لنزهای الکترونیکی دانشگاه هاروارد از چشمان انسان بهتر عمل می‌کنند!

لنزهای الکترونیکی دانشگاه هاروارد از چشم انسان بهتر عمل می‌کنند!

محققان دانشگاه هاروارد به تازگی موفق به ساخت نوعی از لنزهای الکترونیکی شده‌اند که در کمال ناباوری، توانایی‌هایی بیشتر از چشم انسان داشته و بهتر از چشمان ما عمل می‌کند. در بررسی این دستاورد شگفت‌انگیز با گجت نیوز همراه باشید.

لنزهای الکترونیکی پیشرفته‌ای به تازگی توسط محققان دانشکده مهندسی و علوم کاربردی هاروارد توسعه یافته‌اند که در کمال شگفتی از چشم انسان بهتر عمل می‌کنند. همانطور که می‌دانیم چشمان ما توانایی‌های عجیبی در دیدن جهان اطراف داشته و با وجود قابلیت‌هایی مانند سرعت تمرکز بسیار بالا، در نوع خود کم‌نظیر هستند.

این توانایی‌های شگفت‌انگیز تا پیش از این مختص اعضای طبیعی بدن ما بودند و در میان تجهیزات تکنولوژیکی و اختراعات مختلف دیداری تا حدی بی‌رقیب بودند. با این حال، بر اساس اخبار جدید لنزهای الکترونیکی ساخته شده توسط دانشمندان هاروارد شباهت بسیار زیادی به چشمان انسان داشته و در برخی زمینه‌ها از چشم ما بهتر عمل می‌کنند.

لنزهای مصنوعی ساخته شده برخلاف نمونه‌های قبلی طراحی فشرده‌تری داشته و می‌توانند مثل چشمان ما تمرکز بینایی را با سرعت بالا عوض کرده و از یک سوژه به سوژه دیگر منتقل کنند. چنین توانایی به کمک عضلات کشسانی مصنوعی ممکن شده که برخلاف چشم انسان، نقص‌هایی مانند وضعیت آستیگمات شدن و یا جایگزینی تصاویر را ندارد.

لنزهای الکترونیکی ایده ساخت چشمان مصنوعی را به واقعیت نزدیک‌تر کرده‌اند

الان شی (Alan She)، سرپرست نویسندگان مقاله لنزهای الکترونیکی ساخته شده، در این رابطه می‌گوید که محصول تحقیقات تیم او با ترکیب تکنولوژی متالنز (Metalens) و پیشرفت‌های اخیر فناوری عضلات مصنوعی به وجود آمده و امکان تغییر تمرکز بر روی سوژه‌های مختلف را همانند بینایی طبیعی ما، میسر می‌کند. چشم ما به صورت طبیعی توانایی جبران مشکلاتی مانند آستیگمات شدن دید و یا تاری بینایی را ندارد، در حالی که لنزهای الکترونیکی تیم هاروارد این ناهماهنگی‌های دیداری را به صورت پویا و دینامیک برطرف می‌کنند.

البته گفته شده که تا تجاری شدن طرح این دانشمندان و فروش عمده محصولات ساخته شده بر اساس این تکنولوژی هنوز زمان زیادی باقی مانده، اما به نظر می‌رسد که ساخت نوعی چشم مصنوعی که به خوبی چشم طبیعی ما کار می‌کند، یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. آرزوى موفقیت براى این دانشمندان عززززززززززززززیز