تصویری از ولاد سوم دراکولا

کشف توپ های جنگی ارتش ولاد سوم ملقب به دراکولا در بلغارستان

باستان‌شناسان موفق به کشف توپ های جنگی در زیر آوار قلعه‌ای واقع در بلغارستان شدند که گویا متعلق به ارتش ولاد سوم امپراطور ظالم و خون‌خوار رومانی بوده‌اند.

در قرن چهاردهم میلادی، امپراطوری بزرگ عثمانی چشم طمع به خاک‌های جنوب شرقی اروپا داشت، اما در آن خاک‌ها فردی ظالم زندگی می‌کرد که حتی شنیدن نام او لرزه بر تن ترکان عثمانی می‌انداخت. ولاد سوم ملقب به ولاد به میخ‌کِشنده یا ولاد دراکولا کسی بود که جنگ‌های بزرگی با دولت عثمانی داشت و بی‌رحمی‌ها، نوع شکنجه و رفتارهای دیوانه‌وار باعث شهرت او شده بود.

اخیرا باستان‌شناسان در بلغارستان توپ‌های جنگی را در قلعه‌ای یافته‌اند و مدعی شده‌اند که این توپ‌ها توسط ارتش ولاد سوم برای دفاع در برابر عثمانی‌ها استفاده می‌شده‌اند. ولاد سوم با وجود خشونت‌ها و بی‌رحمی‌هایی که داشت قهرمان ملی کشور رومانی محسوب می‌شود. او در قرن چهاردهم میلادی کنترل منطقه‌ای به نام والاچیا را به عهده داشت و در سه بازه زمانی متفاوت بین سال‌های 1448 تا 1476 به این سرزمین حکومت کرد.

نوع شکنجه‌های ولاد سوم، مخصوصا به میخ کشیدن سربازان اسیرشده شاید دلیل اصلی بود که برام استوکر در سال 1897 کتابی به نام دراکولا را به تحریر درآورد. میان شخصیت اصلی داستان برام استوکر و ولاد سوم تفاوت‌هایی وجود داشت، اما آنچه این دو شخصیت را شبیه به یکدیگر می‌ساخت تشنگی هر دوی آنها به ریختن خون بود.

برای سال‌ها ولاد سوم با ارتش خود در برابر حملات و لشگرکشی‌های ترکان عثمانی ایستادگی کرد. خشونت‌ها و اعمال وحشیانه ولاد سوم باعث شد تا اعتباری برای خود به دست آورده و ترس و وحشت را به دل سربازان عثمانی بیاندازد.

توپ های جنگی کالورین در صفحه ویکی پدیا

توپ های جنگی کالورین برگرفته از سایت ویکی پدیا

در سال 1461 ارتش ولاد سوم به قلعه زیشتوا حمله کرد تا کنترل آن را از دست ترکان عثمانی خارج سازد. این قلعه واقع در جنوب بلغارستان است و نزدیک به شهر امروزی سویشتوف در فاصله جنوبی رودخانه دانوب قرار دارد.

باستان‌شناسان معتقدند که ارتش ولاد سوم در هنگام حمله به قلعه زیشتوا از توپ های جنگی به نام کالورین استفاده کرده است. جنگ ولاد با عثمانی‌ها تا زمستان به طول کشید، اما در نهایت ارتش عثمانی مجبور به عقب‌نشینی شد و قلعه زیشتوا به دست دراکولا افتاد. باستان‌شناسان در بلغارستان گفتند:

ما متوجه شدیم ارتش دراکولا از توپ‌های کالورین برای حمله و تصاحب قلعه زیشتوا در زمستان سال 1461 تا 1462 استفاده کرده است. البته این موضوع تنها یافته‌های ما نیست و تیم تحقیقاتی پروفسور نیکولای اوچاروف از موسسه ملی و موزه باستان‌شناسی صوفیه موفق به کشف کتیبه‌های کهن شده که متعلق به ارتش امپراطوری روم هستند.

پروفسور اوچاروف در این مورد گفت:

تاریخ قلعه زیشتوا بسیار طولانی است و آنچه ما یافتیم تنها بخش کوچکی از آن به شمار می‌رود.

