واردکنندگان گوشی های موبایل

دولت برای واردکنندگان گوشی های موبایل چه تکلیفی را در نظر گرفته است؟

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت دولت واردکنندگان گوشی های موبایل را ملزم کرده تا به شکل خوداظهاری، قیمت‌ها را در سامانه 124 ثبت کنند.

حسین غروی رام، رئیس انجمن واردکنندگان گوشی های موبایل، تبلت و لوازم جانبی عنوان کرد طبق آمار در سال‌های 1395 تا 1396 به ترتیب حدود 26 و 24 میلیون دستگاه گوشی موبایل به صورت سالانه در کشور مورد استفاده قرار گرفته است، اما این آمار برای سال 1397 کاهش 50 درصدی میزان مصرف را نشان می‌دهد و واردات در این سال فقط 12 میلیون دستگاه گوشی موبایل بوده است.

میزان تقاضا برای گوشی های تلفن همراه

واردکنندگان گوشی های موبایل

حسین غروی رام در مورد تقاضای بازار در سال 98 عنوان کرد حدود 3.5 میلیون گوشی موبایل تا پایان هفته سوم تیرماه سال 98 به کشور وارد شده است که اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد، تا پایان سال می‌توان همانند سال گذشته میزان تقاضا بازار را پوشش داد. البته ما میزان تقاضا را مانند منحنی سال گذشته پیش‌بینی می‌کنیم؛ یعنی در بازار برای 10 تا 12 میلیون تلفن همراه تقاضا وجود دارد. وی افزود در خصوص تامین کالا نگرانی خاصی وجود نخواهد داشت و تا پایان سال در بازار آرامش خواهد بود.

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد میزان تقاضا در سال 97 نسبت به سال‌های قبل از آن کاهش پیدا کند عنوان کرد:

بدون شکل کاهش تقاضا به دلیل رجیستر شدن گوشی های موبایل مربوط نمی‌شود. در واقع مهم‌ترین دلیل کاهش تقاضا در سال 97 این است که در سال‌های گذشته، تکنولوژی گوشی های موبایل از حالت فیچرفون قدیمی به اسمارت فون تبدیل شده است و کاربران برای استفاده از چنین امکانات پیشرفته‌ای مجبور شدند که گوشی های خود را با نسل جدید جایگزین کنند و این موضوع باعث ایجاد تقاضای حداکثری در سال‌های گذشته در بازار شده است، اما در طی سال اخیر تغییر تکنولوژی ویژه‌ای بر گوشی های موبایل ایجاد نشده است و به دلیل اهمیت اطلاعات شخصی و برنامه های کاربردی نصب شده بر روی گوشی‌ها، کاربران به تعویض گوشی های خود علاقه‌مندی کمتری دارند. همچنین طی سال گذشته با افزایش قیمت دلار میزان قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده که این موضوع بر روی کاهش تقاضا تاثیر مستقیم داشته است.

شرایط واردکنندگان گوشی های موبایل

واردکنندگان گوشی های موبایل

حسین غروی رام در مورد تعداد واردکنندگان گوشی های موبایل و میزان افزایش یا کاهش آنها عنوان کرد طی یکی دو سال گذشته میزان شرکت‌هایی که در این حوزه نمایندگی مستقیم از شرکت‌های خارجی داشتند از 15 به 100 شرکت دارای مجوز واردات موبایل افزایش پیدا کرد که بدون شک افزایش این شرکت‌ها باعث می‌شود میزان استحکام بازار نیز افزایش بیابد. رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی افزود:

فرصت‌هایی که این حوزه برای اشتغال و سرمایه‌گذاری فراهم کرده، موجب افزایش انگیزه افراد و شرکت‌ها برای فعالیت شده است و از 31 اردیبهشت ماه که پرونده واردات مسافری به آن صورتی که قبلا بود، بسته شد، این انگیزه به شکل کاملا محسوسی افزایش پیدا کرده و روند صعودی ثبت سفارش‌ها، کاملا این ادعا را تایید می‌کند، به گونه‌ای که حتی برخی از هلدینگ‌ها هم به سرمایه‌گذاری در این حوزه راغب شده‌اند. با افزایش تعداد افراد و شرکت‌هایی که برای واردات گوشی های موبایل سرمایه‌گذاری کرده‌اند، قطعا شاهد افزایش رقابت‌ها در سطح بازار خواهیم بود و امیدواریم ظرف مدت 1 ماه آینده، برنده این رقابت مصرف‌کنندگان نهایی باشند و بتوانند قیمت‌های مناسب‌تری در سطح عرضه دریافت کنند.

سود مجاز واردکنندگان گوشی موبایل چقدر است؟

حسین غروی رام در رابطه با میزان سود واردکنندگان گوشی های موبایل عنوان کرد تمام شرکت‌های واردکننده می‌بایست قوانین مصوب سازمان حمایت در مورد قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی را رعایت کنند. هم‌اکنون شرکت‌ها مجوز دارند که گوشی های وارداتی خود را تا حداکثر سقف قیمت مصوب به عمده‌فروشان یا خرده‌فروشان عرضه کنند. طبق قانون عمده‌فروشان فقط 3 درصد و خرده‌فروشان با 7 درصد مجاز به فروش کالاهای خریداری شده از واردکنندگان هستند.

نظارت بر عملکرد واردکنندگان

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی خاطرنشان کرد واردکنندگان می‌بایست طبق قانون قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی برای هر محموله ترخیص شده و قابل فروش به شکل خوداظهاری، قیمت‌های محصولات خود را در سامانه 124 به ثبت برسانند. همچنین طبق دستورالعملی که مدیرکل خدمات بازرگانی ابلاغ کرده است، با هدف جلوگیری از سوءاستفاده از کالاهایی که به صورت مستقیم و با ارز نیمایی به کشور وارد می‌شود، شرکت‌های واردکننده می‌بایست گزارش فروش هفتگی خود را به مراجع قانونی گزارش دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. کلی خندیدیم….. نظارت.. اونم روی یه مشت دلال دزد آقازاده
    نزدیک انتخاباته….. دوباره نظارت بازیاشون گل کرده🤔🤔🤔

  2. شرایطشون سخته

  3. اینجوری سودی رسما نمیبرن