فضانورد رباتی

روسیه اولین فضانورد رباتی خودش بنام فئودور را عازم ایستگاه بین المللی فضایی کرد!

کشور روسیه برای آزمایش جدیدترین فضاپیمای خودش، یک فضانورد رباتی بنام فئودور را داخلش قرار داد و آن را عازم ایستگاه بین المللی فضایی (ISS) کرد!

چندی پیش کشور روسیه اولین فضانورد رباتی خودش را به فضا فرستاد. نام کارخانه‌ای این ربات، اسکای‌بات اف 850 یا Skybot F850 است اما تمام دوستانش او را با نام فئودور (Fiodor) صدا می‌زنند! همانگونه که قطعا می‌دانید، فئودور، یا با تلفظ صحیح‌تر آن، فیودور، یکی از مشهورترین نام‌های روسی است. دلیل این معروفیت هم بیش از هرچیزی، بخاطر شهرت و بزرگی نویسنده مشهور و توانمند روسی، فئودور داستایِوسکی است. اما یک موضوع جالب دیگر هم در انتخاب نام فئودور برای این ربات فضانورد نقش داشته است؛ فئودور، درواقع آخرین ربات از سری ربات‌های جنگی روسی که به اختصار فِدور (FEDOR) خوانده می‌شوند، است.

اهداف اصلی فضانورد رباتی روسیه

اهداف زیادی برای فئودور تعریف شده است. یکی از این اهداف، آزمایش فضانورد جدید کشور روسیه با نام سایوز ام اس 14 یا Soyuz MS-14 است. سایوز جدید به نسبت سایوزهای قبلی، سیستم کنترل پرواز دیجیتال جدیدتری دارد و موتورهای آن هم با بهبودهای زیادی مواجه شده‌اند. سازمان فضایی روسیه که به راس‌کازموس (Roscosmos) یا روس کاسموس مشهور است، معمولا فضاپیماهای سایوز را با سرنشین انسان به فضا می‌فرستد. اما بخاطر تغییراتی که در MS-14 بوجود آمده است، آن‌ها هم تصمیم گرفتند از فضانورد رباتی برای آزمایش سایوز جدید خودشان استفاده کنند تا مطمئن شوند که این فضاپیما، برای سرنشین‌های انسانی خودش خطرآفرین نخواهد شد.

یکی دیگر از اهدافی که فئودور دنبال می‌کند، کمک به فضانوردان مقیم در ISS است. فئودور توانایی انجام بسیاری از کارهای روزمره انسانی را دارد و از این نظر می‌تواند کمک دست بسیار خوبی برای فضانوردان ایستگاه بین‌المللی فضایی باشد! همچنین این فضانورد رباتی می‌تواند کارهایی را انجام دهد که انجامشان برای انسان‌ها می‌تواند فوق‌العاده خطرناک باشد. فئودور تنها دو هفته در ISS باقی خواهد ماند و در این مدت علاوه‌بر کمک به فضانوردان، کارهایی مورد نیاز آن‌ها را نیز یاد خواهد گرفت تا وقتی به زمین برگشت، بتواند به دیگر دوستان رباتی خودش هم آن‌ها را آموزش دهد!

علاوه‌بر تمام مواردی که گفته شد، رئیس شرکت سازنده فئودور اعلام کرده که این ربات، 5 یا 6 هدف دیگر هم دارد که همه آن‌ها محرمانه و سرّی هستند و بجز دولت روسیه، کس دیگری اجازه اطلاع از آن‌ها را ندارد!

اطلاعات بیشتر درباره فئودور

بدنه انسان‌مانند فئودور، از جنس نقره است. این ربات انسان‌نما 180سانتی‌متر قد و 160کیلوگرم وزن دارد. جالب است بدانید که فئودور، در فضای مجازی هم بسیار فعال است! به عنوان مثال فئودور دارای حساب اینستاگرام و توئیتر است و در این شبکه‌های اجتماعی از اتفاقات روزمره زندگی‌اش مطلب می‌نویسد! مثلا چندی پیش اعلام کرده بود که یاد گرفته چگونه درب یک بطری آب را باز کند!

نکته جالب دیگر در رابطه با فئودور این است که ظاهرا وقتی فضاپیمای حامل او آماده پرتاب می‌شده، او چندین بار عبارتی را تکرار کرده که گفته می‌شود یوری گاگارین (Yuri Gagarin) اولین انسانی که به فضا سفر کرد، در سال 1961 به زبان آورده بود. ترجمه این عبارت به زبان فارسی می‌شود:

بزن بریم… بزن بریم!

معرفی دیگر ربات های فضانورد

درست است که روسیه توانست یوری گاگارین را به عنوان اولین انسان به فضا بفرستد، اما اولین ربات را رقیب دیرینه این کشور، یعنی آمریکا به فضا فرستاده است! نام این ربات، روبونات 2 (Robonaut 2) بود که ناسا (NASA) با همکاری شرکت مشهور جنرال موتورز (General Motors) و در سال 2011 آن را به فضا فرستاد. این ربات برخلاف فئودور که تنها دوهفته قرار است در ISS باقی بماند، چندین سال در ایستگاه بین المللی فضایی باقی ماند و در سال 2018 آن هم به علت نقص‌ها و مشکلات فنی به کره زمین برگشت!

اما فئودور حتی دومین ربات فضانورد دنیا هم نیست چرا که این افتخار هم از آن کشور ژاپن شده است. ژاپن در سال 2013 توانست یک ربات کوچک بنام کیروبو (Kirobo) را همراه با اولین فرمانده ژاپنی ISS یعنی آقای کویچی واکاتا (Koichi Wakata) به این ایستگاه فضایی بفرستد. کیروبو توسط شرکت مشهور تویوتا ساخته شده بود و توانایی تکلم هم داشت! البته این ربات فقط به زبان ژاپنی می‌توانست صحبت کند.

درست است که روسیه تا پیش از فروپاشی شوروی سابق، کارنامه بسیار پرافتخاری در زمینه هوا فضا داشت، اما پس از این فروپاشی، سازمان فضایی روسیه نه تنها موفقیت‌های قابل توجه چندانی بدست نیاورده، بلکه بعضا اسیر رسوایی‌های بزرگی هم شده است. کرملین و شخص ولادیمیر پوتین امید بسیار زیادی به اولین فضانورد رباتی خودشان بسته‌اند و تنها زمان ثابت می‌کند که آیا این ربات فضانورد می‌تواند سازمان فضایی کشور روسیه را به شکوه سابقش بازگرداند یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. آفرین به اونا که اینقدر به فکر فضانورداشون هستند

  2. اینا هر ایستگاه فضاییش مختص یه کشوره ؟؟

  3. توی زمینه هوای فضا فقط ناسا رو قبول دارم