تیم باستان‌شناسی موسسه ملی و موزه باستان‌شناسی صوفیه مدعی است که کتیبه‌هایی متعلق به دوران امپراطوری روم در قلعه زیشتوا یافته است. پروفسور اوچاروف توضیح داده است:

این کتبیه‌ها در زمان امپراطوری روم نگاشته شده و قدمت آن به قرن چهارم میلادی بازمی‌گردد. در این کتبیه‌ها با دستورالعمل‌هایی مواجه می‌شویم که متعلق به گروهی از سربازان ایتالیایی در آن منطقه بوده و حدسیات ما مبنی بر این است که کتیبه به زمانی بازمی‌گردد که امپراطوری روم کنترل این منطقه را در دست داشت، اما میان قرن چهارم و پنجم میلادی نفوذ امپراطوری روم بر این منطقه کاهش یافت. قلعه‌ای در آن زمان برای افزایش قدرت ارتش روم در محل قلعه زیشتوای کنونی ساخته شد، اما در برابر هجوم بربرها کافی نبود و کنترل این قلعه از دست سربازان رومی خارج شد.

وی ادامه داد؛

در قرن‌های سیزدهم و چهاردهم میلادی، قلعه زیشتوا ساخته شد. ساخت این قلعه به قدری مهم بود که تصویری از آن روی سکه‌های تزار ایوان الکساندر (در دوره دومین امپراطوری بلغارستان) در سال‌های 1331 تا 1371، تزار ایوان شیشمان در سال‌های 1371 تا 1395 و سکه‌های امپراطوری بیزانس‌ها استفاده می‌شد.

تصویری از به میخ کشیدن سربازان عثمانی توسط ولاد سوم

تصویری از به میخ کشیدن سربازان عثمانی توسط ولاد سوم

نکته جالب در مورد قلعه زیشتوا تاریخچه آن است که امپراطوری روم را به ولاد دراکولا مرتبط می‌سازد. پروفسور اوچاروف معتقد است که توپ‌های جنگی یافته‌شده متعلق به ارتش دراکولا هستند:

نکته شگفت‌انگیز کشفیات ما این است که توپ‌های یافته شده به زمان امپراطوری عثمانی بازمی‌گردد. این توپ‌ها از نوع کالورین هستند. درواقع با اولین نسخه از توپ‌های جنگی مواجهیم که از قرن پانزدهم تا بخش‌هایی از قرن شانزدهم مورد استفاده قرار گرفتند؛ توپ‌هایی که ایرادات مختلفی داشتند و دقیقا به دوران حیات ولاد دراکولا باز می‌گردند. هیچ شکی وجود ندارد که این توپ‌ها توسط ارتش دراکولا برای فتح قلعه زیشتوا و بیرون راندن ارتش عثمانی استفاده شده‌اند. حقیقت این است که دراکولا در سال 1461 به این قلعه حمله و آن را فتح کرد.

جالب است بدانید که پروفسور اوچاروف ایده‌ای مبنی بر اینکه ولاد دراکولا شخصیتی بی‌رحم بوده را کاملا رد می‌کند و او را فردی مانند دیگر رهبران زمان خود می‌داند. وی معتقد است تصویری که از ولاد سوم در ذهن مردم ساخته شده به خاطر کتاب‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی بوده که ولاد را مانند یک دراکولا یا خون‌آشام به تصویر کشیده‌اند.

دراکولا، ولاد تپش، یک خون‌آشام نبود. او یکی از جنجگویان قرون وسطا بود که در برابر هجوم عثمانی‌ها ایستاد. ولاد بی‌رحم بود، اما این موضوع در قرون وسطا قابل توجیه است و در آن زمان امکان انجام چنین اعمالی وجود داشته است.

ولاد دراکولا

درواقع ولاد سربازان عثمانی را در فتح قلعه زیشتوا به میخ کشیده است. این روش مورد علاقه ولاد برای شکنجه و درنتیجه اعدام اسیران بوده و به احتمال فراوان از 410 سرباز عثمانی که وظیفه دفاع از قلعه را داشتند، هرکس که زنده مانده باشد توسط سربازان ولاد به میخ کشیده شده است. اوچاروف توضیح می‌دهد:

برخی از سربازان عثمانی احتمالا به میخ کشیده شده‌اند. این اتفاق نیز در زمستان سال‌های 1461 الی 1462 رخ داده است؛ زیرا ولاد پس از فتح قلعه در آن منطقه مانده و به والاچیا بازنگشته است.

توپ‌های جنگی و دیگر اشیاء یافت شده به موزه انتقال خواهند یافت تا مردم بیشتر در مورد فرمان‌روای خونخوار رومانی و دراکولای عصر مدرن بیشتر بدانند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. ولاد دراکولا یکی از قهرمان های منه

  2. چ ش خصیت جالبی داشته

  3. چقدر وحشی و خونخوار بودن از چنگیز بدتر بودن