شرکت زایس دوربین گوشی ها

رئیس شرکت زایس : دوربین 64 مگاپیکسلی برای یک گوشی بی‌فایده است، 40 مگاپیکسلی کافیست!

میکائیل کشکه، مدیرعامل شرکت زایس (Zeiss) می‌گوید که دوربین 64 مگاپیکسلی برای یک گوشی هوشمند بی‌فایده است. او معتقد است که تعداد پیکسل‌های زیاد لزوما مفید نیست و حتی باعث افزایش نویز نیز می‌شود!

بدنه‌ی باریک گوشی‌های هوشمند امروزی، سد راه پیشرفت دوربین آن‌ها شده است. دکتر میکائیل کشکه، مدیرعامل اجرایی و رئیس شرکت زایس می‌گوید که با توجه به محدویت‌های سخت افزاری، این پردازش دیجیتالی است که می‌تواند باعث تفاوت در عملکرد دوربین‌ها شود.

کشکه که برای رونمایی از نمونه تجربیات لنز دوربین‌های زایس در موزه‌ی عکاسی Museo Camera هند حضور پیدا کرده، در آنجا مصاحبه‌ای را در مورد تکامل دوربین گوشی‌های هوشمند و محدودیت‌هایی که جلوی راه آن قرار دارد انجام داده که نکات قابل توجهی را ارائه می‌کند.

رمز موفقیت گوگل از زبان کشکه

یک نمونه‌ی خوب گوگل است که عکاسی کامپیوتری را به خوبی پذیرفته است. ترکیب سخت افزار روی گوشِ‌های پیکسل با پردازنده‌های دیجیتالی عکس گوگل، باعث شده تا این محصولات در بالای فهرست 10 گوشی برتر برای عکاسی قرار بگیرند. موردی که اصلا برای بهبود عملکرد عکس‌های ثبت شده با گوشی‌ها اهمیت ندارد، اضافه شدن تعداد لنزها در پشت قاب آن‌ها است. و البته نباید فراموش کرد که محیط محدودی برای قرارگیری سیستم دوربین عکاسی در پشت قاب گوشی در دسترس است.

شرکت زایس دوربین گوشی ها

کشکه می‌گوید تمرکز بر قرارگیری سنسورهای کوجک روی قاب گوشی‌ها  است. در نتیجه، دوربین گوشی‌ها همیشه با نواقصی مواجه می‌شوند. یکی از این مشکلات، عکاسی در شرایط نوری تاریک است. دومین مشکل، ناتوانایی در ارائه‌ی قابلیت‌های برجسته‌ی تلسکوپی است.

دوربین گوشی‌های هوشمند شاید طی سالیان اخیر پیشرفت کرده باشد و ما در راه عکاسی تغییراتی را دیده باشیم، اما در اینجا محدودیتی برای ارائه‌ی پیشرفت‌های بیشتر وجود دارد. نرم افزار بیشتر و سخت افزار کمتر استفاده می‌شود و ما نرم افزاری را برای عکاسی کامپیوتری توسعه می‌بخشیم.

همانطور که گفته شد محدودیت‌هایی وجود دارد،‌ گوشی‌های هوشمند ضخیم می‌شوند؛ بنابراین در حالی که با گوشی‌ها نیز عکاسی انجام می‌شود، اما حرفه‌ای‌ها از دوربین‌های حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای استفاده خواهند کرد – میکائیل کشکه، مدیرعاحل و رئیس شرکت زایس

رئیس شرکت زایس : 64 مگاپیکسلی بیش از اندازه لازم است، حتی 40 مگاپیکسلی هم کافیست

به هر حال دوربین گوشی‌های هوشمند در حال کسب محبوبیت است و کشکه می‌گوید که همیشه به دنبال تامین نیازهای  عکاسان حرفه‌ای هستند. او می‌گوید:‌ « به جای آنکه به سراغ انواع متفاوتی از عکاسی برویم، ما روی خواسته‌های عکاسان حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و عکاسان هنری متمرکز می‌شویم».

شرکت زایس دوربین گوشی ها

Nokia 9 Pureview

البته این بدان معنا نیست که زایس دیگر اقدام به فروش سنسور به شرکت HMD Global (مادر کمپانی نوکیا) نخواهد کرد. وی می‌گوید سنسورهای پنج گانه‌ی دوربین نوکیا 9 پیورویو که از لنزهای Zeiss استفاده می‌کنند، یکی از بهترین کیفیت‌های تصاویر را در عکس‌های ثبت شده ارائه می‌کنند. البته وی اشاره می‌کند که استفاده از چند لنز و پردازش دیجیتال عکس روی گوشی‌های هوشمند، هنوز در مراحل ابتدایی خودش است.

