روغن نارگیل

با مزایا و عوارض احتمالی مصرف روغن نارگیل آشنا شوید

روغن های طبیعی زیادی وجود دارند که می‌توانند برای سلامتی مفید باشند. ما در این مقاله قصد داریم مزایا و عوارض مصرف روغن نارگیل را مورد بررسی قرار دهیم.

روغن نارگیل دارای چربی اشباع 90 درصد بوده و به طور کلی، روغن‌های دارای چربی اشباع بالا موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر بیماری‌ها می‌شوند. با این حال، این روغن در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده و بر اساس شواهد در کاهش وزن و پیشرفت بیماری آلزایمر هم موثر است. این روغن نه تنها برای سرخ کردن غذاها استفاده می‌شود، بلکه در شیرینی‌ها، شامپوها، قهوه، اسموتی و حتی پخت و پز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نتایج یک نظرسنجی در ژوئیه سال 2016 میلادی نشان می‌دهد 72 درصد مردم بر این عقیده‌اند که روغن نارگیل برای سلامتی مفید است، اما تنها 37 درصد از متخصصان تغذیه با این مسئله موافق هستند. همچنین انجمن قلب آمریکا (AHA) و وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) به مصرف‌کنندگان روغن نارگیل و سایر روغن‌های گرمسیری توصیه می‌کنند که در مصرف این روغن‌ها، دقت لازم را داشته باشند.

اطلاعاتی درباره روغن نارگیل

روغن نارگیل

در این قسمت از مقاله به معرفی نکاتی کاربردی درباره روغن نارگیل خواهیم پرداخت، از جمله:

  • این روغن به دلیل داشتن خواص بسیار مفید، در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری به دست آورده است.
  • تحقیقات کنونی از افزایش مصرف چربی ‌های اشباع همانند روغن نارگیل، حمایت نمی‌کنند.
  • روغن نارگیل می‌تواند یک افزودنی خوشمزه برای برخی دستورالعمل‌های غذایی باشد، اما باید در حد اعتدال مصرف شود.

مزایای روغن نارگیل

این روغن، چیزی در حدود 2.6 درصد کالری کمتری نسبت به سایر روغن‌ها دارد و بر اساس اطلاعات موجود، مزایای مختلفی برای سلامتی به همراه دارد. در این قسمت از مقاله به برخی خواص این روغن برای سلامتی اشاره خواهیم کرد:

افزایش کلسترول خوب: به نظر می‌رسد که یک ماده در روغن های نارگیل موجب افزایش کلسترول خوب می‌شود.

کنترل قند خون: این روغن ممکن است عملکرد انسولین و مقاومت به آن را کنترل کند.

کاهش استرس: مطابق با تحقیقات انجام شده، این روغن دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد اضطراب است، همچنین می‌تواند به عنوان یک ماده ضد افسردگی هم مفید باشد.

درخشندگی موها: این روغن موجب درخشندگی و شادابی موها می‌شود، زیرا بهتر از روغن‌های معدنی جذب مو خواهد شد.

پوست سالم: این روغن موجب تقویت پوست شده و دارای اثر ضد التهابی است.

جلوگیری از ابتلا به بیماری کبد: بر اساس نتایج آزمایشات موجود بر روی جوندگان، مصرف روغن های نارگیل ممکن است از ابتلا به کبد چرب جلوگیری کند.

کاهش علائم آسم: استنشاق این روغن در کاهش علائم آسم در خرگوش‌ها کمک کرده است.

مبارزه با عفونت قارچی کاندیدا: این روغن موجب کاهش عفونت قارچی کاندیدا در موش‌ها شده و این مسئله نشان می‌دهد که مصرف آن می‌تواند درمانی برای کاندیدا به حساب آید.

احساس سیری: نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف این روغن می‌تواند موجب پیدایش احساس سیری در افراد شود، بنابراین نباید آن را زیاد مصرف کرد، اما تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که این مسئله صحت ندارد.

کاهش وزن: بر اساس آمارهای منتشرشده، مصرف این روغن موجب کاهش وزن در موش‌ها می‌شود.

نکاتی درباره مصرف روغن نارگیل

در حالی که تعدادی از تحقیقات به روغن نارگیل و فواید احتمالی آن پرداخته‌اند، اما باید توجه داشت که هنوز بسیاری از مطالعات، تمام فواید این روغن را تایید نکرده‌اند، بنابراین برای اثبات دقیق آن به مطالعات بیشتری نیاز است. تمام غذاها و روغن‌های پرچرب دارای کالری بالایی هستند و از این رو اضافه کردن مواد غذایی پرکالری به رژیم غذایی که در حال حاضر کالری زیادی دارد، منجر به کاهش وزن نخواهد شد.

مشخصات تغذیه‌ای روغن نارگیل

روغن نارگیل

بر اساس اطلاعات موجود در بخش کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA)، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل که معادل 15 میلی‌لیتر است، حاوی موارد زیر خواهد بود:

  • 120 کالری
  • 14 گرم چربی
  • این روغن فاقد پروتئین، کلسترول، فیبر، ویتامین و مواد معدنی‌ست

این روغن به صورت 100 درصد چرب است، اما ساختار چربی موجود در آن با چربی اشباع موجود در بسیاری از محصولات حیوانی که عمدتا از اسیدهای چرب با زنجیره بلند تشکیل شده‌اند، متفاوت است. این روغن دارای مقدار زیاد و غیرطبیعی تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​(MCTs) است. تبدیل این تری گلیسیریدها به چربی‌های ذخیره شده برای بدن سخت‌تر بوده و سوزاندن آن راحت‌تر از تری گلیسیریدهای زنجیره‌ای طولانی (LCTs) است. بهتر است بدانید که بسیاری از مزایای ادعا شده برای این روغن به دلیل داشتن مقدار بالای MCT است.

