حذف چهار صفر از پول ملی

لایحه حذف چهار صفر از پول ملی و تبدیل ریال به تومان تصویب شد

لایحه پیشنهادی بانک مرکزی با هدف حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان صبح روز چهارشنبه 9 مرداد 98 توسط هیئت دولت به ریاست دکتر حسن روحانی تصویب شد.

هیئت دولت در جلسه امروز صبح، چهارشنبه 9 مرداد 98 به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور لایحه پیشنهادی بانک مرکزی را با هدف حذف 4 صفر از پول ملی و تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان تصویب کرد. در همین رابطه علی ربیعی، سخنگوی دولت با تایید این خبر عنوان کرد در جلسه امروز هیئت‌دولت کلیات لایحه حذف 4 صفر از پول ملی در دولت به تصویب رسید. وی افزود هدف ما این است لایحه را با دو فوریت به مجلس ارسال کنیم.

اهداف حذف چهار صفر از پول ملی

دولت لایحه حذف 4 صفر از پول ملی را با هدف حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی، هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج پیدا کرده است، انجام خواهد داد. از سایر اهداف این لایحه به مواردی چون پایین آوردن هزینه چاپ و نشر اسکناس و مسکوک و نیز رفع مشکلاتی چون استفاده از اعداد بزرگ در مبادلات ساده روزانه، مشکلات شمارش و حمل و نقل حجم بالای اسکناس و سکه و خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی کشور اشاره شده است. اگر این طراح اجرایی شود، شاهد تغییر 500 هزار ریال به 50 تومان، 200 هزار ریال به 20 تومان، 10 هزار ریال به 1 تومان و 50 هزار تومانی به 5 تومان جدید در واحد پول ملی ایران خواهیم بود.