همراه اول

به مناسبت 25 سالگی ارتباطات موبایلی در ایران؛ همراه اول همچنان بالاتر از رقبا است

19 مرداد 1398 سالروز 25 سالگی عرضه سیم کارت و تلفن همراه در ایران است. در حالی که ربع قرن از ارتباطات موبایلی در ایران می‌گذرد، اپراتور همراه اول به عنوان پیشگام این حوزه در ایران، همچنان در جایگاهی بالاتر از رقبا ایستاده است.

روز 19 مرداد 1398 سالروز ورود تلفن همراه و عرضه اولین سیم کارت در ایران است. در 19 مرداد 73، نخستین فاز شبکه تلفن همراه کشور در شهر تهران به صورت رسمی آغاز شد و حالا به سالگرد ربع قرن شدن ارتباطات موبایلی در ایران رسیده‌ایم.

در سال 1373 شرکت همراه اول عرضه سیم کارت موبایل را در کشورمان آغاز کرد و ایران به یکی از پیشگامان این حوزه در منطقه تبدیل شد. قبل از آن فراخوانی برای ثبت نام نخستین شبکه تلفن متحرک جیبی در روزنامه کیهان منتشر شده بود و دقیقا در روز 19 مرداد 73 عرضه سیم کارت تلفن همراه در ایران با واگذاری 4 سیم کارت به کارکنان نهاد ریاست جمهوری آغاز شد و اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور در شهر تهران با 24 ایستگاه رادیویی با ظرفیت 9200 شماره کلید خورد. اولین سیم کارت تلفن همراه در دوران وزارت دکتر غرضی در دولت هاشمی رفسنجانی واگذار شد. در آن زمان متقاضیان سیم کارت باید یک چک بانکی به مبلغ 5 میلیون ریال بابت هزینه اشتراک، هزینه نصب و بهای گوشی پرداخت می‌کردند.

تلفن همراه

پس از این اتفاق و به دنبال استقبال بی نظیر مردم از تلفن همراه، شرکت مخابرات ایران برای گسترش پوشش شبکه موبایل در تهران و سایر نقاط کشور تلاش کرد و فعالیت‌هایی در این راستا انجام شد. در ادامه، هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اساسنامه شرکت ارتباطات سیار را با سرمایه 2 هزار میلیارد ریالی تصویب کرد و به این ترتیب تمامی وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران به شرکت ارتباطات سیار ایران واگذار شد. در سال 1374 تعداد تلفن های همراه فعال به بیش از 15 هزار و 900 شماره افزایش پیدا کرد و شهرهای بزرگی چون مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز هم تحت پوشش شبکه تلفن همراه قرار گرفتند و این تعداد شهرها روز به روز افزایش یافت.

همراه اول

با جدی شدن خصوصی‌سازی صنعت مخابرات کشور و اهمیت حضور در بازار رقابت تجاری، این شرکت در سال 1386 دارای نام همراه اول به همراه نشان، رنگ و شعار تجاری اختصاصی خود شد و در سال 89 نیز شرکت مخابرات ایران از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد. در 29 مرداد 92 نیز نماد همراه اول در بازار بورس گشایش یافت.

بهترین پوشش شبکه تلفن همراه در اختیار همراه اول

اپراتور همراه اول توانست بیش از 110 میلیون سیم کارت را در تمامی 1246 شهر کشور، بیش از 43 هزار روستا یعنی 90 درصد روستاهای کشور و بیش از 70 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور عرضه کند و به این ترتیب بیش از 97 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش خود درآورده است. این شرکت در عرضه سیم کارت در کشور پیشگام بوده و پس از دریافت مجوز ارتقای خدمات نسل 3 و نسل‌های بالاتر در 4 شهریور 93 در کنار نوسازی همیشگی شبکه خود توانسته به‌روزترین تجهیزات شبکه تلفن همراه کشور را در دسترس مشترکان قرار دهد.

اکنون همراه اول حدود 39 هزار و 900 سایت شبکه نسل 3 و 4 (3G و 4G) را در اختیار دارد و گسترده‌ترین شبکه دیتای کشور را از آن خود کرده است. در سال‌های گذشته نیز این اپراتور در ارزیابی‌های رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا رگولاتوری و همچنین سایر نظرسنجی‌ها توانسته دارنده بهترین جایگاه اپراتورهای تلفن همراه کشور شود.

همراه اول

اکنون بعد از 25 سال از ورود سیم کارت و تلفن همراه به کشور با پیشگامی همراه اول، این شرکت با وجود این که از همه قدیمی‌تر هست، اما هنوز هم در بازار رقابتی در جایگاهی بالاتر از سایر رقبا ایستاده و شبکه به‌روزتری را در اختیار دارد. این شبکه‌ی به‌روز با توجه به سرمایه‌گذاری‌های کلان این شرکت در سال‌های اخیر به خصوص از اواخر دوره آقای صدوقی تاکنون به دست آمده و حالا همراه اول پوشش شبکه بهتری در اقصی نقاط کشور دارد و به عنوان اپراتور اول ایران و خاورمیانه شناخته می‌شود. این شرکت همچنین رویکرد جدیدی را در تحول دیجیتال به عنوان چشم‌انداز خود در نظر گرفته و برنامه بلند مدت پنج ساله‌ای را برای این منظور وضع کرده است.