قطع شدن اسپیکر گوشی های اندرویدی

7 روش برای حل مشکل قطع شدن اسپیکر گوشی های اندرویدی

آیا تاکنون قطع شدن اسپیکر گوشی های اندرویدی را تجربه کرده‌اید؟ ما در این مقاله 7 روش حل قطع شدن اسپیکر گوشی های اندرویدی را آموزش خواهیم داد.

یکی از بخش‌های مهم گوشی هوشمند را می‌توان اسپیکر دانست. با این که این بخش از گوشی هوشمند به گونه‌ای ساخته شده تا بتواند در برابر محیط و اثرات جانبی مقاوم باشد، اما نباید همیشه در معرض گرد و غبار قرار گیرد. نتیجه قرارگیری مداوم اسپیکر در برابر گرد و غبار را می‌توان کاهش خروجی صدا یا حتی از کار افتادن اسپیکر دانست. خوشبختانه در صورت بروز خرابی اسپیکر نیازی به تحویل دستگاه به تعمیرکار نبوده و ما قصد داریم روش‌های حل قطع شدن اسپیکر گوشی های اندرویدی را به شما آموزش دهیم.

حل مشکل قطع شدن اسپیکر گوشی های اندرویدی

1- مشکلات نرم افزاری را بررسی کنید

قبل از آن که بخواهید وارد عیب‌یابی اسپیکرهای گوشی هوشمند شوید، باید اطمینان حاصل کنید که مشکل به وجود آمده سخت‌افزاری‌ست؛ روش‌هایی برای این کار وجود دارند که شما می‌توانید نوع مشکل را تشخیص دهید. اولین گام را می‌توان راه‌اندازی مجدد دستگاه دانست؛ شما با این کار موجب لغو تمام برنامه‌های موجود در پس زمینه خواهید شد و گوشی به حالت اولیه باز خواهد گشت. یکی دیگر از مواردی که باید مورد بررسی قرار دهید را می‌توان تنظیم خروجی صدای گوشی بر روی بلندگوی داخلی دانست. در صورتی که همواره گوشی خود را به هدفون بیسیم یا اسپیکرها متصل می‌کنید، ممکن است هنوز هم به یک دستگاه دیگر متصل باشد.

شما باید وارد تنظیمات و بخش Connected Devices شوید تا بتوانید تمام خروجی‌های صوتی بلوتوثی را مشاهده کنید، سپس باید وارد بخش صدا شوید و تایید کنید که به صورت اتفاقی حالت سکوت یا Do Not Disturb را فعال نکرده‌اید. ما توصیه می‌کنیم با کاهش صدای اسپیکر و سپس افزایش آن، سلامت بلندگو را بررسی کنید، همچنین می‌توانید موسیقی پخش کرده و سلامت اسپیکر را ارزیابی کنید. بد نیست بدانید که امکان استفاده از برنامه‌های تقویت‌کننده حجم صدا هم وجود دارد؛ این برنامه‌ها می‌توانند باعث افزایش مصنوعی خروجی صدا شوند. یکی دیگر از روش‌های بررسی سلامت اسپیکر را می‌توان تغییر زنگ هشدار یا تماس دانست؛ برای این کار باید وارد تنظیمات، بخش صدا (Sound) و Phone Ringtones شوید. در این قسمت به گزینه‌های زیادی دسترسی دارید و می‌توانید با انتخاب هر کدام از آن‌ها، میزان خروجی صدا را بررسی کنید.

2- هدفون را به صورت دستی غیرفعال کنید

هنگامی که لوازم جانبی را از جک صوتی جدا می‌کنید، ممکن است سیستم عامل اندروید در پردازش این رویداد ناکام بماند و گوشی شما در حالت هدفون، ماندگار شود؛ این بدان معنا است که بلندگوی گوشی شما علیرغم قطع کردن اتصال هدفون، غیرفعال خواهد شد. شما می‌توانید این مشکل را با راه‌اندازی مجدد دستگاه، حل کنید، اما در صورتی که با این روش موفق به رفع مشکل نشوید، می‌توانید از یک برنامه رایگان جهت غیرفعال کردن هدفون استفاده کنید. با استفاده از این برنامه می‌توانید به صورت دستی، هدفون را غیرفعال کرده و صدا را از طریق بلندگوی گوشی پخش کنید. در صورتی که گوشی شما توانایی انتقال صوت از طریق لوازم جانبی متصل را نداشته باشد، می‌توانید با استفاده از برنامه Disable Headphone و به صورت دستی، حالت هدفون را فعال کنید.

