ارتباط با جهان های موازی

فیزیک‌دانان معتقدند ماده تاریک ممکن است به ارتباط با جهان های موازی ختم شود!

فیزیک‌دانان اخیرا به فرضیه بسیار جذابی در رابطه با ماده تاریک (Dark Matter) رسیده‌اند که اگر درست باشد، ما را به ارتباط با جهان های موازی بسیار نزدیک‌تر می‌کند.

بدون شک یکی از جذاب‌ترین و عجیب‌ترین تئوری‌های علمی‌ای که تابه حال بشریت به آن رسیده، بحث جهان‌ها یا دنیاهای موازی است. از آن طرف، شاید بتوان گفت مرموزترین و ناشناخته‌ترین ماده‌ای هم که انسان در طول تاریخ خودش کشف کرده، ماده تاریک یا همان Dark Matter است. از آنجایی که هم بحث وجود جهان‌های موازی و هم ماهیت ماده تاریک به معنی واقعی کلمه مرموز و عجیب هستند، پس شاید این ایده که ماده تاریک، کلید ارتباط با جهان های موازی است، خیلی هم ایده غیرمنتظره و عجیبی نباشد.

آخرین مقاله استیون هاوکینگ زمینه کشف جهان‌ های موازی را فراهم می‌کند!

جهان‌های موازی

مطمئنا طی سال‌های اخیر، بحث جهان‌های موازی به لطف فیلم‌ها، سریال‌ها و داستان‌های علمی تخیلی، دیگر یک بحث ناشناخته نیست. اکنون افراد بسیار زیادی هستند که ماهیت و کلیت بحث جهان‌های موازی را درک کرده‌اند. اما اگر شما نمی‌دانید که جهان‌های موازی چی هستند، می‌توانیم یک توضیح بسیار ساده و البته سطحی، از ماهیت کلی جهان‌های موازی ارائه دهیم:

به ازای هر تصمیمی که شما در طول زندگیتان گرفته‌اید، یک جهان موازی وجود دارد که در آن، شما تصمیم دیگری گرفته‌اید

عبارت بالا، صرفا یک توصیف بسیار ساده برای درک ماهیت جهان‌های موازی بود وگرنه واقعیت امر، بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌ها است و صدالبته که به تصمیم‌های انسان هم محدود نمی‌شود؛ چون طبق تئوری جهان‌های موازی، جهان‌هایی هم وجود دارند که در آن‌ها نه نتها انسان، بلکه حتی حیات هم شکل نگرفته است. اما از میان تمام این جهان‌های موازی، طبق آمار و احتمالا ریاضی، یک جهان هم وجود دارد که به معنی واقعی کلمه، ورژن معکوس جهان ما است. به این جهان موازی، به اصطلاح، Mirror Image Universe گفته می‌شود که در ایران معادل‌هایی همچون جهان معکوس، جهان وارونه و جهان آینه‌ای برایش تعریف شده است:

اگر ما جهان خودمان را جهان ماده بنامیم، درنتیجه جهان معکوس، جهان ضدماده است. در جهان ضدماده، تمامی ذرات و تمامی مفاهیم، برعکس جهان ما هستند. به عنوان مثال، یک کُره که در جهان ما به صورت راست‌گَرد می‌چرخد، در جهان معکوس، به صورت چپ‌گَرد می‌چرخد. اگر فرض را بر این بگذاریم که زمان، در دنیای ما به صورت خطی و از چپ به راست حرکت می‌کند، آنگاه در جهان معکوس، کماکان به صورت خطی، اما از راست به چپ حرکت می‌کند و…

ماده تاریک

اما ماده تاریک یا همان Dark Matter که در سال‌های اخیر بیشتر و بیشتر نامش به گوشمان خورده، چیست؟ توضیح ماده تاریک نه تنها بسیار پیچیده و خارج از چارچوب این مقاله است، بلکه حتی هیچ توضیح دقیق و واضحی هم در رابطه با آن وجود ندارد. اگر خیلی ساده و سطحی بخواهیم به توضیح ماده تاریک بپردازیم، می‌توانیم بگوییم که ماده تاریک، ماده‌ای است که دانشمندان و فیزیک‌دانان، هیچکدام، هرگز خود آن را ندیده‌اند اما بخاطر دیدن اثراتش، می‌دانند که وجود دارد.

اگر یک مثال بسیار سطحی و صرفا برای جا افتادن کلی مطلب بخواهیم بزنیم، می‌توانیم بگوییم که فرض کنید یک لیوان آپ پرتقال جلوی شما قرار دارد. شما پرتقال یا پرتقال‌هایی که منجر به خلق این لیوان آب پرتقال شده‌اند را ندیده‌اید اما می‌دانید که این آب پرتقال را، یک یا چند پرتقال به وجود آورده‌اند. اگر آن یک یا چند پرتقال وجود نداشتند، هرگز آب پرتقال هم بوجود نمی‌آمد. حالا اگر میوه پرتقال، هرگز در جهان ما رویت نشده بود، آنگاه پرتقال، یک ماده‌ای بود که ما آن را ندیده‌ایم اما اثر آن که درواقع همان آب پرتقال است را دیده‌ایم. پس می‌توان اینگونه توضیح داد که ماده تاریک، پرتقالی است که ما هرگز آن را ندیده‌ایم!

