روش های خانگی برای درمان آلرژی

15 مورد از روش های خانگی برای درمان آلرژی

یکی از مشکلاتی که می‌تواند افراد زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهد، آلرژی است، اما آیا روش های خانگی برای درمان آلرژی را می‌دانید؟

آلرژی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به یک ماده خارجی همانند گرد و غبار واکنش نشان دهد. زمانی که سیستم ایمنی بدن به عواملی که باعث آزار دیگران نمی‌شود، واکنش نشان می‌دهد، در حقیقت یک واکنش آلرژیک رخ داده است. شدت آلرژی از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و از خفیف تا شدید متغیر است. اکثر آلرژی‌ها قابل درمان نیستند، اما به کارگیری روش های درمان متفاوت و توصیه‌شده توسط پزشکان می‌تواند در کاهش علائم آلرژی موثر باشد. تعدادی از مهم‌ترین عوامل ایجاد واکنش‌های آلرژیک را می‌توان موارد زیر دانست:

  • گرد و غبار
  • موی حیوانات خانگی
  • تخم کپک‌های قارچی
  • نیش حشرات
  • برخی از غذاها و داروها

آلرژی می‌تواند باعث بروز نشانه‌های زیر هم شود، از جمله:

  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • خارش
  • بثورات پوستی
  • التهاب
  • آسم

پزشکان معمولا با روش‌های مختلفی همانند مصرف داروها، آلرژی را درمان می‌کنند، اما داروهای طبیعی و روش‌های خانگی هم می‌توانند تا حدودی در درمان آلرژی موثر باشند.

بهترین درمان طبیعی برای رفع آلرژی

بهترین روش برای درمان آلرژی را می‌توان اجتناب از مواد آلرژی‌زا معرفی کرد، اما این کار فقط در صورتی امکان‌پذیر بوده که امکان اجتناب وجود داشته باشد. پزشکان به افراد پیشنهاد می‌کنند که از آلرژن‌ها اجتناب کرده یا آن‌ها را محدود کنند. افراد مبتلا به آلرژی باید از قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها خودداری کنند؛ به عنوان مثال، در صورتی که به دارو سولفونامید آلرژی دارید، باید پزشک خود را در جریان قرار دهید تا در صورت استفاده مداوم، مصرف متناوب آنتی بیوتیک را برای بیمار تجویز ‌کند. اجتناب از برخی آلرژن‌ها دشوار بوده و به همین علت، باید علائم ناشی از آلرژی را با پزشک خود مطرح کرده و روش‌های مقابله با آن را یاد بگیرید.

معرفی روش های خانگی برای درمان آلرژی

1. استفاده از سرم سالین برای بینی

روش های خانگی برای درمان آلرژی

نتایج مطالعات انجام‌شده در سال 2012 میلادی نشان می‌دهند که استفاده از سرم سالین برای درمان کودکان و بزرگسالان مبتلا به رینیت آلرژیک یا تب یونجه مناسب است.

2. فیلترهای هپا (HEPA)

فیلترهای هپا که کیفیت و کارایی بالایی دارند، می‌توانند با استفاده از سم‌زدایی عوامل تحریک‌کننده هوا، همانند گرد و غبار و موی حیوانات خانگی، آلرژی را در محیط خانه به حداقل برسانند.

3. گیاه باتربور

بررسی‌ها در سال 2003 میلادی نشان می‌دهند که گیاه باتربور علاوه بر درمان خارش چشم، به عنوان یک آنتی هیستامین خوراکی هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

4. آنزیم بروملین

بروملین یک نوع آنزیم بوده که در میوه‌های پاپایا و آناناس یافت می‌شود. به نظر می‌رسد که این آنزیم منجر به بهبود تنفس و کاهش التهاب خواهد شد.

5. طب سوزنی

نتایج مطالعات انجام شده در سال 2015 میلادی نشان داده‌اند که طب سوزنی نتایج مثبتی بر روی آلرژی فصلی و دائمی دارد.

6. پروبیوتیک‌ها

نتایج بررسی‌های انجام شده در سال 2015 میلادی نشان‌دهنده تاثیر بالای پروبیوتیک‌ها در بهبود علائم رینیت آلرژیک است.

7. عسل

با این که هیچ شواهد علمی برای اثبات تاثیر عسل وجود ندارد، اما پیشنهاد بسیاری از مردم برای درمان آلرژی، مصرف عسل محلی‌ست.