او همچنین بیان می‌کند که تنها راه تولید گوشی‌های هوشمند متفاوت از دیوایس‌های کنونی، محصولاتیست که عملکرد دوربین‌هایشان بهبود پیدا کند. وی می‌گوید سنسور 64 مگاپیکسلی تازه معرفی شده‌ی سامسونگ بی از اندازه‌ی لازم پیکسل را ارائه می‌کند. 40 مگاپیکسل نیز در حال حاضر کافیست. سنسورهای فول فریم کنونی که یک پیکسل بزرگ را به پیکسل‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنند، نویز زیادی را تولید می‌کنند. این مدیر اجرایی در انتها می‌گوید:

کیفیت اپتیکال روی گوشی (نوکیا 9 پیورویو) یکی از بهترین‌هایی است که می‌توانید بیابید. اما همانطور که گفتم اپتیک‌ها، گوشی و نرم افزار آن باید در کنار هم عالی کار کنند. به نظر من تصویربرداری کامپیوتری هنوز در مراحل اولیه‌ی خود است و عکاسی چند لنزی روی گوشی‌های هوشمند در این راه قرار دارد.

پیکسل‌های بیشتر ضروری نیستند. چرا؟ اگر شما یک سنسور فول فریم داشته باشید که یک پیکسل را به پیکسل‌های بیشتری تبدیل کند، آن‌ها کوچک‌تر می‌شوند و در نتیجه با مشکل نویز مواجه خواهید شد. من فکر می‌کنم برای اکثر اپلیکیشن‌ها، به خصوص اپلیکیشن‌های حرفه‌ای، یک سنسور 40 مگاپیکسلی هم کافی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. راس میگه خدایی عکس ما میخاد چی بشه

  2. در ضمن یه جای معتبر خوندم که دوربینهای جدید بازار 48 یا 68 مگاپیکسل نیستند بلکه صرفا با استفاده از پدازش نرم افزاری فقط عکس رو بزرگتر میکنن مثل اینکه یه عکس 5 مگاپیکسلی رو با فتوشاپ سایزشو به 12 مگا برسونی…. برو تحقیق کن ببین راست میگم

  3. به نظرت 7 سال پیش که تونست دوربین 41 مگاپیکسلی تولید کنه ، اون موقعی که شرکتهای دیگه نمیدونستند مگاپیکسل چی هست . نمیتونست 100 مگا هم تولید کنه ، عزیر من برو ببین بهترین دوربین عکاسی جهان با چه لنزی ساخته شده( زایس) پس زورش میرسه فقط حرف واقعیت میزنه

    • اقا مهدی عزیز و گل سلام‌حرفش واقعا درسته مگاپیکسل بالاتر دلیل بر کیفیت بیشتر نیست نویز بیشتر میشه ولی جزییات فقط ریشتر ولی دلیل بر کیفیت بهتر نیست الان شما ببین کنن 1dx ۲۰ مگاپیکسل هست کنن 5drs 50 مگاپیکسل هست ولی 1dx کیفیت بهتری داره چرا چون موتور پردازش گر و سنسور قوی تری داره نمیگم‌ بده ولی دلیل نمیشه کیفیت بهتری به مگاپیکسل پایین تر داشته باشه کیفیت توی لنز سنسور و موتور پردازشگری که استفاده میشه مهمه نه مگاپیکسل اگه یادتون باشه نوکیا چند سال پیش یه‌مدل گوشیش ۴۰‌بود ولی همون موقع اپل با دوربین ۸ یا ۱۲ که داشت بهتر عمل کرد اینا همش تجملات هست‌کیفیت کوشی های موبایل توی زوم تلوزیون موقع چاپ کردن یکی هستن یکی از‌دلایل اینکه فقط‌مگاپیکسل رو میبرن بالا فاصله کانونی رو میارن پایین فقط دلیلش اینه که توی گوشی نمیتونن دهنه لنز رو باز تر کنن دلیلش اینه باید گوشی ضخیم تر کنن که نمیشه با تشکر

  4. چرا مثلا 40 مگا پیکسل کافیه ؟؟؟

  5. زورت نمیرسه تولید کنی حرف مفت نزن پس