بیت کوین

بیت‌کوین در ایران چه کاربردهایی دارد؟

بیت‌ کوین این روزها ذهن خیلی از افراد را به خود مشغول کرده و در اخبار بارها نام آن تکرار می شود. اغلب اخبار و مطالب درباره‌ی خرید و فروش بیت کوین هستند. اما کاربردهای بیت کوین در ایران کدام‌ها هستند و چه استفاده‌هایی می‌توانیم از این ارز دیجیتال بکنیم؟

بیت کوین از کجا آمد و به چه کار می‌‌‌آید؟

اگرچه خرید بیت کوین و فروش آن در ایران یک پدیده نوظهور به حساب می‌آید اما از عمر آن بیش از ۱۰ سال می‌گذرد و طی این سال‌ها جایگاه خود را در بین سرمایه گذاران و مصرف کنندگان پیدا است.

در ایران موارد کاربردهای بیت کوین با سایر کشورهای جهان تشابه و تفاوت‌هایی دارد. در این مقاله سعی می‌کنیم ضمن معرفی کاربردهای این ارز دیجیتال تشابه و تفاوت‌های استفاده آن در ایران و سایر نقاط جهان را شرح دهیم.

برخی بر این باورند که سال‌ها پیش پول اختراع شده و ما از ارزهای مختلف برای مبادله‌های خود استفاده می‌کنیم پس چه نیازی به راه‌اندازی یک ارز جدید آن هم از نوع دیجیتال و رمز ارز به نام بیت کوین بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سوال تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چه ضرورتی باعث اختراع بیت کوین شد؟

مخترع مرموز و ناشناس بیت کوین «ساتوشی ناکاموتو» از تمرکزگرایی ارزهای فیات و انحصار آن توسط دولت‌ها ناراضی بود به همین دلیل سعی کرد ارزی را اختراع کند که وابسته به هیچ قدرت متمرکزی نباشد و از مردم و مصرف کنندگان اعتبار بگیرد.

کاربردهای بیت کوین در ایران کدام است؟

به مرور کاربردهای بیت کوین در سراسر جهان گسترش پیدا کرد و امروزه برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این مقاله به 3 کاربرد اصلی بیت‌ کوین در ایران اشاره خواهیم کرد.

1. ابزاری برای پرداخت

در حال حاضر بیت کوین یک ابزار عالی برای پرداخت به شمار می‌آید. بسیاری از سایت‌های معتبر جهان مثل آمازون این ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناسند.

در ایران که امکان تهیه کارت‌های اعتباری بین‌المللی بسیار دشوار است و به راحتی نمی‌توان از سایت‌های خارجی خرید کرد بیت‌ کوین ابزار بسیار مناسبی برای پرداخت و خرید از سایت‌های معتبر جهانی است.

هویت شما هنگام پرداخت از طریق بیت کوین ناشناس می‌ماند و این کمک می‌کند که خرید راحتی را تجربه کنید. از سوی دیگر امنیت بیت کوین بسیار بالا است و به این ترتیب می‌توانید با خیال راحت پرداخت‌های خارجی خود را انجام دهید.

در بسیاری کشورهای جهان شما برای خرید بلیط کنسرت، انواع لباس و حتی ماشین می‌توانید از بیت ‌کوین استفاده کنید.

بیت کوین

2. بیت کوین یک ابزار سرمایه‌گذاری

کارکرد دیگر بیت کوین ابزاری برای سرمایه‌گذاری است. البته برای سرمایه‌گذاری در این حوزه باید دانش بالایی داشته باشید و همچنین ریسک سرمایه‌گذاری را هم مثل هر سرمایه‌گذاری دیگری بپذیرید.

تکنیک‌ها و استراتژی‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در زمینه بیت کوین وجود دارد برخی ترجیح می‌دهند از این ارز برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت استفاده کنند و سرمایه مازاد خود را در کیف پول بیت کوین خود اصطلاحا هودل (HODL) کنند. امنیت این سیستم بسیار بالا است و هر انتقالی به راحتی قابل پیگیری است به همین دلیل برای سرمایه‌گذاری بسیار وسوسه‌انگیز است.

