تیم کوک و دونالد ترامپ

هشدار مدیرعامل اپل به ترامپ: سامسونگ برنده‌ی اصلی جنگ تجاری آمریکا و چین است

مدیرعامل اپل از دونالد ترامپ خواست که تعرفه جدید بر واردات از چین اعمال نکند. تیم کوک هشدار داد که در جنگ تجاری آمریکا و چین، سامسونگ پیروز اصلی خواهد بود.

دولت ایالات متحده، دور تازه‌ی تعرفه واردات از چین را در آغاز ماه سپتامبر اجرایی خواهد کرد. اما رهبران کمپانی‌های بزرگ آمریکایی به تلاش خود در پشت صحنه ادامه می‌دهند تا در جنگ تجاری آمریکا با چین، روی سیاست کاخ سفید تاثیر بگذارند. به تازگی، تیم کوک هم در یک ضیافت شام با رئیس جمهور ایالات متحده، سعی کرد او را متقاعد سازد که محدودیت‌های تجاری جدید به نفع رقیب اصلی اپل؛ یعنی سامسونگ تمام خواهد شد.

جنگ تجاری آمریکا و چین

اپل محصولات زیادی را در چین تولید می‌کند و قیمت برخی کالاهای وارداتی از این کشور، پس از اعمال تعرفه‌ها تا 10 درصد افزایش خواهد یافت. فعلا دستگاه‌های آیپد و مک بوک در این دسته جای نمی‌گیرند؛ اما عوارض گمرکی شامل ایرپادز و اپل واچ می‌شود. البته از تاریخ 15 سپتامبر، تعرفه‌های جدیدتری در راه است که می‌تواند به طیف وسیعی از محصولات تعمیم پیدا کند.

دونالد ترامپ پیش از این دیدار، نخستین هدف تجاری خود را یادآوری کرد؛ اینکه شرکت‌های آمریکایی به ویژه اپل، محصولات خود را در خاک این کشور تولید کنند. او ضمن اشاره به مهمانی شام خود با تیم کوک، به قصد اپل برای سرمایه‌گذاری عظیم در ایالات متحده نیز اشاره کرد.

تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین؛ به زیان اپل، به کام سامسونگ

اما کوک در ملاقات با رئیس جمهور امریکا، به طور واضح گفت که محدودیت‌های تجاری و تعرفه‌های جدید، به ضرر اپل و به سود رقیب کره‌ای تمام خواهد شد. مراکز تولید سامسونگ عمدتا در ویتنام، هند، اندونزی، کره جنوبی و سایر کشورهای آسیایی واقع شده‌اند که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار ندارند.

ترامپ پس از این ضیافت، در یک کنفرانس خبری گفت:

دیدار خوبی با تیم کوک داشتم. تیم درباره محدودیت‌های تجاری با من صحبت کرد و یکی از مواردی که روی آن اصرار داشت، سامسونگ بود. اینکه رقیب شماره یک اپل است و برخلاف این کمپانی، هزینه‌ی بالا رفتن تعرفه‌ها را نمی‌پردازد؛ چرا که در کره جنوبی مستقر است.

رئیس جمهور آمریکا توضیح داد که اپل، پرداخت هزینه‌های ناشی از افزایش تعرفه‌ها را مشکل می‌بیند؛ زیرا رقیب بزرگی دارد که با چنین الزامی مواجه نیست:

من از تیم پرسیدم که سامسونگ به عنوان یک رقیب تا چه حد خوب است؟ او گفت یک رقیب بسیار قدرتمند که مشکل افزایش تعرفه‌ها را هم ندارد.

ترامپ این استدلال کوک را قانع کننده خواند و گفت درباره این موضوع فکر خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. ترامپ نباید کوتاه بیاد بلکه باید به طور مستقیم اپل رو مورد عنایت قرار بده تا این کمپانی تولیدات خودش در آمریکا رو از سر بگیره.
    اپل رو باید به شکر خوردن انداخت تا در ازای میلیون ها دلار پولی که از مردم آمریکا غارت کرده حد اقل شغل ایجاد کنه.
    تعرفه های علیه چین سیاست اشتباهی نبود بلکه بسیار هم صحیح بود، تنها اشتباه دونالد ترامپ در جنگ تجاری با چین تحریم هوآوی بود.
    تحریم هواوی یک فاجعه به تمام معنا برای اقتصاد اول جهان است چراکه داعه بازار آزاد ایده ها و رقابت را دارد، که در واقع سرمایه اصلی اقتصاد آمریکا و جاذب سرمایه داران، دانشمندان، ایده پردازان و مهندسان از سرتاسر جهان است.
    بدون این جذابیت و محیط مناسب برای رشد، اقتصاد آمریکا شاهد خروج سرمایه و ایده از دایره تحت کنترل کاخ سفید، فدرال رزرو، و وال استریت خواهد بود.
    این یعنی شروع یک پایان تلخ.

  2. مث سگ بنانسبت از سامسونگ میترسه اپل

  3. چ ربطی به سامسونگ داره

  4. میخاد کلید کنه روی رقیب قدیمیش