بتمن خون آشام

مردمان دوران مِزوآمریکا، هزاران سال پیش، به بتمن خون آشام اعتقاد داشتند!

مردمان دوره تاریخی مِزوآمریکا، هزاران سال قبل از اولین حضور بتمن در کامیک‌بوک‌ها، به یک بتمن خون آشام اعتقاد داشتند؛ بتمنی که به معنی واقعی کلمه، یک مرد خفاشی بوده است!

احتمالا اگر روزی یک نظرسنجی در سرتاسر دنیا راه بیافتد و از مردم بخواهد که یک ابرقهرمانی که می‌شناسند را نام ببرند، بدون شک یکی از نام‌هایی که بارها و بارها تکرار می‌شود، بروس وِین (Bruce Wayne) یا همان بتمن است. دلیل این موضوع هم این است که شاید در سرتاسر دنیای کامیک‌بوک‌های دی سی (DC) و حتی مارول (Marvel) هیچ قهرمانی نمی‌تواند اندازه بتمن، ترس به جان تبهکاران بیاندازد!

اما هزاران سال پیش و در دوران مِزوآمریکا، ورژنی از بتمن وجود داشته که نه فقط تبهکاران، بلکه حتی ابرقهرمانان هم از او وحشت داشته‌اند! این موجود افسانه‌ای که کامازوتز (Camazotz) نام داشته، یک خفاش عظیم و البته خون‌خوار بوده… یک بتمن خون آشام !

کامازوتز که در گویش مردمان ک‌ایچه (Kʼiche’) از قوم مایاها، به معنای خفاش مرگ است، ریشه در اسطوره‌شانسی دوران مزوآمریکا دارد. این موجود غارنشین، خفاشی در ابعاد انسان بوده است. کامازوتز برای اولین بار در افسانه‌های سرخ‌پوستان زاپوتِک (Zapotec) که در حوالی مکزیک امروزی می‌زیستند دیده شده و بعدها راه خودش را به افسانه‌های قوم معروف مایا هم باز کرده؛ درواقع Bat God یا خدای خفاش‌ها که در افسانه‌های مایا وجود دارد، برگرفته از همین کامازوتز یا بتمن خون آشام است!

از آن‌جایی که خفاش در تقریبا تمامی فرهنگ‌های موجود در کره زمین، نماد ترس و وحشت است، قطعا جای تعجبی ندارد که کامازوتز یا همان بتمن خون آشام هم برای مردمان دوران مِزوآمریکا پیام‌آور ترس و وحشت بوده است:

کامازوتز همچنین نام یک هیولای غارنشین هم هست که در متن باستانی پوپول وو (Popol Vuh) که مرجع تاریخی و اسطوره‌شناسی قبیله ک‌ایچه است، حضور دارد. به عقیده بسیاری از محققان، این هیولا که طبق افسانه‌ها در غاری به نام خانه خفاشان می‌زیسته، از خفاش‌های خون‌آشام الهام گرفته شده بوده اما برخی هم معتقدند که این هیولا واقعا وجود داشته است!

بتمن خون آشام در دنیای واقعی

همانطور که گفته شد، برخی افراد معتقدند هیولای کامازوتز، یک موجود واقعی بوده و افسانه نیست! این افراد معتقدند در گذشته، نژادی از خفاش‌های خون‌آشام بسیار بزرگ وجود داشته که البته اکنون منقرض شده‌اند. با وجود اینکه هیچ مدرک قابل استنادی مبنی بر وجود اینگونه خفاش‌های خون‌آشام عظیم در طول تاریخ وجود ندارد، اما جالب است بدانید برخی‌ها نه تنها مُصِرانه به واقعی بودن این خفاش‌ها اعتقاد دارند بلکه حتی معتقدند آن‌ها منقرض هم نشده‌اند! گزارشات زیادی هم مبنی بر مشاهده این خفاش‌ها، مخصوصا در قرن 20م وجود دارد که آخرین آن‌ها به سال 1975 برمی‌گردد که البته صحت هیچکدام از این گزارش‌ها هرگز تایید نشد.

بتمن خون آشام

اما در دست‌نوشته باستانی پوپول وو، اطلاعات بیشتری هم در رابطه با این بتمن خون آشام به چشم می‌خورد که مرور آن‌ها خالی از لطف نیست:

کامازوتز در غاری با نام محلی زوتزیلاها (Zotzilaha) می‌زیسته؛ این هیولا، بدنی شبیه به انسان، سَری شبیه به خفاش و بینی‌ای شبیه به یک چاقو سنگی داشته است. این هیولا از ناحیه گردن به قربانی‌های اغلب انسان خود حمله و سر آن‌ها را از بدن جدا می‌کرده! درمیان قربانی‌های این هیولا، نام یکی از قهرمان‌های قوم مایا یعنی هاناپو (Hunahpu) هم به چشم می‌آید! همچنین طبق افسانه‌های موجود در پوپول وو، کامازوتز یکی از 4گونه هیولای حیوان‌مانندی بوده که در طول پیدایش خورشید اول، موجب قلع و قمع شدن انسان‌ها شده بوده!

جالب اینجاست که می‌توان از این زاویه به قضیه نگاه کرد که کامازوتز، درواقع از بروس وِین هم بتمن‌تر بوده؛ چون همانطور که می‌دانید، عبارت Batman به معنای مَرد خفاشی است و طبق مطالبی که گفته شد، کامازوتز خیلی بیشتر از بروس وِین، به این تعریف نزدیک بوده است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. ههه.اونا با مسئولان کشور ما آشنا نیستند.😂

  2. همین الانم انتقاد دارن که خون مردم رو میمکن