برخی هم با کمک تحلیل‌ها به صورت لحظه‌ای قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کنند و به خرید و فروش مشغول هستند. در برخی کشورها مثل ونزوئلا که به دلیل شرایط بد اقتصادی ارزش پول ملی کاهش یافته مردم برای حفظ دارایی‌های خود بیت کوین می‌خرند.

اما این به آن معنا نیست که بیت کوین یک ابزار سرمایه‌گذاری بی خطر است، نوسانات قیمت آن بسیار زیاد است و سرمایه‌گذاری در این حوزه خود یک تخصص است که از عهده هر کسی بر نمی‌آید.

3. ابزار نقل و انتقال پول

دانشجویانی که خارج از کشور مشغول تحصیل هستند، بازرگانان و حتی مسافران برای نقل و انتقال امن پول همیشه با دشواری‌هایی روبه‌رو هستند. از زمانی که بیت کوین در کشور متداول شده به حل مشکل انتقال پول کمک بسیاری کرده است.

بسیاری مسافران برای مصون ماندن از سرقت، دارایی‌هایشان را در کیف پول الکترونیک خود به صورت بیت کوین ذخیره می‌کنند.این یکی از جدیدترین کاربردهای بیت کوین برای ایرانیان است.

نوپا بودن این فناوری و تکنولوژی بلاک چین سبب می‌شود استفاده از آن بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد و جا برای فعالیت در این عرصه در کشور بسیار زیاد است. انتقال وجه در زمانی بسیار کوتاه و بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های هنگفت چیزی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت.

سایر کاربردهای ارزهای دیجیتال کدام است؟

مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم سه کاربرد شناخته شده و متداول بیت کوین در ایران است اما از بیت کوین استفاده‌های مختلف دیگری هم می‌شود، بسیاری از افراد نیکوکار با کمک تراکنش‌های بدون نام بیت کوین به خیریه‌ها کمک می‌کنند.

از دیگر کاربردهای بیت کوین امکان تهیه کارت هدیه است، دو سایت Gyft و eGifter  برای ارائه کارت هدیه بیت کوین می‌پذیرند. بسیاری از سایت‌های معتبر فعال در عرصه تکنولوژی مثل مایکروسافت هم بیت کوین را به رسمیت می‌شناسند و از طریق آن‌ها می‌توانید خرید کنید.

معایب استفاده از بیت کوین کدام است؟

این همه از محاسن بیت کوین گفتیم، باید به این نکته اشاره کنیم که این ارز دیجیتال هم مثل تمام انواع پول معایب خاص خود را دارد.

این ارز دیجیتال در بین جمعیت محدودی از مردم جهان شناخته شده و این ناشناس بودن آن در ایران باعث شده مردم گاهی آن را با شرکت‌های هرمی اشتباه بگیرند! بسیاری از فعالان این عرصه هم به درستی نمی‌دانند بیت کوین چطور کار می‌کند و این عدم آشنایی ممکن است به از دست رفتن دارایی افراد منجر شود و راه را برای انجام اقدامات کلاهبرداران از جمله فیشینگ باز می‌کند.

اگرچه امنیت بالا یک از محاسن غیر قابل انکار بیت کوین است اما انجام تراکنش‌ها با آی‌دی کیف پول الکترونیک گاهی برای صاحبان این ارز دیجیتال چندان خوشایند نیست.

سخن آخر

بیت کوین هم مثل هر پدیده نوظهوری برای مردم ما ناشناخته است و به همین دلیل استفاده از آن شاید برای خیلی‌ها دور از ذهن به نظر برسد، اما حقیقت این است که این ارز دیجیتال به سرعت در سراسر جهان در حال رشد است و جای خود را باز کرده است. کاربردهای بیت کوین روز به روز در حال گسترش هستند و علاقه‌مندان تکنولوژی و پیشگامان جامعه هم به استفاده از آن روی آورده‌اند. خوب است با کارکردهای بیت کوین آشنا شوید شاید در آینده شما هم خواستید از مزایای بی‌شمار آن استفاده کنید.

اگر قصد خرید و فروش بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را دارد، یا می‌خواهید در جریان نرخ‌های لحظه‌ای و اخبار این ارزها قرار بگیرید حتما به کانال تلگرام کوین نیک سر بزنید.

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بیت کوین چه کارها که انجام نمیده !