فایل‌ های JAR در ویندوز 10

در صورت تمایل به اجرای فایل‌ های JAR در ویندوز از طریق Java Runtime Environment به صورت مستقیم، باید به مسیر Program Files\Java\jre1.8.0_211\bin بروید. این مسیر ممکن است بسته به محل نصب JRE روی کامپیوتری ویندوزی شما متفاوت باشد. داخل آن، فایل java.exe. را برگزینید.

دریافت ارور امنیتی حین اجرای فایل‌ های JAR در ویندوز

ممکن است به دلایلی، فایل دارای پسوند JAR حاوی فایل‌های خطرناک تلقی شده و با اجرای آن ممانعت شود.

اجرای فایل‌ های JAR در ویندوز 10

برای رفع مشکل، وارد منوی استارت شده و عبارت configure java را برای یافتن پنل کنترل جاوا وارد کنید. حال وارد تب Security شوید. از خوردن تیک گزینه Enable Java content for browser and Web Start applications اطمینان پیدا کنید. سطح امنیت را نیز روی گزینه High قرار دهید. در انتها روی گزینه OK کلیک کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. سلام، من فایل jre هم jdk هم ریختم از این قبل هم میتونستم فایل های jar رو ران کنم اما چن وقتیه تازه ویندوزم رو 10 کردم نمیتونم یه فایل ساده ی jar رو هم باز کنم فقط ماینکرافت واسم اجرا میشه وقتی میخوام یه فایلی رو باز کنم یهو یه پنجره سیاه باز میشه در ثانیه بسته میشه میشه کمکم کنین؟

  2. تا حالا با همچین چیزی اشنا نشدم

  3. چقدر دنو فنگ داره