نیروی فضایی فرانسه

نیروی فضایی فرانسه تیربار و سلاح‌های لیزری به ماهواره‌های این کشور متصل می‌کند

بعد از اینکه ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از راه‌اندازی نیروی فضایی یا به تعبیری، ارتش فضایی آمریکا خبر داد، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم خبر شکل‌گیری نیروی فضایی فرانسه را اعلام کرد!

هرچه زمان بیشتر به جلو حرکت می‌کند و تکنولوژی و علم بیشتر پیشرفت می‌کنند، اخباری که به گوش ما شهروندان دنیا می‌رسد هم بیشتر و بیشتر حال و هوای آثار علمی‌تخیلی به خود می‌گیرد! رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، چندی پیش اعلام کرد که این کشور در کنار نیروی هوایی، نیروی زمینی، نیروی دریایی و گارد ساحلی، از این پس یک نیروی فضایی هم خواهد داشت و حال بنظر می‌رسد امانوئل مَکرون هم قصد راه‌اندازی نیروی فضایی فرانسه را دارد.

البته مکرون در صحبت‌های خودش اعلام کرده که به هیچ عنوان قصد تصرف و یا تسلط بر فضا را ندارد و صرفا می‌خواهد از ماهواره‌های کشورش در برابر حملات مختلف، محافظت کند. فرانسه در حال حاضر، مجموعه ماهواره‌هایی بنام «سیراکوز» (Syracuse) را به فضا فرستاده که با کمک این ماهواره‌ها، می‌تواند با نیروهای نظامی خودش در میدان عملیات، ارتباط برقرار کند. در فاز اول، وزارت دفاع فرانسه قصد دارد این ماهواره‌ها را به دوربین مجهز کند تا بتوانند به گفته خودشان، از «تهدیدهای فضایی» و «سلاح‌های ضدماهواره» باخبر شوند. اما به گفته «فلورنس پارلی» (Florence Parly)، وزیر دفاع فرانسه، این کشور قصد دارد تا در فازهای بعدی، ماهواره‌هایشان را با تیربار و سلاح‌های لیزری مجهز کند. به گفته پارلی، این سلاح‌ها توانایی «نابودسازی یا از کار انداختن» ماهواره‌های دشمن را هم دارند. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، نیروی فضایی فرانسه تا سال 2030 به طور کامل مجهز و آماده خواهد شد.

اما یکی از بزرگترین علامت سوال‌هایی که هم در رابطه با نیروی فضایی فرانسه و هم در رابطه با نیروی فضایی آمریکا وجود دارد، نقض احتمالی قوانین بین‌الملل است. پیرو پیمان بین‌المللی فضایی، نیروی نظامی هر کشوری، اجازه حضور در فضا را دارد اما دایره اختیارات این نیروهای نظامی، بسیار محدود است. هم ایالات متحده و هم فرانسه، هر دو این پیمان را امضا کرده‌اند و در نظام سیاسی کشورشان، این پیمان را به تصویب هم رسانده‌اند. در بخشی از این پیمان آماده است:

بدین وسیله حق اعلام مالکیت بر فضا و یا اجرام آسمانی از تمامی کشورها سلب می‌شود و هیچ کشوری اجازه ندارد جلوی کاوش فضا توسط دیگر کشورها را بگیرد

علاوه‌بر مواردی که گفته شد، کشورها حق آزمایش سلاح‌های اتمی یا دیگر سلاح‌های کشتار جمعی در فضا را هم ندارند. با توجه به تمامی این موارد، حالا بهتر می‌توان متوجه شد که چرا ژنرال «جیمز متیس» (James Mattis) که هنگام رونمایی از نیروی فضایی آمریکا توسط ترامپ، وزیر دفاع این کشور بود و همچنین «هِثِر ویلسِن» (Heather Wilson)، دبیر نیرو هوایی آمریکا، هردو معتقد بودند که شکل‌دهی «نیروی فضایی»، کار اشتباهی است.

اما در هر صورت، وزیر دفاع فرانسه، فلورنس پارلی، تاکید کرده که فرانسه، به هیچ عنوان قصد راه‌اندازی «جنگ فضایی» ندارد و اینکه صرفا قصد دارند ماهواره‌های خودشان را به میزان معقولی، مسلح کنند. برخلاف آمریکا، فرانسه قصد ندارد یک شاخه نظامی جدید بنام «نیروی فضایی» راه بندازد و نیروی فضایی را در دل نیروی هوایی خود جای می‌دهد. در همین راستا، بودجه نیروی هوایی فرانسه 780میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

علاوه‌بر تمام این موارد، پارلی اعلام کرد که فرانسه قصد دارد تا سال 2023، ماهواره‌های نانو به فضا بفرستد و ساز و کاری هم ترتیب بدهد تا اگر احیانا یکی از ماهواره‌هایش توسط نیروهای دشمن نابود شد، بتواند فورا ماهواره‌ای دیگر را جایگزین کند.

در هر صورت باید منتظر بمانیم و ببینیم آینده این بحث «نیروی فضایی» به کجا ختم می‌شود و اینکه آیا نیروی فضایی فرانسه و یا آمریکا، موجب نقض پیمان بین‌المللی فضایی می‌شوند یا خیر. نظر شما کاربران گجت نیوز در این رابطه چیست؟