مد فایرز

مد فایرز ؛ دفاعی موثر و ارزان در برابر موشک‌های ضد کشتی

شرکت ریتیان، پیمانکار دفاعی آمریکایی، ویدئویی از یک سلاح دفاعی جدید به نام مد فایرز (MAD-Fires) را منتشر کرده است که از ناوها دربرابر انواع موشک‌های ضد کشتی محافظت خواهد کرد.

شرکت ریتیان به تازگی در بیانیه‌ای از آزمایش موفقیت آمیز موتور راکتی یکی از تسلیحات دفاعی در دست توسعه خود خبر داد و ویدئویی از این سلاح را در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرد.

در نبردهای دریایی امروز، سلاح اصلی شناورها و هواگردها موشک‌های ضد کشتی هستند. هم‌اکنون بسیاری از این موشک‌ها در ختیار کشورهای مختلف قرار دارند و با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در زمینه موشک‌های فراصوت، دفاع در برابر این تسلیحات روز به روز مشکل‌تر و البته پر هزینه‌تر می‌شود.

مد فایرز

به همین دلیل دارپا (آژانس پروژه‌های تحقیقاتی دفاعی پیشرفته) و ریتیان با همکاری یکدیگر در حال توسعه یک سلاح دفاعی موثر و مقرون به صرفه هستند که مد فایرز نام دارد. این سلاح یک موشک کوچک است، اما از توپ‌های 57 میلی‌متری نصب شده بر روی برخی ناو‌های آمریکایی شلیک می‌شود. در حقیقت ریتیان دقت و هدایت پذیری موشک‌ها را با سرعت، نرخ آتش بالا و ظرفیت بالای مهمات قابل ذخیره که از خصوصیات گلوله توپ است با یکدیگر ترکیب کرده است.

مد فایرز

جزئیات مربوط یه عملکرد (سرعت و برد)، سامانه هدایتی و برخورداری از دیتا لینک هنوز طبقه بندی شده هستند. اما بر اساس ویدئو ریتیان، این موشک کوچک پس از شلیک از لوله توپ از سابوت جدا شده و بالک‌های انتهای آن باز می‌شوند. موشک با استفاده از این بالک‌ها کنترل می‌شود و احتمالا از طریق چرخش بدنه به برد بلند و ثبات حین پرواز دست می‌یابد.

مد فایرز

مزیت این سلاح نسبت به موشک‌های پدافندی هزینه کمتر و البته توانایی مقابله با شلیک پر تعداد موشک‌ها است. به علاوه با این که هدف اصلی توسعه این سلاح مقابله موشک‌های ضد کشتی است، مد فایرز می‌تواند بر علیه سایر اهداف مثل قایق‌های پر سرعت کوچک و پهپادها نیز به کار رود.

مد فایرز

در صورتی که این سلاح وارد خدمت شود، ناوچه‌های کلاس فریدام و ایندپندنس و همچنین ناوچه‌ها آینده نیروی دریایی آمریکا (پروژه FFG(X))به سلاحی ارزان و در عین حال بسیار موثر در برابر طیف وسیعی از تهدیدات مجهز خواهند شد که می‌تواند در نبردهای دریایی عاملی تعیین کننده باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. تمام این تجهیزات به فوت بنده وقتی تو خلیج فااااااارررررررسسسسسس قدرت برتر فعلا سپاه ایرانه و ترامپ دنبال یار گیریه پس شجاعت و غیرت حرف اول رو میزنه

  2. من دقیقا نفهمیدم چه طوری کار می کنه