حذف صفر از پول

رکورد حذف صفر از پول ملی به کدام کشور تعلق دارد؟

بسیاری از دولت‌ها با هدف کاهش تورم و کاهش هزینه‌هایی چون هزینه چاپ اسکناس به دنبال حذف صفر از پول ملی خود بوده‌اند، اما رکورد بیشترین حذف صفر از پول به کدام کشور تعلق دارد؟

مدتی است که موضوع حذف صفر از پول ملی در کشورمان به یکی از بحث‌های داغ تبدیل شده است و بسیاری از کارشناسان موافق و مخالف این طرح هستند، اما همین موضوع قبل از اینکه در نظام پولی کشور رخ دهد در بسیاری از کشورها نیز انجام شده است که در برخی از مواقع موفق ظاهر شده و در برخی از اوقات نیز نتیجه مطلوبی را به همراه نداشته است.

حذف صفر از پول ملی برزیل چگونه بود؟

رکورد بیشترین حذف صفر از پول به کشور برزیل تعلق دارد. از پول ملی برزیل از سال 1930 تا الان در 6 دوره 18 صفر حذف شده است. همچنین نام پول ملی برزیل در این سال‌ها 8 بار تغییر پیدا کرده است. در دهه 1960 تا 1970 برزیل با نرخ تورم شدیدی مواجه شد و هر ماه یک‌سوم ارزش پولی آن کاهش یافت. برای نخستین بار در سال 1967 دولت برزیل 3 صفر از پول ملی خود را حذف کرد و برای آن نام نیو کروزوریو را برگزید.

دولت برزیل پس از اینکه دریافت حذف صفر بر روی واقعیت اقتصاد کشورش تاثیری نداشت، در سال 1981 برای بار دوم 3 صفر دیگر از پول این کشور را حذف کرد. در آن زمان تورم به 151 درصد افزایش یافت و حذف صفر حتی برای بار دوم نیز تاثیرگذار نبود. در سال 1981 تورم برزیل به 1431 درصد نزدیک شد و به همین دلیل در سال 1993 برای بار سوم حذف صفرها از پول ملی در دستور کار دولت برزیل قرار گرفت، اما باز هم تورم به مرز 3000 درصد رسید و یک رکورد عجیب را به ثبت رساند.

پس از چند بار حذف صفر، دولت برزیل به مدت 16 ماه از فوریه 1986 سیاست فریز قیمتی را برای مهار تورم در نظر گرفت که این سیاست نیز کارساز نبود. از این تاریخ به بعد دولت برزیل متوجه شد که حذف صفر از پول کشورش مشکل اقتصادی را برطرف نمی‌سازد و به همین دلیل اصلاحات ساختار اساسی اقتصادی را در دستور کار خود قرار داد. از سال 1999 نظام نرخ شناور در برزیل راه‌اندازی شد و دولت خصوصی‌سازی صنایع بزرگ را در اولویت قرار داد. طرح توقف چاپ بی‌رویه پول انجام شد و بر روی تراکنش‌های مالی محدودیت‌هایی به صورت هدفمند در نظر گرفته شد. چنین طرح‌هایی در همان سال شروع با موفقیت همراه بود و در مدت کوتاهی تولید ناخالص برزیل با افزایش روبه‌رو شد. در حال حاضر هر دلار آمریکا برابر با 3.974 رئال برزیل بوده و نرخ تورم این کشور به 3.6 درصد کاهش پیدا کرده است.