قیمت کارخانه ای خودرو

قیمت کارخانه ای خودرو از قیمت بازار سبقت گرفت + لیست قیمت

قیمت کارخانه ای خودرو در سه شرکت کرمان موتور، مدیران خودرو و گروه بهمن از قیمت بازار بیشتر است و شاهد اختلاف 2.5 تا 73 میلیون تومانی میان قیمت کارخانه و بازار هستیم.

بر اساس بررسی‌هایی که بر روی قیمت کارخانه ای خودرو در سه شرکت کرمان موتور، مدیران خودرو و گروه بهمن انجام شده است، شواهد حاکی از آن است که قیمت کارخانه ای محصولات خودروسازان خصوصی از قیمت بازار بیشتر است؛ برای مثال قیمت جک اس 5 اتوماتیک که توسط شرکت کرمان موتور عرضه می‌شود، دارای قیمت کارخانه 299 میلیون تومان بوده که از قیمت بازار حدود 27 میلیون تومان بیشتر است. در شرکت مدیران خودرو نیز همین وضعیت وجود دارد، قیمت کارخانه ای خودرو چری تیگو 7 IE حدود 437 میلیون تومان بوده که هم‌اکنون از قیمت بازار حدود 73 میلیون تومان بیشتر است. چنین وضعیتی برای تمام محصولات مدیران خودرو دیده می‌شود و به طور متوسط قیمت کارخانه ای محصولات این شرکت حدود 37 تا 73 میلیون تومان بیشتر از نرخ بازار است.

قیمت کارخانه محصولات گروه بهمن نیز همانند مدیران خودرو و کرمان موتور از بازار سبقت گرفته است؛ برای مثال قیمت کارخانه ای خودرو وانت کارا دو کابین حدود 96 میلیون تومان بوده که 2 میلیون و 700 هزار تومان از قیمت بازار بیشتر است. چنین قیمت‌گذاری در شرایطی اتفاق افتاده است که طی هفته‌های گذشته شاهد ثبات نسبی بازار خودرو بوده‌ایم و قیمت‌ها نیز روند نزولی پیدا کرده‌اند. کارشناسان بر این باورند کاهش ایجاد جو روانی از سوی خودروسازان داخلی باعث شده است تا بازار به ثبات نسبی برسد.

قیمت‌گذاری سلیقه‌ای توسط خودروسازان

در همین رابطه سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران عنوان کرد چنین مشکلاتی به دلیل قیمت‌گذاری سلیقه‌ای رخ می‌دهد. وی افزود خودروسازان می‌بایست بر اساس هزینه‌هایی که متحمل می‌شود، قیمت‌گذاری کنند، عالوه بر این می‌توانند برای هر محصول سود 10 تا 15 درصدی را در نظر بگیرند، اما نباید قیمت‌ها به صورت سلیقه‌ای انجام شود. سعید موتمنی افزود مدیران خودرو در گذشته نیز تجربه داشته است که بدون آنالیز به تعیین سلیقه‌ای قیمت‌ها بپردازد. وی تاکید کرد اگر قیمت کارخانه نسبت به قیمت بازار بیشتر باشد، مشتری آن را غیرمنطقی دانسته و به آن معترض می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود میزان تولیدات مدیران خودرو سایر خودروسازانی که قیمت کارخانه‌ای آنها از قیمت بازار بیشتر است، به آن میزانی نیست که بر روی بازار تاثیر آنچنانی بگذارد، اما خبرهای منفی این چنینی باعث می‌شود جو بد در بازار ایجاد شود، اما دبیر انجمن خودروسازان ایران در این خصوص عنوان کرد طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، محصولات پرتیراژ دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو برای قیمت‌گذاری، بیشتر از سایر محصولات تحت نظر و بررسی هستند. گفتنی است مدتی قبل رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص قانونی بودن این نحوه قیمت‌گذاری عنوان کرد این موضوع تخلف است و برای این خودروسازان که گرانفروشی می‌کنند پرونده تعزیراتی تشکیل خواهد شد.

مقایسه قیمت کارخانه ای خودرو با قیمت بازار

نام خودرو و (نام خودروساز)قیمت بازارقیمت کارخانهاختلاف
ام وی ام ایکس 33 (مدیران خودرو)199 میلیون تومان236 میلیون تومان37 میلیون تومان
چری تیگو 7 IE (مدیران خودرو)364 میلیون تومان437 میلیون و 300 هزار تومان73 میلیون تومان
جک اس 5 اتوماتیک (کرمان موتور)272 میلیون تومان299 میلیون تومان27 میلیون تومان
جک اس 3 اتوماتیک (کرمان موتور)186 میلیون تومان210 میلیون تومان24 میلیون تومان
وانت کارا تک کابین (گروه بهمن)84 میلیون تومان86 میلیون و 500 هزار تومان2 میلیون و 500 هزار تومان
وانت کارا دو کابین (گروه بهمن)93 میلیون و 500 هزار تومان96 میلیون و 260 هزار تومان2 میلیون و 760 هزار تومان