اختاپوس ها موجودات بیگانه

آیا اختاپوس ها موجودات بیگانه و غیر زمینی هستند؟

پژوهشگران با تحقیق روی بدن و هوش اختاپوس ها به این پی برده‌اند که این موجودات می‌توانند از دنیای بیگانه وارد کره‌ی زمین شده باشند!

پژوهش‌های علمی و آزمایش‌هایی که روی اختاپوس ها انجام شده، نشان می دهند که این شاخه از نرم تنان با هیچ یک از جانداران روی زمین شباهت ندارند. پس در این جا این سوال برای ما پیش می‌آید که آیا اختاپوس‌ها به نوعی موجودات بیگانه محسوب می‌شوند؟

دست‌های انعطاف‌پذیر اختاپوس ها نیازی به فرمان مغز ندارند

هنگامی که یک اختاپوس یکی از دست‌های انعطاف‌پذیرش را دور یک صخره یا مواد غذایی می‌پیچد، نیازی به فرمان مغز ندارد، بلکه دست آن اختاپوس به طور غریزی می‌داند که بعد از پیچیدن به دور یک شی چه باید بکند. سیستم عصبی سرپایان (رده‌ای از جانوران شاخه نرم تنان) مانند سیستم عصبی انسان‌ها یا سیستم هایی که در سایر مهره داران یافت می‌شود، عجیب و غریب نیست. بازوها (پاها) یک اختاپوس پراز نورون‌های عصبی است که در خوشه‌های پراکنده‌ای به نام گانگالیا جای گرفته است، 8 عدد از این گانگالیاها هر کدام در یک بازو قرار دارند و مسئول بررسی و مدیریت جزئیات حرکات پیچیده‌ی هشت پا هستند. بنابراین، (مغز بازو‌های) یک اختاپوس می‌توانند به طور مستقل از مغز مرکزی عمل کند.

در حقیقت، دانشمندانی که اخیرا حرکت‌های مختلفی را در بازوهای هشت پا مشاهده و بررسی کرده‌اند، دریافتند که مغز مرکزی این جانور فرمان‌های اصلی حرکات آن را صادر می‌کند اما به ندرت درگیر می‌شود. آن‌ها یافته‌های خود را در 26 ژوئن سال 2019 در کنفرانس علمی زیست شناسی ارائه کردند.

یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علوم اعصاب در دانشگاه واشنگتن سیاتل، در این کنفرانس توضیح داد که محققان با استفاده از یک دوربین و نرم افزار ردیابی رفتاری این جانور را مورد بررسی قرار دادند تا بفهمند که چگونه یک اختاپوس اطلاعات محیط پیرامون خود را با استفاده از بازوهایش درک و پردازش می‌کند.

حرکت بازوی اختاپوس از مغز دور می‌شود و توسط حسگرهای موجود در بازوهای مکنده در محیط اطراف رها می‌شود. هر مکنده شامل ده‌ها هزار گیرنده شیمیایی و مکانیکی است، اگر بخواهیم آن را با دست انسان مقایسه منیم به یاد داشته باشید که نوک یک انگشت دست انسان فقط چند صد گیرنده مکانیکی دارد.

وقتی‌که یک اختاپوس شیئی را لمس می‌کند، مغز بازوهایش آن شی را پردازش کرده و مغز به وسیله سیگنال‌ها به بازو‌ها فرمان می‌دهد که سپس چه باید بکنند. محققان کشف کرده‌اند که سیگنال‌های تولید شده توسط یک مکنده، ماهیچه‌های بازوها را فعال می‌کنند و موجی از حرکت را به وجود می‌آورند.

اختاپوس ها موجودات بیگانه

Dominic Sivitilli، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اعصاب رفتاری گفت: «در حالی‌که این بازوها به طور فعالی با محیط زیست در ارتباط هستند – و همچنین با یکدیگر – سیگنالی که به مغز مرکزی این جانور می‌رسد، بسیار اجمالی و مختصر است و مستقیما با حرکات و عکس‌‌العمل‌های بازو ارتباط ندارد.

او افزود: «اختاپوس‌ها دارای سیستم عصبی آگاهانه هستند. اما ممکن است فکر کنید که چرا دانشمندان در یک کنفرانس اختر زیست شناسی درباره‌ی اختاپوس‌ها صحبت می‌کنند؟ این جانور چه ارتباطی با زندگی ماورای عالم خاکی دارد؟ در جواب باید گفت که حقیقتا اختاپوس‌ها موجودات فضایی نیستند! (همانطور که در سال 2018 گروهی دیگری از محققان ادعا کردند).

بنظر می‌رسد که اختاپوس‌ها موجودات بسیار باهوشی هستند، به همین دلیل درک و تعامل با جهان پیرامون و سیستم عصبی آن‌ها با مهره داران متفاوت است. سیویلیتی در این بیانیه گفت که شناخت هشت پا می‌تواند به ما بفهماند که این موجود از جهان دیگری آمده است. وی در انتها افزوده است که این به ما درک از تنوع شناختی در جهان یا حتی در عالم را می‌دهد.