نوکیا ان گیج

نوکیا ان گیج افسانه‌ای یک گوشی گیمینگ جلوتر از زمان خود بود

نوکیا ان گیج (Nokia N-Gage) را باید یکی از خاص‌ترین گوشی های هوشمند تاریخ دانست. در زمانی که دنیای موبایل به اندازه امروز پیشرفته نبود، نوکیا ان گیج به عنوان یک گوشی اختصاصی مخصوص گیم معرفی شد.

در برخی مواقع، یک شرکت، محصولی خوب را در زمانی نامناسب به بازار عرضه می‌کند. در حال حاضر، از نوکیا ان گیج به عنوان محصولی ناموفق یاد می‌کنند، به طوری که میزان فروش آن بسیار پایین‌تر از حد انتظار بود، اما امروز می‌بینیم چطور گوشی‌سازان برای سبقت گرفتن از یکدیگر در زمینه ساخت گوشی گیمینگ تلاش می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد نوکیا ایده‌ای را که امروز گوشی‌سازان همه از آن الهام گرفته‌اند، نزدیک به پانزده سال پیش در سر داشت. در مطلب بررسی پنج گوشی قدیمی نوکیا که HMD می‌تواند آن‌ها را زنده کند نیز به N-Gage اشاره کردیم.

بررسی تاریخچه گوشی نوکیا ان گیج

نوکیا ان گیج در سال 2003، به عنوان رقیبی برای کنسول بازی نینتندو گیم بوی ادونس (Game Boy Advance)، عرضه شد. این محصول از چندین منظر بالاتر از تکنولوژی رور قرار داشت، هر چند نمی‌توان از کمبودها و ضعف‌های اساسی آن چشم‌پوشی کرد. به عنوان نمونه، در مقایسه با قیمت 100 دلاری نینتندو گیم بوی ادونس، قیمت 300 دلاری نوکیا ان گیج بسیار بالا تلقی می‌شد.

نوکیا ان گیج

نکته بسیار مهم درباره محصول نوکیا، کاربردهای فراوان آن بود. نوکیا ان گیج نه تنها به عنوان یک کنسول بازی قابل حمل کاربرد داشت، بلکه می‌توانستیم به عنوان یک گوشی هوشمند قدرت گرفته از سیستم عامل محبوب نوکیا در آن زمان، سیمبین، روی آن حساب کنیم. سخت افزار این گوشی شبیه به نوکیا 3650 بود، محصولی که با قیمت بالاتر از خود ان گیج، به قیمت 400 دلار، به فروش می‌رسید. یکی از کاستی‌های ان گیج در مقایسه با مدل 3650 شرکت نوکیا، نداشتن دوربین بود. با این حال، در مقایسه با کنسول گیم بود ادونس بسیار پیشرفته‌تر محسوب می‌شد، چرا که علاوه بر امکان اجرای بازی، قابلیت نصب برنامه‌های کاربردی و پیام‌رسانی را نیز در اختیار کاربر قرار می‌داد.

یکی از مشکلات استفاده از ان گیج به عنوان یک گوشی موبایل عادی، اجبار به در دست گرفتن آن در حالتی عجیب به منظور برقراری تماس‌ تلفنی بود. به همین دلیل کاربران، اغلب با هدف در اختیار داشتن یک کنسول قابل حمل نوکیا ان گیج را خریداری می‌کردند و امکان نصب برنامه و برقراری تماس، در اولویت دوم قرار داشت.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم ان گیج در مقایسه با کنسول نینتندو گیم بوی ادونس، استفاده از پردازشگری سریعتر بود، هر چند نمایشگر آن از رزولوشن پایین‌تری استفاده می‌کرد. نمایشگر نوکیا ان گیج دارای اندازه 2.1 اینچ و رزولوشن 176 در 208 پیکسل و نمایشگر گیم بوی ادونس دارای اندازه 2.9 اینچ با رزولوشن 240 در 160 پیکسل بود. علاوه بر آن، به عقیده کاربران، استفاده از کنترلرهای کنسول بازی نینتندو راحت‌تر بود. در تصویر زیر، گوشی گیمینگ ان گیح نوکیا (سمت چپ) را در کنار نینتندو گیم بوی ادونس (سمت راست) مشاهده می‌کنید.

یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب ان گیج توسط کاربران، امکان‌ اتصال آن به اینترنت به منظور اجرای بازی‌های چند نفره بود. بازی Pocket Kingdom: Own the World نقش مهمی در افزایش محبوبت نوکیا ان گیج داشت. این بازی یک سال بعد از رونمایی گوشی گیمینگ نوکیا عرضه شد و نزد دوست‌داران بازی‌های چند نفره به محبوبیت رسید. گفتنی است در همان سال بازی وارکرافت عرضه شد و توانست به وسیله فروش 240 هزار نسخه‌ای طی بیست و چهار ساعت نخست ارائه، رکوردهای فروش را در دنیای بازی جابه‌جا کند.

نوکیا ان گیج

در آن زمان خبری از بازی‌های محبوبی همچون کلش آف کلنز نبود. میزان طرفداری که امروز بازی فورتنایت برای خود دست و پا کرده است، در سال‌های بعد از عرضه ان گیج، با تعداد دوست‌داران وارکرافت برابری می‌کرد. بازی Pocket Kingdom: Own the World در برابر وارکرافت حرف زیادی برای گفتن نداشت، به همین دلیل نتوانست آن طور که باید به افزایش فروش نوکیا ان گیج کمک کند. می‌تاوان گفت نوکیا N-Gage و بازی‌های آن زیر سایه وارکرافا محو شدند. امروز دیگری خبری از گوشی گیمینگ نوکیا نیست و این محصول به خاطرات پیوسته است، اما همچنان میلیون‌ها کاربر در کنار فورتنایت، وارکرافت را نیز دوست دارند.

یکی از مشکلات پیش روی نوکیا، عدم توانایی برای فروش بازی طبق انتظار بود. به عبارتی قرار بود این شرکت علاوه بر فروش اولین گوشی گیمینگ خود، از محل فروش بازی‌های مخصوص آن نیز درآمدزایی کند. طی سه سال بعد از عرضه گوشی، تعداد بازی‌های به فروش رسیده مخصوص N-Gage شش میلیون عدد تخمین زده شد، اما در نهایت فقط سه میلیون بازی به فروش رفت. با در نظر گرفتن سه میلیون دستگاه فروخته شده از نوکیا ان گیج، این تعداد شدیدا ناامیدکننده به نظر می‌رسد؛ به طور متوسط، هر کاربر فقط یک بازی خریداری کرده بود.

در آن زمان، چیزی تحت عنوان گوشی مخصوص بازی معنا و مفهومی نداشت، به همین دلیل تاریخ معرفی نوکیا ان گیج به دنیای فناوری را نامناسب تلقی کردیم. اما امروز، کاربران زیادی اقدام به خرید گوشی های هوشمند مخصوص بازی و همچنین لوازم جانبی و بازی‌های اندرویدی می‌کنند.