رمزگشایی FRBها

دانشمندان یک قدم دیگر به رمزگشایی FRBها ، امواج مرموز رادیویی فضایی، نزدیک شدند

دانشمندان در آستانه رمزگشایی FRBها قرار گرفتند؛ برخی از FRBهای جدید ثبت شده، تکرارپذیر و نزدیکتر از دیگر امواج مرموز رادیویی فضایی که تاکنون ثبت شده بود، هستند!

این روزها وقتی اخبار دنیای نجوم را مطالعه می‌کنیم، بیش از هرچیزی با کلمه FRB مواجه می‌شویم! درواقع FRB که مخفف عبارت Fast Radio Bursts یا انفجارهای سریع رادیویی است، ذره ذره دارد تبدیل به یکی از جذاب‌ترین ناشناخته‌های بشر می‌شود! بسیاری از دانشمندان و ستاره‌شناسان معتقدند که رمزگشایی FRBها ممکن است انقلابی در درک انسان از کیهان بوجود بیاورد.

انفجارهای سریع رادیویی یا FRB

پیش از این FRBها را در گجت نیوز و در مقالاتی متفاوت، به طور کامل توضیح داده‌ایم. اما اگر بخواهیم یک توضیح خیلی کوتاه و سریع برای جا افتادن مطلب بگوییم، می‌توانیم به این موضوع اشاره کنیم که تلسکوپ‌های رادیویی، دائما در حال دریافت امواج ساده رادیویی هستند. منبع این امواج ساده، معمولا انفجارهایی است که در جاهای مختلف کیهان رخ می‌دهند. اما یک گونه بسیار عجیب و مرموز از امواج رادیویی هم وجود دارد که به آن‌ها به اختصار FRB گفته می‌شود. این امواج مرموز، ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را از امواج ساده رادیویی مجزا می‌کند. انقدر این ویژگی‌ها عجیب و ناشناخته هستند که نه تنها بشر نمی‌داند این سیگنال‌های رادیویی از کجا فرستاد می‌شوند، بلکه هیچ ایده‌ای هم ندارد که آن‌ها اصلا چه هستند!

چندی پیش در مقاله‌ای، از کار بزرگ یک دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاهی واقع در کشور استرالیا گفتیم و اینکه او توانسته راهی برای مشاهده و ثبت دقیق‌تر FRBها کشف کند. حال بنظر می‌رسد روش او واقعا جواب داده است و دانشمندان توانسته‌اند FRBهای بیشتری را ثبت کنند. به تازگی هشت FRB جدید توسط تلسکوپ‌های رادیویی کشف شده که دوتا از این انفجارهای رادیویی بسیار جالب هستند. 6تا از 8 اننفجار رادیویی‌ای که به تازگی ثبت شده، مانند اکثریت قریب به اتفاق FRBهایی که تاکنون ثبت شده بودند، تنها یک‌بار رخ دادند و دیگر هرگز تکرار نشدند. پیدا کردن منبع چنین FRBهایی تقریبا محال است!

نزدیک شدن به رمزگشایی FRBها

اما دو FRB دیگری که اخیرا ثبت شدند، ویژگی‌ای داشتند که دانشمندان را بسیار هیجان‌زده کرده است. این امواج مرموز رادیویی، موج‌هایی بودند که خودشان را تکرار کردند! یکی از این FRBها 3بار و دیگری درمجموع 10بار تکرار شد! صرف تکرارپذیر بودن این دو FRB جدید، دانشمندان را در آستانه کشف منبع ارسال آن‌ها قرار داده است.

اما بجز تکرارپذیر بودن دوتا از هشت FRB جدیدی که توسط دانشمندان ثبت شده، یکی از این امواج رادیویی یک ویژگی بسیار هیجان‌انگیز دیگر هم داشته است! برای درک این ویژگی، باید ابتدا یک توضیح کوتاه بدهیم:

برای اینکه دانشمندان فاصله حدودی منبع FRBها با کره زمین را تخمین بزنند، به یک ویژگی آن‌ها توجه می‌کنند؛ ویژگی‌ای که به اصطلاح به آن پاشیدگی گفته می‌شود. هرچه میزان پاشیدگی یک FRB کمتر باشد، آن موج بخصوص، فاصله کمتری با کره زمین دارد.

خبر هیجان‌انگیز این است که یکی از FRBهای تازه کشف شده، در میان تمامی انفجارهای سریع رادیویی که تاکنون ثبت شده‌اند، کمترین میزان پاشیدگی را داشته است! منبع این سیگنال جذاب که با نام FRB 180916 شناخته می‌شود ممکن است داخل منظومه شمسی خودمان باشد! اگر واقعا اینگونه باشد، آنگاه می‌توانیم بگوییم که دیگر واقعا بشر در آستانه رمزگشایی FRBها قرار گرفته است!

 

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. این ها هم دستشون بیکاره ها فک میکنن موجودات فضایی وجود دارن

  2. خوب چیکار کنم
    افرین😕

  3. امواج مرموز دوس دارم این امواجو گوش بدم