کارت سوخت

آمادگی جایگاه‌های سوخت برای اجرای طرح کارت سوخت چقدر است؟

از 22 مرداد طرح اجباری شدن کارت سوخت هوشمند شروع شده است. برخی از فعالان این حوزه می‌گویند زیرساخت‌های این طرح تکمیل نشده و مشکلاتی وجود دارد.

طرح اجباری شدن کارت هوشمند سوخت از 22 مرداد آغاز شد. در همین رابطه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اخیرا در خصوص اجرای طرح اجباری شدن کارت سوخت اعلام کرد در جایگاه‌های سوخت تجهیزات کارت خوان جدیدی نصب نخواهد شد و همانند گذشته سوخت‌گیری با کارت‌های قبلی انجام می‌شود. این شرکت تاکید کرد سامانه هوشمند فقط به صورت نرم افزاری به‌روز می‌شود و به تجهیزات اضافی نیازی ندارد.

عمر 75 درصد از جایگاه‌های سوخت بیش از 35 سال است

بر اساس بررسی‌های انجام شده در پایتخت متوجه شده‌ایم که در استان تهران حدود 247 جایگاه سوخت وجود دارد که حدود 141 جایگاه به پایتخت تعلق داشته و باقی‌مانده این جایگاه برای توابع استان تهران است که طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، 17 جایگاه در مرکز تهران، 26 جایگاه در شمال تهران، 35 جایگاه در جنوب تهران، 33 جایگاه در غرب تهران و 30 جایگاه نیز در شرق تهران فعال هستند. اسلام‌شهر، دماوند و پاکدشت 9 جایگاه، فیروزکوه 3 جایگاه، ری 5 جایگاه، ورامین 11 جایگاه، رباط کریم 14 جایگاه و شهریار نیز 26 جایگاه در اختیار دارند.

کارت سوخت

حدود 6800 جایگاه سوخت نیز در سراسر کشور وجود دارد که در مجموع، آنها حدود 70 میلیون لیتر بنزین و 30 میلیون مترمکعب گاز به مردم عرضه می‌کنند و شرکت‌های داخلی 90 درصد محصولات مربوط به جایگاه سوخت را تامین می‌کنند. بر اساس اعلام رضا رضایی، قائم‌مقام مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی جایگاه‌های سوخت عمر 75 درصد از این جایگاه‌ها بیش از 35 سال است.

آمادگی جایگاه‌داران برای اجرای طرح کارت سوخت

کارت سوخت

عطاپور نایب، رئیس و عضو هیئت مدیره اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در این خصوص اعلام کرد هم‌اکنون تقریبا تمام جایگاه‌ها برای اجرای این طرح آمادگی دارند، اما در خصوص این طرح با جایگاه‌داران هیچ‌گونه مشورتی انجام نشد، اما از آنجایی که اجرای این طرح اجباری اعلام شده است، بدون شک جایگاه‌ها می‌بایست به آن تمکین کنند. وی افزود از دیدگاه من ثروت ملی با انجام این طرح از بین می‌رود و بهتر بود به جای اینکه کارت مجدد صادر شود، از همان طرح قبلی یعنی استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت استفاده می‌شد.

عطاپور نایب در ادامه تاکید کرد:

مقرر شده بود که مردم قادر باشند با کارت اعتباری‌شان فرآیند سوخت‌رسانی را انجام دهند و به کارت سوخت جداگانه نیازی نبود که اجرایی نشد. حالا نیز تعداد زیادی از افراد نتوانستند کارت جدید را دریافت کنند که همین موضوع نیز مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. عمر سیستم‌های هوشمند جایگاه‌های سوخت بالغ بر 10 سال است و برخی از قطعات این سیستم‌ها در داخل کشور یافت نمی‌شود و برخی از این سیستم‌ها در حال حاضر فعال نیستند و در این حوزه با مشکلاتی مواجه هستیم؛ زیرا بارها تجربه‌ کرده‌ایم که با بازسازی قطعات قدیمی به مشکل برمی‌خوریم. از آنجایی که هدف این طرح از دید وزیر نفت آگاهی از مصرف سوخت در ایران است، بهتر بود آمار تولید پالایشگاه‌ها بررسی شود.

با توجه به مشکلاتی که از سوی رئیس و عضو هیات مدیره اتحادیه جایگاه‌داران سوخت اشاره شد، اخیرا فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرد:

هم‌اکنون کلیه جایگاه‌های سوخت برای پذیرش کارت هوشمند سوخت آمادگی دارند و در این حوزه مشکلی وجود ندارد و همانند گذشته فرایند سوخت‌رسانی با کارت انجام می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اینا بازم هنوز زیر ساختو درست نکردم تصمیم میگرن