انواع مختلف روغن نارگیل

همه روغن های نارگیل یکسان نبوده و برخی از آن‌ها سالم‌تر از بقیه هستند، از جمله:

  • نیمه‌ هیدروژنه؛ همانند سایر روغن‌های بسیار فرآوری شده که حاوی چربی‌های ترانس هستند، مضر بوده و برای سلامتی خطرناک خواهند بود.
  • تصفیه شده؛ از نارگیل خشک شده به دست آمده و در دمای زیاد تهیه و بو زدایی می‌شود.
  • ویرجین؛ بدون استفاده از دمای بالا یا مواد شیمیایی و از میوه نارگیل رسیده و تازه گرفته شده است.

نتایج بررسی‌های انجام شده در ژوئن سال 2015 میلادی، نشان داده‌اند که چربی‌های اشباع ممکن است مضر نباشند. با این حال، محققان معتقدند که افراد باید همچنان میزان مصرف چربی‌های اشباع را در رژیم‌های غذایی خود کاهش دهند. انجمن قلب آمریکا (AHA) در ژوئن سال 2017 میلادی، یک مشاوره علمی جدید علیه استفاده از چربی‌های اشباع همانند روغن نارگیل را صادر کرد. این مشاوره بر اساس یافته‌های بیش از 100 مطالعه تحقیقاتی که مربوط به دهه 1950 بود، بنا شده است. در حالت کلی می‌توان گفت روغن نارگیل و سایر روغن‌های گرمسیری از چربی اشباع شده بالایی برخوردار هستند و این روغن، سطح کلسترول بد را افزایش می‌دهد.

تعبیر غلط از یک مطالعه!

نتیجه یک مطالعه در سال 2008 که توسط پروفسور Marie-Pierre St-Onge در دانشگاه کلمبیا انجام شد، موجب مثبت شدن نظر افراد نسبت به روغن نارگیل شد. این مطالعه بر روی 31 زن و مرد انجام شد که در طی 16 هفته از روغن MCT (گروهی از تری گلیسیریدها که زنجیره اسید چرب آن‌ها از 6 تا 12 اتم کربن تشکیل شده و اصطلاحا دارای اسید چرب با زنجیره متوسط هستند) مصرف کردند. روغن‌های MCT که نارگیل هم نمونه‌ای از آن است، نسبت به سایر روغن‌ها پردازش متفاوتی در بدن دارد و به همین علت، محققان نتیجه گرفتند که این روغن‌ها دارای اثرات درمانی مفیدی هستند و تاثیر مثبتی بر روی سطح کلسترول خوب دارند. با این حال، St-Onge معتقد است که از این نتایج به صورت اختصاصی برای حمایت از روغن نارگیل استفاده شده است، اما در این آزمایشات از روغن مخصوصی که 100 درصد MCT بود، استفاده می‌شد. بر اساس اطلاعات موجود، تنها 13 تا 14 درصد روغن‌های نارگیل را MCT تشکیل می‌دهد؛ این بدان معنا است که افراد باید برای به دست آوردن مزایای این روغن، روزانه 150 گرم یا 10 قاشق غذاخوری از آن را مصرف کنند که بسیار مضر خواهد بود. سایر منتقدان بر این باورند که مطالعات مربوط به این روغن قابل اعتماد نیستند، زیرا در مدت زمان کوتاه و بر روی افراد کمی انجام شده است.

نکات لازم درباره مصرف روغن نارگیل

روغن نارگیل

اطلاعات موجود درباره روغن نارگیل بدین معنا نیست که باید به طور کامل از مصرف آن اجتناب شود، اما بهتر است از روغن نارگیل ویرجین استفاده شود و همانند هر روغن دیگری در حد اعتدال مورد استفاده قرار گیرد. هنگام خرید محصولات حاوی روغن نارگیل، این نکته را به خاطر داشته باشید که از خرید هر نوع ماده خوراکی بسته‌بندی شده که حاوی روغن نارگیل هیدروژنه یا نیمه‌هیدروژنه است، خودداری کنید. روغن نارگیل را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید. این روغن طعم سبک و خوبی به غذاها داده و به عنوان یک جایگزین گیاهی در دستورالعمل‌های غذایی وگان به کار گرفته می‌شود.

دکتر Walter Willett با نوشتن در سایت‌های مختلف، بیانگر این موضوع است که روغن نارگیل دارای طعم فوق‌العاده‌ای بوده و گاهی وقت‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. توصیه دکتر Willett این است که باید روغن را به میزان کم مصرف کرد.

وی افزود:

در حالی که روغن نارگیل نسبت به سایر روغن‌های اشباع شده، ضرر کمتری دارد، اما احتمالا سایر روغن‌ها از مزایای بیشتری برای سلامتی برخوردار هستند.

شاید امیدوار‌کننده‌ترین تاثیر این روغن را بتوان جایگزینی آن برای چربی‌های ترانس موجود در محصولات بسته بندی شده و فرآوری‌شده دانست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. وارضش دقیقا کجا بود