خیابان هوشمند آبی

خیابان هوشمند آبی برای مبارزه با گرما در قطر رونمایی شد

قطر با خیابان هوشمند آبی به جنگ گرما می‌رود. کشور قطر با هدف کاهش دما خیابان، کاهش اصطکاک لاستیک خودرو، افزایش طول عمر جاده و کاهش گازهای گلخانه‌ای این پروژه را اجرا می‌کند.

یکی از مشکلات کشورهای غرب آسیا گرمای بیش از حد هوا در فصل تابستان است که در همین راستا کشورهای عربی با کمک گرفتن از برترین شرکت‌های حوزه فناوری به دنبال کاهش مشکلات آب و هوایی در کشورهای خود هستند. کشور قطر نیز با هدف کاهش حرارت آسفالت خیابان‌ها تصمیم گرفته است از فناوری آسفالت سرد استفاده کند. در این پروژه کشور قطر با یک شرکت ژاپنی همکاری می‌کند تا با پوشش سطح خیابان‌ها با آسفالت آبی میزان حرارت دمای خیابان‌ها را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

جزئیات خیابان هوشمند آبی در قطر

خیابان هوشمند آبی

سعد الدوسری، مهندس این پروژه عنوان کرد میزان حرارت آسفالت‌های معمولی با رنگ تیره در روز به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند و دلیل آن هم رنگ سیاه و جذب گرما است. از این رو قصد داریم تعدادی از خیابان‌های مرکزی قطر را با آسفالت‌هایی به رنگ آبی بپوشانیم تا دمای خیابان‌ها 15 تا 20 درجه کاهش پیدا کند. از سایر مزایای این فناوری می‌توان به کاهش اصطکاک لاستیک خودرو، افزایش طول عمر جاده و کاهش گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد.

خیابان هوشمند آبی

مسئولان این پروژه برای نخستین بار این طرح آزمایشی را در بازار قدیمی سوک الوکیف، خیابان عبدالله بن جاسم که به عنوان یکی از جاذبه‌های اصلی شهر دوحه محسوب می‌شوند انجام داده‌اند. این خیابان‌ها فاقد هرگونه فضای سبز هستند و در فصل تابستان دمای هوا به بیش از 50 درجه افزایش پیدا می‌کند. محققان قصد دارند تغییرات دمایی در خیابان هوشمند آبی قطر را به مدت 1.5 سال بررسی کنند. این بررسی نیز به لطف وجود سنسورهایی که در کف و اطراف خیابان نصب شده است، امکان‌پذیر خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. چرا این کشورهای حاشیه خلیج فارس اینقدر پیشرفتن البته به جز ایران

  2. اینها کجا هستند و ما کجا هستیم! هنوز تو قرن 21 بزرگترین مسئله مورد بحت پوشوندن موهای سره !!!!