دانلود: Disable Headphone

3- Safe Mode را امتحان کنید

سیستم عامل اندروید به شما این اجازه را می‌دهد تا بتوانید وارد حالتی شوید که فقط نرم افزار اصلی دستگاه اجرا شود. انجام این کار به شما این امکان را می‌دهد تلفن خود را بدون هیچگونه خدمات یا برنامه‌های شخص ثالث، عیب‌یابی کنید؛ این حالت را Safe Mode می‌نامند و در کلیه گوشی های اندرویدی در دسترس قرار دارد. برای ورود به حالت Safe Mode، دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید. در ادامه باید دکمه خاموش را لمس کرده و در همان حالت، نگه دارید، سپس هنگام نمایش پیغام جدید بر روی گزینه تایید ضربه بزنید؛ گوشی هوشمند اندرویدی شما به زودی در حالت Safe Mode قرار خواهد گرفت. در صورتی که بخواهید از این حالت خارج شوید، مراحل ذکرشده را تکرار کرده و برای بار دوم، گزینه Restart Option را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که امکان متفاوت بودن ورود به حالت Safe Mode در نسخه‌های مختلف اندروید، وجود دارد. شما می‌توانید روش ورود به Safe Mode مربوط به نسخه اندروید گوشی خود را به راحتی و از طریق جستجو در گوگل، بیابید.

4- بلندگوهای گوشی را تمیز کنید

معمولا خروجی‌های بلندگوی گوشی شما به مرور زمان با گرد و غبار مسدود می‌شوند و این می‌تواند مانع توانایی آن‌ها در پخش صدای باکیفیت شود. شما باید خروجی صدا را تمیز کرده تا مانع مسدود بودن هر چه بیشتر بلندگوها شوید؛ این کار از طریق خارج کردن هوا از دهان یا استفاده از ابزارهای مخصوص امکان‌پذیر است. شما می‌توانید از جارو برقی هم برای تمیز کردن بلندگوی دستگاه استفاده کنید، اما ممکن است بر روی اجزای داخلی گوشی تاثیرگذار باشد و به همین علت، باید جانب احتیاط را رعایت کنید.

یکی دیگر از روش‌های پاک کردن گرد و غبار را می‌توان استفاده از مسواک قدیمی دانست که به وسیله آن، می‌توان گرد و غبار و هرگونه کثیفی را از بین برد. در صورتی که توانایی و اعتماد به نفس لازم برای باز کردن دستگاه را دارید، می‌توانید گوشی را باز کرده و کار تمیز کردن را انجام دهید.

5- بازنشانی تنظیمات کارخانه

آزمایش گوشی هوشمند در حالت ایمن باعث رد فرضیه به وجود آمدن مشکل به دلیل برنامه‌های شخص ثالث خواهد شد. در صورتی که بلندگوهای گوشی شما در حالت Safe Mode به خوبی عمل کرده‌اند، می‌توانید مشکل را در برنامه‌های شخص ثالث، جستجو کنید. توجه داشته باشید که اگر پس از ایجاد تغییرات در گزینه‌ها، کماکان مشکل بلندگوی گوشی وجود داشته باشد، باید تمام تغییرات اعمال‌شده را لغو کنید.

در صورت عدم موفقیت، باید تنظیمات کارخانه را بازنشانی کنید؛ با انجام این کار، گوشی شما از نو شروع به کار خواهد کرد و احتمال هرگونه مشکل نرم افزاری تاثیرگذار بر روی بلندگو را از بین خواهد برد. شما می‌توانید بازنشانی تنظیمات کارخانه را با ورود به تنظیمات و بخش سیستم، سپس فشردن گزینه Advanced و انتخاب Reset Options، انجام دهید.

6- گوشی در آب افتاده را سریعا خشک کنید

یکی از مهم‌ترین نتایج افتادن گوشی در آب را می‌توان ایجاد نقص در بلندگو دانست. آب می‌تواند به سرعت راه خود برای ورود به قسمت داخلی اسپیکر را پیدا کند. در صورتی که پس از افتادن گوشی در آب، مشکلاتی را در بلندگو مشاهده کردید، اجازه دهید گوشی به خوبی خشک شود. بد نیست بدانید که روش‌های مختلفی برای خشک کردن گوشی هوشمند وجود دارد که می‌توان به دمیدن هوای گرم سشوار یا قرار دادن دستگاه در یک ظرف برنج اشاره کرد. توجه داشته باشید که باید سریعا گوشی را پس از افتادن در آب، خاموش کنید.

شما می‌توانید از برنامه Speaker Cleaner استفاده کنید که با ایجاد ارتعاش، موجب خارج شدن آب از بلندگو خواهد شد. بد نیست بدانید که این برنامه کاربردی بدون هزینه و فاقد نمایش هرگونه تبلیغات است.

دانلود: Speaker Cleaner

7- مراجعه به مراکز خدماتی

در صورتی که هیچ کدام از روش‌های ذکرشده در این مقاله نتوانستند مشکل بلندگو را حل کنند، احتمالا یک مشکل سخت افزاری برای شما ایجاد شده است. شما باید برای رفع مشکل سخت افزاری احتمالی به مراکز معتبر خدماتی مراجعه کنید تا گوشی شما به وسیله یک متخصص، مورد بررسی قرار گیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. منم الان میرم امتحان کنم اگه جواب داد بهتون خبرشو میدم

  2. وای آقا عالی بود حتما از این مقاله ها بیشتر بگذارید خیلی خیلی کمک کرد من همیشه این مشکل رو داشتم اما امتحان کردم واقعا جوابگو بود