پارسه

پارسه نام جدید پول خرد ایران و جایگزین ریال می‌شود

رئیس جمهور روحانی لایحه حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پول ملی را به مجلس شورای اسلامی فرستاد که طی آن پارسه جایگزین ریال خواهد بود.

لایحه حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پول ملی توسط حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان با قید یک فوریت به مجلس فرستاده شد. در صورت اجرای چنین طراحی، اصلاح نظامی پولی در قالب حذف 4 صفر از پول ملی انجام می‌شود و اسکناس و سکه نیز در نظام‌های پرداخت با بازنگری مواجه خواهند شد.

پارسه جایگزین ریال می‌شود

طبق این لایحه، پول ایران به تومان تغییر پیدا می‌کند و هر تومان برابر با 10 هزار ریال جاری و برابر با 100 پارسه خواهد بود. همچنین طی حداکثر دو سال با دوره‌گذار مواجه خواهیم بود که در واقع همان دوره گردش موازی و اعتبار همزمان تومان و ریال است، در این فرایند اسکناس‌ها و سکه‌های قدیمی جمع‌آوری شده و مسکوکات جدید جایگزین خواهند شد. از این رو پس از پایان دوره‌گذار آن دسته از تعهداتی که قبل از این طبق واحد پول ریال شکل گرفته است، فقط با واحد پول تومان انجام خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. سلام علیکم

    1. از اینکه بالأخره راه صواب را انتخاب کرده، ملّت را از صفرهای گمراه کننده رهانیده، هر هزار تومن فعلی را یک تومن کردید؛ متشکریم.

    2. برای پول خُرد هم، اگر همین ریال با همین نسبت، بجایِ خودش ابقاء شود، بهتر است؛ و نیازی به اعشار دو رقمی نیست، چون مدتهاست کمترین ارزش قیمتهای خرده فروشی، معادل صدتومنِ فعلی است که میشود یکریال آینده؛ وانگهی ارزهای موفق بسیاری اعشار تک رقمی دارند.

    برای کاستن از تبعات دوران گذر، بهتره پارسه مارسه را کنار گذاشته، مسئله را سیاسی‌ نکنید! چون هم جامعۀ داخل و خارج به همین اسمهای تومن و ریال با همین نسبت 1به10 عادت کرده‌اند و هم ریال یک نام آشنای بین‌المللی است.

    وانگهی، به همان دلیلی که نام کشور چندملّیتی را از فارس به ایران تغییر دادید، امروز هم اقتضاء میکند از اصرار بیجا بر شوونیسم کوتاه آمده، از یک روتین اداری، علم شنگه برپا نکنید؛ زیرا اوّلاً: تخم دوزرده نیست که به قیل و قالش بیارزد، ثانیاً: شرط اوّلِ رونق تولید، کاستن از هزینۀ تمام شده است.

    والسلام علا من اتبع الهدا

  2. پارسه؟ یعنی هاپ هاپ؟ هاپه هاپه؟ خجالت داره

  3. روحانی با این برنامه ها میخواد ذهن مردمو مشغول کنه تا مردم متوجه نشن که همه ی بذبختیهای کشور اعم از گرانی و تورم و فساد اقتصادی و فساد ارزی و گرانی مسکن و…. زیر سر همین دولته
    این دولت خائن به مردم و کشور

  4. پارسه دیگه چه کوفتیه
    یک تومان پنج پارسه بابت دلستر مثلاً

    بدتر می بینید تو پول

  5. عراق هم بره واحد دینار را به اشوری تبدیل کنه

  6. با تغییر نام دادن واحد پول بهتر مى تونند دلارهاى نفتى رو بدزدند خدا رحم این ملت بدبخت به حج رفته کنه!

  7. اسمش پورشه بزاره با کلاستر هست یا اسمش پرشیا بزاره که با یک پرشیا صاحب ماشین پرشیا بشیم امان از این تفکرات چرت و مزخرف
    خدا رو شکراصالت و قدمت عراق باستان یا مصر باستان نداریم که اگه داشتیم چه کارها که نمیکردیم

  8. ظاهرا نام آینده کشور ایران هم pesian میشه که با واحد پول آن نیز برابره.

    ظاهرا نام ایران داره برمیگرده به یه قرن قبل! تو سال 1313 نام کشور پرشیا و پرسه به ایران تغییر کرد، تو همون بازه زمانی بود که یعنی در سال 1311 بود که واحد پول ریال برای ایران تنظیم شد.

    و احتمالا سال 1400 نام کشور به پارسیان و واحد پول پارسه (که در کشورهای خارجه البته فرانسه به این صورت تلفظ میشه) تغییر خواهد کرد..
    به امید فردای بهتر.

    در سایت های دیگه خوندم که نوشتن اگر این نام بشه به قوم های دیگه از جمله لر، ترک، عرب، طبری و .. توهین میشه.. اما دوستان خودم مازندرانی و طبری محسوب میشم. و استانم را دوست دارم.

    اما زبان رسمی کشور پارسی است. که این اصالتمون است.. خیلی خوبه که وقتی به لرستان سفر میکنم. میتونم پارسی صحبت کنم. وقتی به تبریز سفر میکنم میتونم پارسی صحبت کنم..

    عزیزان. پارسی برای کشور پهناور ما. حکم انگلیسی در جهان را داره.. که البته بیشتر هموطن های ما در سرار دنیا نیز پارسی صحبت میکنند.

    پارسی زبان رسمی کشور ماست، پس بهتره نام کشور و واحد پول کشور نیز به همان نام معرفی گردد. که به لطف و امید خدا .. شرایط با بهبود روبرو گردد.

  9. ببینیم از این طرح چقدر اختلاس در میاد…..
    تو ایران طرحی اجرا نشده که توش بخور بخور نبوده باشه.

  10. به نظرم از نظر ارزشی و غیره ، اسم “چسـه” بهتر باشه