ماده تاریک، کلید ارتباط با جهان های موازی

حالا که مفهوم کلی جهان‌های موازی و از آن مهمتر، جهان معکوس را بررسی کردیم و به یک دید کلی نسبت به ماده تاریک هم دست پیدا کردیم، می‌توانیم به یکی از تئوری‌هایی بپردازیم که ممکن است منجر به برقراری ارتباط با جهان های موازی بشود. فیزیک‌دانی بنام لیا بروسارد (Leah Broussard) که مصمم است تا سر از کار جهان معکوس دربیاورد، همراه با تیم خودش در آزمایشگاه ملی اوک ریج (Oak Ridge National Laboratory) در تِنِسی (Tennessee) واقع در کشور آمریکا به تئوری جذابی دست پیدا کرده است. او معتقد است که ماده تاریک، ممکن است در حال رفت و آمد بین جهان ما و جهان معکوس باشد. به عقیده او، جهان ما و جهان معکوس، ممکن است به نحوی با یکدیگر در تماس باشند.

آزمایشی که بروسارد طراحی کرده و قصد دارد به زودی آن را عملی کند، بمباران کردن یک دیوار غیرقابل نفوذ، توسط نوترون است. او همچنین یک یابنده نوترون هم در طرف دیگر دیوار قرار می‌دهد. هدف اون از این آزمایش این است که ببیند آیا هیچکدام از نوترون‌ها می‌توانند از دیوار عبور، و یا به تعبیر علمی‌تر و تخصصی‌تر، تغییر فاز دهد یا خیر. دلیل انجام این آزمایش به وسیله نوترون‌ها هم این است که روی کاغذ و به صورت نظری، نوترون توانایی تبدیل شدن به ذرات ماده تاریک را دارد.

اگر آزمایش‌های لیا بروسارد و تیم اون به نتیجه‌ای قابل استناد ختم شوند، مطمئنا می‌توانند قدمی روبه جلو برای علم بشر باشند. چون اگر هیچکدام از نوترون‌ها نتوانند تغییر فاز دهند، و آزمایش به صورت استاندارد و با نتایجی قابل استناد انجام گرفته باشد، متوجه می‌شویم که شاید نوترون اصلا توانایی تغییر فاز از دنیای ما به دنیای معکوس را ندارد. اما اگر نوترون‌ها بتوانند تغییر فاز بدهند و این موضوع به طرزی قابل استناد، ثابت شود؛ آنگاه می‌توان گفت که بشریت گامی عظیم به سمت ارتباط با جهان های موازی برداشته است…

اما نظر شما کاربران گجت نیوز چیست؟ آیا می‌توانید ماده تاریک را کلید ارتباط با جهان های موازی تصور کنید یا تئوری‌های دیگری در رابطه با ماده تاریک و منشاء پیدایش آن دارید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. فیزیک در یک جایی کاملا متوقف خواهد شد، دلیلش خیلی ساده است، بشر تخیلش را به حیطه هایی وارد میکند که در آن حیطه ها نمیتواند نظریه های عجیب و غریبش را بطور عملی با آزمایش تایید کند. نسبیت عام وقتی پذیرفته شد که به وسیله آزمایش میزان خمش نور یک ستاره دوردست در اطراف خورشید بطور عملی محاسبه و پیشگویی نسبیت عام برای میزان آن خمش تایید شد، حالا شما بیایید آزمایشی ترتیب بدهید تا پیشگویی نظریه ریسمان ها برای جهانی با یازده بعد را تایید کند، قطعا کار بسیار سختی است، چون از توانایی بشر خارج است. مساله اساسی اینست که توان نظریه پردازی و تخیل بشر در فیزیک با توان تایید تجربی تخیلاتش با آزمایش برابری نمیکند و چون دانشمندان نمیتوانند ایده های جدیدشان را با آزمایش خارج از توانشان تایید کنند لذا فیزیک مجبورا در جایی متوقف خواهد شد.

  2. باسلام.درمورد دنیای موازی وماده تاریک مدتی هست که من به موردی برخوردم که شاید بتونه باب جدیدی دراین باره بازکنه.از اون جایی که این مبحث اغاز هستی وعامل اون مربوطه ازطرفی هم بنوعی با مسائل دینی وخلقت میتونه ربط پیدا کنه وبطور خلاصه بدنبال خدا میگردند .ازاونجایی که درمورد خداوند هاپکینز وانشتین دونظر متفاوت داشتند وازاون جا که بحث خلقت وتکامل وسایر تئوریها مربوط به وجود خودمون میشه وسئوال چیستی همیشه با انسان همراه بوده برای من این سئوال مطرح بود که اگر ماده ویا انرژی تنها عامل باشند پس تکلیف کلام وکلمات وادیان چی میشه واین روبعلت اطلاعاتی که که درزبان شناسی وکلمات والبته اتفاقی که برام افتاد که مفصل هستش وشاید هم باورش مشگل باشه متوجه شدم و به جواب رسیدم مضوع جنسیت درزبانهای مختلف برای توصیف خداوتفاوت دیدگاههای فلسفی وعرفانی درشرق وغرب اینکه بالاخره میدونیم درقران هم اشاراتی شده ولی خوب کسی اهمیت بهاثبات علمی اون نداده و… .. مدارک بسیاری هم دارم که برای ارائه وراستی ازمائی علمی که احتیاج به همراهی وکمک دارم اگر بدونم مایل هستید ارائه میدم ومطمئنم موردی هست که باب جدیدی خواهد بود والبته که هیچ محالی واقعا محال نیست… .

  3. چ وضعشه زیر دیپلم حرف بزنید

  4. مثل خفاش برعکس میشیم😂😂😂😂چه دنیای جالبی

  5. وااا مگه این امکان دارع؟؟