استخر ماینینگ

استخر ماینینگ (ماینینگ پول) چیست؟

استخر ماینینگ یا ماینینگ پول (Mining Pool) یکی از اصطلاحات گمراه‌کننده مربوط به دنیای ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین است. در این مطلب به معنا، مفهوم و کاربرد ماینینگ پول‌ها پی خواهیم برد.

طی یک سری مطالب آموزشی درباره ارز الکترونیکی به تشریح مفاهیم مربوط به این حوزه همچون فارم ماینینگ و ریگ ماینینگ پرداختیم. در این مطلب قصد داریم معنا و مفهوم یکی دیگر از اصطلاحات بسیار پرکاربرد در حوزه ارزهای دیجیتال یعنی ماینینگ پول را مورد بررسی قرار بدهیم. منظور از استخر ماینینگ مجموعه‌ای از ماینرها است که توان پردازشی خود را در شبکه‌ای که به عضویت آن درآمده‌اند اشتراک‌گذاری کرده و به کمک یکدیگر، به حل مسائل و تکمیل یک بلاک می‌پردازند. در نهایت هدیه مربوط به هر بلاک، بسته به توان پردازشی که هر ماینر در اختیار استخر ماینینگ قرار داده است، تقسیم خواهد شد.

بحث ایجاد استخر ماینینگ زمانی مطرح شد که یافتن و حل یک بلاک برای یک ماینر ساده، قرن‌ها طول می‌کشید! به عبارتی اگر یک ماینر بخواهد به صورت جداگانه و بدون عضویت در مجموعه‌ای حاوی چندین ماینر فعالیت کند، هیچ سودی نصیبش نخواهد شد. به همین دلیل به عضویت یک ماینینگ پول درآمده و توان پردازشی خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهد تا در انتها، بر اساس آن، هدیه‌ای دریافت کند.

استخر ماینینگ - ماینینگ پول

شانس پیدا شدن یک بلاک برای یک استخر ماینینگ بسیار بیشتر است. به همین دلیل ماینرها از عضویت در آن‌ها سود بیشتری خواهند برد، به جای این که ماه‌ها و شاید سال‌ها منتظر یافتن و حل یک بلاک بمانند.

عضویت در استخر ماینینگ یا فعالیت جداگانه

با پی بردن به مفهوم ماینینگ پول، در بدو شروع فعالیت خود در دنیای ارزهای دیجیتالی، درباره کار به صورت جداگانه برای خود خارج از یک استخر یا پیوستن به یک ماینینگ پول سوال‌هایی برایتان به وجود خواهد آمد. هر چه باشد، در صورت یافتن یک بلاک حتی بعد از مدتی بسیار طولانی انتظار، تمامی هدیه مربوط به آن معادل 12.5 بیت کوین را از آن خود خواهید کرد، پس چرا باید بر سر آن با دیگران سهیم شوید؟ عضویت در یک استخر ماینینگ دارای مزایا و معایب مربوط به خود است.

مزایا و معایب عضویت در ماینینگ پول

بحث یافتن بلاک در شبکه بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال را باید به قرعه‌کشی تشبیه کرد. وقتی به صورت فردی در یک قرعه‌کشی شرکت می‌کنید، در صورت برنده شدن، مجبور نخواهید بود جایزه را با دیگران تقسیم کنید و تمام آن متعلق به شما خواهد بود. در حالتی که با یک مجموعه دست به یکی کرده و چندین شماره در قرعه‌کشی به گروه شما تعلق دارد، از شانس بیشتری برخوردار خواهید بود، هر چند در نهایت باید جایزه را با هم‌گروهی‌های خود تقسیم کنید.

این موضوع درباره یک استخر ماینینگ نیز صدق می‌کند. اگرچه آن‌ها از شانس بیشتری برای یافتن بلاکی در شبکه، حل آن و دریافت جایزه برخوردارند، اما این جایزه بین ماینرهای عضو ماینینگ پول تقسیم خواهد شد. وقتی در یک استخر ماینینگ عضو شده‌اید، به صورت دائمی درآمدی خواهید داشت، هر چند این درآمد در مقاسه با جایزه حل کامل یک بلاک به تنهایی، قابل مقایسه نباشد.

نکته بسیار مهم درباره هر ماینینگ پول اینجاست که توان هش آن نباید از 51 درصد شبکه بیشتر شود. به عبارتی یک استخر ماینینگ نباید آن قدر بزرگ باشد که بیش از 50 درصد توان هش کل شبکه را در اختیار داشته باشد، چرا که شبکه بیت کوین را در معرض «حمله 51 درصد» قرار خواهد داد. وقتی فرد یا گروهی بتواند به طور همزمان، کنترل بیشتر از نیمی از توان شبکه را در اختیار بگیرد، قادر به انجام هر کاری همچون انجام تراکنش‌های غیر معتبر و غیر واقعی و صرف هر بیت کوین برای چند مرتبه خواهد بود.

استخر ماینینگ - ماینینگ پول

این موضوع نشان می‌دهد شبکه‌های نامتمرکز مبتنی بر بلاک چین، که در آن‌ها برخلاف شبکه‌‌های بانکداری عادی، چیزی تحت عنوان یک سرور متمرکز وجود ندارد، از شر حمله در امان نبوده و ایمنی آن‌ها 100 درصد نیست. البته هک کردن 51 درصد ماینرهای شبکه به صورت یکجا به مراتب سخت‌تر از هک یک سرور واحد است، اما وقتی این تعداد ماینر، با مجموع توان هش 51 درصد کل شبکه، در یک استخر ماینینگ قرار دارند، کار به مراتب ساده‌تر خواهد شد. در سال 2014، ماینینگ پول GHash.io در حال گذر از سقف یاد شده بود، به همین دلیل تعداد زیادی ماینر به منظور کاهش قدرت این استخر، مجبور به ترک آن شدند.

عضویت یا عدم عضویت در استخرهای ماینینگ بیت کوین

وضعیت، شبکه به شبکه متفاوت است. در شبکه بیت کوین، در عمل، بدون عضویت در یک استخر، هیج شانسی برای سودآوری نخواهید داشت. البته در صورت در اختیار داشتن یک فارم ماینینگ، انباری مملو از صدها ASIC مخصوص ماینینگ، وضعیت متفاوت خواهد بود، اما برای ماینرهای عادی، تقریبا هیچ شانسی برای کسب درآمد در صورت فعالیت خارج از یک استخر ماینینگ وجود ندارد.

اگر در حوزه ارزهای دیجیتالی تازه‌کار هستید، عضویت در یک استخر بهترین فرصت به منظور کسب درآمد هر چند کم اما به صورت پیوسته، برای شما است. به عبارتی ماینینگ پول کاربران دارای ماینرهای کوچک را به باقی ماندن در بازی تشویق می‌کند، چرا که آن‌ها در صورت فعالیت خارج از یک مجموعه، هیچ شانسی نداشته و در نهایت، به خاطر عدم کسب درآمد، فکر استخراج بیت کوین یا هر پول الکترونیکی دیگر را از سرشان بیرون می‌کنند.