مکالمات خارجی

سرنوشت واگذاری مکالمات خارجی به اپراتورها چه شد؟

اگر مکالمات خارجی و ارائه خدمات مکالمات تلفنی بین‌الملل از انحصار شرکت زیرساخت خارج شود، افزایش درآمد اپراتورها و ارائه خدمات بیشتر به کاربران را به همراه دارد.

هم اکنون شرایط مکالمات خارجی و خدمات تلفنی بین‌الملل به گونه‌ای است که اپراتورها ترافیک تلفنی را از کاربران جمع‌آوری کرده و آنها را در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت قرار می‌دهند تا به خارج از کشور ارسال کند که بر اساس قانون حتما می‌بایست این ترافیک از مسیر زیرساخت بگذرد، اما اگر قرارداد مستقیمی میان اپراتورهای تلفن همراه با شرکت‌های خارجی منعقد شود، می‌توان شرکت زیرساخت را به عنوان واسطه از این فرآیند حذف کرد.

مدتی قبل صادق عباسی شاهکوه، مدیرعامل پیشین شرکت ارتباطات زیرساخت در این خصوص عنوان کرده بود وزیر ارتباطات برنامه‌ای را به ما ارائه داد که طبق آن ما بخش ترافیک تلفن بین‌المللی را در اختیار اپراتورهای موبایل بگذاریم. هرچند در حال حاضر نیز بخشی از این ترافیک به شرکت زیرساخت و بخش خصوصی تعلق دارد، اما در برنامه جدید قصد داریم کلیه این انتقال ترافیک را به اپراتورها واگذار کنیم.

منتظر کاهش هزینه مکالمات خارجی بمانیم؟

مکالمات خارجی

عباسی شاهکوه در ادامه گفته‌های خود اعلام کرده بود طبق برنامه‌ای که ارائه کردیم، اگر به تصویب و مرحله اجرا برسد، اپراتورها قرارداد بین‌المللی را منعقد خواهند کرد و هزینه و درآمد این قراردادها نیز به عهده خودشان خواهد بود. اپراتورها نیز فقط می‌بایست هزینه‌های مربوط به زیرساخت را پرداخت کنند تا ما فقط ترافیک آنها را عبور دهیم که به این شکل ما دیگر به قرارداد میان اپراتورهای داخلی و خارجی ورود نکنیم.

بدون شک درآمد اپراتورها به واسطه این طرح بهبود پیدا می‌کند؛ زیرا شرکت ارتباطات زیرساخت یک شرکت دولتی محسوب می‌شود، اما شرکت‌های بخش خصوصی می‌توانند در قراردادهای خود با انعطاف‌پذیری بیشتری مذاکره کنند که نتیجه آن تعرفه‌های مناسب‌تری خواهد بود. از این رو احتمال دارد تخفیفی نیز به مردم ارائه شود و درآمد حاصل از این قراردادها را برای ارائه کیفیت بالاتر صرف کنند.

مکالمات خارجی

چنین طرحی در سال 97 پیشنهاد شد، اما شرکت ارتباطات زیرساخت مواردی چون ارز و نوسان‌های آن را دلیلی بر تاخیر در اجرای این طرح عنوان کرد. در واقع این طرح با مسائل ارزی رابطه مستقیم دارد؛ چراکه ترافیک خارجی در پرداخت یا مبادلات ارزی نقش زیادی خواهد داشت و بخش خصوصی با مشکل مواجه خواهد شد، اما سرانجام در خصوص این طرح عنوان شد اگر کمیسیون مقررات و ارتباطات آن را به تصویب برساند، اجرایی خواهد شد.

واگذاری مکالمات خارجی به بخش خصوصی تا شهریور 98

سجاد بنابی، نایب ‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت اخیرا اعلام کرد برای آزادسازی فعالیت‌های انحصاری که در مجموعه زیرساخت وجود دارد زمینه‌سازی‌هایی در حال شکل‌گیری است. این مقام مسئول افزود:

از این رو هم‌اکنون آزادسازی بحث مکالمات خارجی یا بین‌الملل را پیگیری می‌کنیم تا آن را به ‌شکل کامل در اختیار اپراتورهای بخش خصوصی قرار دهیم. یک مصوبه‌ نیز کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ابلاغ کرده است که ما تا پایان شهریور سال جاری به ‌شکل کامل مکالمات بین‌الملل را به بخش خصوصی واگذار کنیم و شرکت ارتباطات زیرساخت فقط نقش حاکمیتی داشته باشد که این مسئله را الان به ‌طور جدی دنبال می‌کنیم.

نایب ‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در پایان خاطرنشان کرد در گذشته اپراتورها مکالمات بین‌الملل را به شرکت ارتباطات زیرساخت ارائه می‌کردند و این شرکت آنها را به شرکت‌هایی که در خارج از کشور با ایران قرارداد داشتند، واگذار می‌کرد و این فرایند به شکل بالعکس نیز انجام می‌شد، اما مقرر شد در ماموریت جدید این فرایند تغییر پیدا کند و شرکت زیر ساخت فقط نقطه اتصال را برقرار سازد و اپراتورها خودشان می‌توانند قراردادهایی را با شرکت‌های خارجی منعقد کنند و ارتباطات را برای کاربران ایجاد سازند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. خوب این الان چ کمکی ب ما میکنه

  2. خوب الان میگن که ما چی کار کنیم

  3. فقط میان یه حرفی میزنن میرن

  4. یه سیستم جاسوسی دیگه راه انداختن