حذف 4 صفر از پول ملی

با حذف 4 صفر از پول ملی ، ریال به پول خرد ایران تبدیل می‌شود

اخیرا دولت لایحه حذف 4 صفر از پول ملی را تصویب کرد که بر اساس آن پول ملی کشور از ریال به تومان تبدیل خواهد شد. همچنین با اجرای این طرح شاهد تبدیل ریال به پول خرد ایران خواهیم بود.

در نیمه دوم سال 97 بانک مرکزی از طرح جدید اسکناس‌های 50 هزار تومانی رونمایی کرد که به همین دلیل در خصوص حذف 4 صفر از پول ملی گمانه‌زنی‌های متعددی مطرح شد. عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی مدتی پس از این موضوع در تاریخ 16 دی 97 از ارائه لایحه حذف چهار صفر از پولی به دولت خبر داد و گفت این موضوع توسط دولت در حال بررسی است. طبق گفته‌های همتی در این لایحه پیشنهاد شده است که هر 10 هزار ریال فعلی برابر یک تومان و هر تومان برابر 100 ریال جدید شود.

تصویب لایحه حذف 4 صفر از پول ملی توسط دولت

حذف 4 صفر از پول ملی

طی ماه‌های اخیر خبری از طرح حذف چهار صفر از پول ملی منتشر نشد و مسئولان مربوطه نیز در این خصوص اظهارنظری نکردند، اما طی روزهای گذشته دولت این طرح پیشنهادی بانک مرکزی را تصویب کرد و در حال حاضر این لایحه می‌بایست برای اجرایی شدن به تصویب مجلس برسد. طبق گفته‌های مسئولان این طرح طی 2 سال به صورت کامل انجام می‌شود که پس از قانونی شدن این لایحه، به مرور زمان اسکانس‌های جدید جای اسکناس‌های قدیمی را خواهند گرفت و هزینه آن با هزینه چاپ حجم زیاد اسکناس‌های فعلی قابل مقایسه نخواهد بود.

تبدیل  ریال به پول خرد

حذف 4 صفر از پول ملی

با حذف 4 صفر از پول ملی و تغییراتی که در روند پولی کشور به وجود خواهد آورد، در ابتدا به دلیل آشنا نبودن بسیاری از مردم مشکلاتی به همراه خواهد داشت، اما نکته حائز اهمیت این است که هر 1000 تومان فعلی بعد از اجرای این طرح برابر با یک تومان می‌شود و با تصویب این لایحه توسط مجلس، شاهد تغییر رسمی واحد پول ایرانی از ریال به تومان خواهیم بود. در این فرایند پول خرید دارای نقش مهمی است و طبق اعلام بانک مرکزی، مقرر شد که هر تومان جدید برابر با 100 ریال باشد؛ یعنی واحد اصلی پول ایران تومان خواهد بود و ریال نیز واحد خرد آن به شمار می‌رود که هر 100 ریال برابر با یک تومان می‌شود. به هر حال می‌بایست منتظر ماند تا مشخص شود نمایندگان مجلس برای اجرای این لایحه رای مثبت خواهند داد یا این طرح به مرحله اجرا نخواهد رسید.

نظر نمایندگان موافق و مخالف

نمایندگان موافق با این طرح بر این باورند که هزینه چاپ اسکناس با حذف 4 صفر از پول ملی کاهش پیدا می‌کند و چهره پول ملی در سطح بین‌المللی بهبود خواهد یافت، اما با توجه به اینکه چنین طرحی بر روی اقتصاد ایران تاثیری ندارد، باعث می‌شود فرایند حسابرسی آسان‌تر شده و کاهش هزینه‌ها را به دنبال داشته باشد. از طرفی نمایندگان مخالف این طرح عنوان می‌کنند در حال حاضر برای اجرای چنین طرحی زمان مناسبی نیست و بانک مرکزی می‌بایست در شرایط فعلی به اصلاح ساختار نظام بانکی بپردازد. برخی از کارشناسان نیز معتقدند چنین طرحی می‌تواند تورم‌زا باشد.