8. دستگاه رطوبت ساز و خنک کننده هوا

این دستگاه‌ها می‌توانند رشد کپک‌ها را که موجب بروز آلرژی می‌شوند، کاهش دهند.

9. اسپیرولینا

یک منبع تحقیقاتی در سال 2015 میلادی نشان می‌دهد که اسپیرولینا (نوعی جلبک سبز-آبی) دارای تاثیرات ضد آلرژی بوده و نقش محافظتی در برایر رینیت آلرژیک خواهد داشت.

10. گیاه گزنه

یکی دیگر از روش های خانگی برای درمان آلرژی را می‌توان استفاده از گزنه  دانست که می‌تواند به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی جهت کمک به درمان آلرژی موثر باشد.

11. کوسترین

کوسترین در میان طرفداران روش های درمان طبیعی، محبوبیت ویژه‌ای داشته و به ثبات آزاد شدن هیستامین‌ها و کنترل علائم آلرژی کمک می‌کند. این ترکیب گیاهی به طور طبیعی در کلم بروکلی، گل کلم، چای سبز و مرکبات پیدا خواهد شد.

12. ویتامین C

طرفداران درمان‌های طبیعی معتقدند که مصرف 2000 میلی‌گرم ویتامین C به صورت روزانه منجر به کاهش میزان هیستامین می‌شود.

13. روغن ضروری نعناع

نتایج مطالعات انجام‌شده در سال 1998 میلادی نشان داده‌اند که روغن ضروری نعناع دارای اثر ضدالتهابی بوده و علائم آسم و رینیت آلرژیک را کاهش می‌دهد. شما باید این روغن را برای مصرف در هوا پخش کنید، اما اگر به صورت موضعی مورد استفاده قرار گیرد، باید در روغن حامل، رقیق شود.

14. روغن ضروری اکالیپتوس

طرفداران درمان‌های طبیعی معتقدند که روغن ضروری اکالیپتوس را می‌توان به عنوان یک عامل ضدمیکروبی در طول فصل‌های تاثیرگذار در ایجاد آلرژی در نظر گرفت.

15. روغن ضروری کندر

روش های خانگی برای درمان آلرژی

بر اساس نتایج مطالعات انجام‌شده در سال 2016 میلادی، روغن ضروری کندر می‌تواند به درمان رینیت آلرژیک کمک کند. برای استفاده از این روغن باید آن را در روغن حامل رقیق کرده و به قسمت عقب گوش بمالید یا استنشاق کنید.

رعایت نکات ایمنی برای درمان های خانگی

به منظور درمان واکنش‌های شدید آلرژیک یا آنافیلاکسی، نباید از روش‌های خانگی استفاده کرد، زیرا ممکن است منجر به ایجاد علائم زیر شود:

  • مشکل تنفس
  • احساس فشار در ریه‌ها
  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • تغییر در فشار خون
  • سرگیجه
  • غش
  • بروز جوش
  • استفراغ

در صورت بروز این علائم باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که آنافیلاکسی می‌تواند زندگی افراد را تهدید کند. لازم به ذکر است که استفاده از روغن‌های ضروری هم بی‌خطر نیست، زیرا ادراه غذا و داروی ایالات متحده آمریکا بر روی نوع مواد خام، کیفیت و بسته‌بندی روغن‌های ضروری نظارت ندارد؛ بنابراین باید در مصرف روغن‌های ضروری دقت کنید. در نظر داشته باشید که بهتر است قبل از مصرف روغن‌های ضروری، آن را بر روی قسمتی از پوست خود همانند بازو امتحان کرده و در صورت عدم بروز واکنش طی مدت 24 ساعت، مجاز به استفاده خواهید بود. شما می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد واکنش‌های آلرژیک، روغن‌های ضروری را بر روی پوست خود آزمایش کرده و پس از حاصل شدن اطمینان، مورد استفاده قرار دهید.

جمع‌بندی

برخی شواهد وجود دارند که استفاده از روش های خانگی برای درمان آلرژی را تایید می‌کنند، اما نکته قابل توجه این است که باید قبل استفاده از آن‌ها، حتما با پزشک مشورت کنید. تشخیص درست و رعایت نکات ارائه شده توسط پزشک می‌تواند به درمان زودتر این شرایط، کمک کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*