انفجار موشک در روسیه

انفجار موشک در روسیه مواد رادیواکتیو را در آن ناحیه پخش کرد!

هفته گذشته در پی انفجار موشک روسیه متاسفانه 5 نفر کشته شدند. به تازگی مقامات این کشور تایید کردند که انفجار سبب پخش مواد رادیواکتیو در محیط نیز شده است.

متاسفانه جاه طلبی ارتش روسیه کار دست آن‌ها داد و منجر به انفجار یک موشک در یکی از پایگاه‌های نظامی ساحلی این کشور در حوالی شهر سورودوینسک شد. در ابتدا مقامات رها شدن هرگونه مواد خطرناک را تکذیب کردند، اما با گذشت چند روز از فاجعه مرگبار انفجار موشک در روسیه بلاخره آزادسازی مواد رادیواکتیو در پی انفجار تایید شد.

انفجار موشک در روسیه

روسیه برای مقابله با سپر موشکی آمریکا سعی داشت تا یک موشک کروز با موتور اتمی و برد نامحدود بسازد تا بتواند سپر موشکی چند لایه آمریکا را دور بزند. موشک‌های بالستیک به محض شروع فرایند آماده‌سازی برای پرتاب و شلیک قابل رهگیری هستند و سیستم‌های پیش اخطار ماهواره‌ای و راداری آمریکا و متحدانش آ‌ن‌ها را از همان ثانیه صفر تحت نظر دارند و این به آن‌ها امکان آماده شدن برای رهگیری و هدف قرار دادن موشک بالستیک با طیف گسترده‌ای از سامانه‌های پاد بالستیک همچون استاندارد 3، استاندارد 6، تاد، پاتریوت، GMD، آستر و… را می‌دهد.

موشک کروز اتمی روسیه

یکی از آزمایش‌های موشک کروز اتمی روسیه

اما موشک کروز مخفیانه شلیک و با پرواز در ارتفاع پست،‌ شانس بسیار بیشتری برای پنهان ماندن از دید سیستم‌های پیش اخطار دارد. حال اگر این موشک با محدودیت سوخت مواجه نباشد، می‌تواند مناطقی که زیر پوشش رادار هستند را دور زده و از نقاطی که پوشش راداری ضعیف‌تری دارند حمله کند. همچنین می‌تواند در ارتفاع بسیار پایین نزدیک به سطح زمین پرواز کند که این مسئله نیز با توجه به کروی بودن زمین و پدیده‌های طبیعی نیز خود سبب پنهانکاری موشک در برابر رادارهای زمین پایه (نه رادارهای هواپایه) می‌شود؛ از آن‌جا که پرواز در نزدیک زمین سبب افزایش سوخت می‌شود، موشک‌های فعلی تنها در مراحل پایانی حمله و تقرب به هدف در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند، اما برطرف شدن مسئله محدودیت سوخت پس موشک می‌تواند حتی بیشتر مسیر پرواز را در ارتفاع پست بماند.

راهکار روسیه برای مقابله با سپر موشکی بسیار قدرتمند آمریکا این بود که موشکی کروز با برد نامحدود داشته باشد. یک راهکار افزایش ابعاد موشک به منظور حمل سوخت بیشتر بود که این قضیه سبب افزایش سطح مقطع راداری موشک و کشف سریع‌تر آن می‌شد. ولی با استفاده از یک پیشران اتمی می‌شد ضمن حفظ اندازه موشک، به برد نامحدود رسید. پس مهندسان نظامی روسی تلاش خود را برای ساخت چنین موشکی آغاز کردند.

انفجار موشک در روسیه

آقای ولادمیر پوتین، رئیس جمهور وقت روسیه، اندکی پیش از انتخابات ریاست جمهوری فدراسیون روسیه در سال 2018 برای اولین بار به صورت عمومی از این موشک سخن گفت. البته هدف ایشان ایجاد یک پروپاگاندا (تبلیغ سیاسی – نظامی) قبل از انتخابات به شمار می‌رفت و موشک مذکور همچنان کامل نبود. همچنین در خرداد سال گذشته نیز گزارش‌هایی مبنی بر ناتوانی این موشک برای روشن کردن موتور اتمی خود منتشر شد و گفته شد ارتش روسیه در پی برطرف کردن مشکل موتور این موشک نابالغ است.

و اما در نهایت روز پنج شنبه گذشته در یکی از مراکز نظامی روسیه، هنگام آزمایش موتور این موشک انفجاری مهیب رخ داد که متاسفانه طبق تایید کمپانی دولتی روس‌اتم پنج نفر جان خود را از دست داده و سه نفر نیز دچار جراحت سوختگی شدند؛ در فیلم منتشر شده از رساندن مجروجان به بیمارستان مسکو، آمبولانس‌ها توسط پلیس اسکورت می‌شوند، راننده لباس محافظتی سفید بر تن دارد و درب‌های آمبولانس نیز احتمالا برای جلوگیری از پخش آلودگی رادیواکتیو از بدن مجروحان مهر و موم شده‌اند. ناگفته نماند وزارت دفاع روسیه نیز پس از انفجار از کشته شدن دو نفر سخن گفت و مشخص نیست مجموع جان باختگان همان نفر است یا به هفت نفر افزایش یافت. همچنین انفجار سبب پرتاب شدن عده‌ای به داخل دریا نیز شد که البته جستجو برای یافتن آن‌ها ادامه دارد.

انفجار موشک در روسیه

انفجار موشک در روسیه سبب شد تا مواد رادیواکتیو موجود در منبع سوخت ایزوتوپی برای موتور راکتی سوخت مایع این موشک نیز آزاد شوند و سطح مواد رادیواکتیو منطقه به شدت افزایش یافته و برای مدت نیم ساعت به بیست برابر حالت نرمال خود در آن ناحیه برسد. در پی آن مقامات روسی هزارن نفر از ساکنان آن منطقه را به صورت اضطراری تخلیه کردند. همچنین به گفته رسانه‌های محلی مردم به منظور کاهش اثرات مواد رادیواکتیو اقدام به ذخیره داروهای حاوی یُد کرده‌اند.

و اما نکته قابل توجه دیگر در جریان انفجار موشک در روسیه این است که آزمایش در یک بستر شناور دریایی صورت می‌گرفت و به گفته یکی از افسران نیروی دریایی روسیه، در پی انفجار سوخت رادیواکتیو موشک ممکن است در دریای سفید نیز رها شده باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه