بزرگترین قورباغه های دنیا

بزرگترین قورباغه های دنیا سنگ‌هایی نصف وزن خود را برای آشیانه سازی حمل می‌کنند

محققان به تازگی پرده از رفتار غیرمنتظره بزرگترین قورباغه های دنیا برداشتند. این گونه تنومد از قورباغه ها، سنگ‌هایی نصف وزن خودشون را برای آشیانه سازی جابه جا می‌کنند!

بزرگترین قورباغه های دنیا ممکن است در دنیای دوزیستان، بهترین والدین هم باشند. آن‌ها برخلاف بسیاری دیگر از دوزیستان، حاضرند برای محافظت از نوزادان لارومانند خودشان، دست به کارهای سخت و طاقت‌فرسایی بزنند. آن‌ها سنگ‌هایی که بعضا نصف وزن خودشان، سنگینی دارند را برای ساخت مکانی امن برای نوزادانشان، جابه جا می‌کنند. این موضوع، مثل این است که یک فرد 80کیلویی، سنگی 40کیلویی را بدون هیچگونه ابزارآلاتی و بعضا برای مسافت‌هایی طولانی، جابه جا کند!

قورباغه گولیاث (Goliath) که لقب بزرگترین قورباغه دنیا را به یدک می‌کشد، می‌تواند تا 33سانتی‌متر قد بکشد. وزن این قورباغه ها به 3.25کیلوگرم هم می‌رسد که مطمئنا در دنیای قورباغه ها، وزن بسیار زیادی است. طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام گرفت، مشخص شد که اندازه بزرگ این قورباغه ها، به هیچ عنوان بی‌دلیل نیست و آن‌ها صرفا هیکل گنده نکرده‌اند!

اما جالب است بدانید که این گونه از قورباغه ها، یکی از ناشناخته‌ترین انواع قورباغه ها هم به شمار می‌روند. درواقع تا پیش از این، هیچ اطلاعاتی راجع به نحوه آشیانه سازی و بچه‌داری آن‌ها حداقل در جامعه علمی در دسترس نبود. اتفاقا این اطلاعاتی که اکنون به دست آمده هم کاملا تصادفی به دست آمده‌اند!

قضیه از این قرار است که محققان قرار بوده روی رژیم غذایی نوزادان قورباغه گولیاث تحقیق کنند. از آنجایی که این دوزیستان در حوالی کشور کامرون و جمهوری گینه استوایی (کشوری بین کامرون و گابون) واقع در قاره آفریقا زندگی می‌کنند، محققان هم طبق روال همیشگی، از محلی‌های همین کشورها برای یافتن و تحقیق روی این قورباغه ها کمک گرفتند. طی صحبت‌هایی که با هم داشتند، این محلی‌ها به محققان گفتند که قورباغه گولیاث، برای محافظت از نوزادان خودش، سنگ‌های بزرگی را جابه جا می‌کند. از آنجایی که دوزیستان، کلا به عنوان پدر مادرهای مسئولیت‌پذیری شناخته نمی‌شوند، این موضوع باعث تعجب محققان شد! درنتیجه آن‌ها تصمیم گرفتند صحت گفته محلیان را بررسی کنند و بدین ترتیب توانستند به نتیجه‌ای به مراتب مهمتر و جذاب‌تر از چیزی که در ابتدا به دنبالش بودند، دست پیدا کنند!

بزرگترین قورباغه های دنیا

نحوه تکامل بزرگترین قورباغه های دنیا

اما این کشف محققان، یک نتیجه غیرمستقیم هم به همراه داشت که در نوع خودش می‌تواند بسیار جالب باشد. اکنون و با توجه به این رفتار قورباغه گولیاث، راحت‌تر می‌توان علت اندازه بزرگ آن‌ها را توجیه کرد. کافی است اصول ساده بحث تکامل و مخصوصا انتخاب طبیعی را درنظر بگیریم. آن دسته از قورباغه‌هایی که حاضر بودند برای محافظت از نوزادان خودشان، سنگ‌هایی بزرگ را جابه جا کنند و توانایی انجام اینکار را هم داشتند، مطمئنا قورباغه‌های قوی‌تری نسبت به دیگر قورباغه ها بودند. نوزادان این قورباغه ها، که ژن چنین قورباغه‌های قوی‌ای را در خود داشتند، به لطف تلاش‌های والدین خودشون، در محیطی امن‌تر قرار گرفتند و نسبت به دیگر نوزادانی که توسط والدین ضعیف‌تر یا بی‌مسئولیت‌تر به دنیا آمده بودند، شانس بقای بیشتری داشتند! درنتیجه و با استناد به مقوله انتخاب طبیعی، ذره ذره تعداد قورباغه‌های قوی و بامسئولیت، بیشتر شد تا اینکه درنهایت، انقدر تعداد این قورباغه ها زیاد شد که خودشان به تنهایی تبدیل به گونه‌ای جداگانه از قورباغه ها شدند.

یک نکته جالب دیگر هم که در رابطه با این کشف وجود دارد، این است که محققان نمی‌دانند قورباغه گولیاث، دقیقا به چه شکلی این سنگ‌های سنگین را جابه جا می‌کند. دلیل این موضوع هم این است که آن‌ها با چشم خودشان لحظه جابه جایی سنگ‌ها توسط قورباغه را ندیده‌اند و هیچ دوربینی هم این رفتار آن‌ها را ثبت نکرده است. درواقع محققان، ابتدا لانه ساده قورباغه ها را به چشم مشاهده کردند و تصاویر و فیلم‌هایی هم از آن گرفتند. سپس بعد از مدتی به همان محل بازگشتند و مشاهده کردند که سنگ‌هایی بزرگ برای محافظت از لانه و نوزادان قورباغه در حوالی لانه قرار داده شده است. از آنجایی که طبیعتا سنگ‌ها خودشان نمی‌توانند حرکت کنند، پس محققان هم نتیجه گرفتند که حتما قورباغه ها این سنگ‌ها را جابه جا کرده‌اند. قرار است آن‌ها سال آینده هم دوباره به همین مکان برگردند و اینبار سعی کنند که از نحوه جابه جایی سنگ‌ها توسط بزرگترین قورباغه های دنیا هم فیلم بگیرند.

یک نکته ناراحت‌کننده در رابطه با قورباغه های گولیاث هم این است که متاسفانه این قورباغه ها در معرض انقراض هستند. علت اصلی این موضوع هم نابود شدن مکان‌های طبیعی زندگی آن‌ها و همینطور شکار غیرقانونیشان توسط انسان‌ها عنوان شده است. شاید شکار این دوزیستان، بنظر چیز عجیبی بیاید چون مُرده آن‌ها بنظر به درد هیچکس نمیخورد. اما جالب است بدانید که قورباغه گولیاث، یکی از غذاهای لاکچری آن منطقه از آفریقا است و ظاهرا در عروسی‌ها، با افتخار، قورباغه گولیاث سِرو می‌شود!

درهر صورت امیدواریم این قورباغه ها منقرض نشوند و محققان بتوانند اطلاعات بیشتری هم راجع به آن‌ها بدست بیاورند؛ مخصوصا راجع به اینکه چگونه می‌توانند آن سنگ‌ها را جابه جا کنند! واقعا حیف است که انسان، هرگز نتواند بزرگترین قورباغه های دنیا را به طور مناسبی بشناسد و به دست خودش، موجب انقراض آن‌ها شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. یه عکس ازش نداشتین کامل