خرید خودروهای قسطی

خرید خودروهای قسطی به میزان چشمگیری رواج یافته است

خرید خودروهای قسطی به دلیل افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم به میزان چشمگیری رواج یافت. در ادامه مشکلات خرید خودروهای لیزینگی کشور را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

از سال گذشته افزایش قیمت خودرو به میزان چشمگیر باعث شد تا قدرت خرید مردم ایران در تمامی حوزه‌ها به خصوص خودرو کاهش پیدا کند که همین موضوع رونق بازار شرکت‌های لیزینگ خودرو را به همراه داشت. این شرکت‌ها برای ترغیب مردم به خرید خودروهای قسطی تبلیغات زیادی را انجام دادند تا از این شرایط نهایت استفاده را ببرند. این شرکت‌ها به دریافت سودهای قانونی اکتفا نکرده و به صورت متوسط از مشتریان ایرانی حدود 25 تا 30 درصد سود دریافت می‌کنند که بعضا دریافت سود 50 درصدی نیز توسط آنها انجام می‌شود.

دلیل افزایش خرید خودروهای قسطی

گزینه فروش اقساطی در شرایط فعلی یکی از راهکارهای مناسبی محسوب می‌شود که شرکت‌های مختلف می‌توانند مشکل قیمت زیاد محصولات خود را پنهان سازند یا میزان فروش خود را افزایش دهند. بر خلاف سایر کشورها، خرید خودروهای قسطی در ایران به جای اینکه برای مشتریان منفعت داشته باشد، سود زیادی را برای شرکت‌های لیزینگی به همراه دارد؛ زیرا در حال حاضر مشتریان قادر به شرکت در طرح‌های فروش فوری خودروسازان نیستند و بعضا ظرفیت این طرح‌های فروش نیز در همان روز تکمیل می‌شود. همچنین پیش فروش‌های خودروسازان نیز حدود 2 تا 3 سال به طول می‌انجامد. از این رو خریداران خودرو به ناچار به شرکت‌های لیزینگی روی می‌آورند.

آرش رازانی، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص عنوان کرد:

بازار خرید خودروهای قسطی در شرایطی به رونق چشمگیری می‌رسد که در بازار شاهد کمیاب شدن خودروهای صفر باشیم؛ چراکه در این شرایط قیمت محصولات کمیاب به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند و تمامی افراد قادر به خرید آن نیستند. همچنین عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار باعث می‌شود مردم به خرید خودروهای قسطی روی بیاورند. به بیانی دیگر در بازار خودرو با مشکل تقاضا مواجه هستیم؛ زیرا میزان تولید کارخانه‌ها کاهش پیدا کرده و واردات نیز ممنوع است. از طرفی باید این را بدانیم که خرید لیزینگی نوعی از پیش خرید محسوب می‌شود که احتمال دارد کالای مورد نظر خریدار وجود نداشته باشد و در این شرایط میزان کلاهبرداری‌های شرکت‌های لیزینگی نیز افزایش پیدا می‌کند.

قیمت خودروهای قسطی چقدر است؟

اگه به بازار مراجعه کنید متوجه اختلاف قیمت فاحشی میان خودروها خواهید شد؛ برای مثال قیمت یک سمند ال ایکس 75 میلیون تومانی در شرکت‌های لیزینگی حدود 140 میلیون تومان اعلام می‌شود. در این زمینه با یکی از شرکت‌های معروف لیزینگ خودرو ارتباط برقرار کردیم و شرایط فروش سمند را پرسیدیم. اپراتور این شرکت اعلام کرد خریدار باید 40 درصد قیمت سمند در بازار آزاد که حدود 30 میلیون تومان می‌شود را به صورت نقدی پرداخت کند و 60 درصد مابقی مبلغ این خودرو برابر با 45 میلیون تومان را نیز می‌تواند وام دریافت کند. طبق این شرایط اگر یک خریدار تمایل داشته باشد خودرو سمند را در اقساط 36 ماهه خریداری کند، مبلغ هر قسط وی به صورت ماهانه حدود 2 میلیون و 200 هزار تومان خواهد بود و تا هنگامی که کلیه اقساط توسط مشتری پرداخت نشود، خودرو به نام خریدار زده نخواهد شد. البته این شرکت لیزینگی برای اهدای وام به خریدار تقاضای ضامن نمی‌کند، اما به ازای هر قسط می‌بایست یک برگه چک در اختیار شرکت قرار گیرد.

خودروهای قسطی

در حقیقت این شرکت لیزینگی با ارائه وام 45 میلیون تومانی به مشتریان سرانجام از آنها حدود 79 میلیون تومان پس می‌گیرد که در این حالت سود حدود 44 درصدی از آن این شرکت لیزینگی می‌شود. با بررسی بازار، یک شرکت لیزینگی دیگر خودرو پژو 206 تیپ 2 را که در حال حاضر در بازار حدود 80 میلیون تومان قیمت دارد در حالتی به فروش می‌رساند که مشتری باید 40 میلیون تومان یعنی حدود نصف قیمت خودرو را به صورت نقدی به حساب شرکت واریز کند و مابقی را به صورت اقساطی بپردازد. اگر یک مشتری بخواهد این خودرو را به صورت اقساط 2 ساله بخرد می‌بایست ماهانه حدود 2 میلیون و 100 هزار تومان پرداخت کند. در این حالت خریداری که 40 میلیون تومان وام گرفته است پس از دو سال باید 50 میلیون و 400 هزار تومان پرداخت کند که برای شرکت سود 20 درصدی را به همراه دارد. به طور کلی شرکت‌ها 20 تا 50 درصد سود از مشتریان می‌گیرند که این دریافت سود در حالی انجام می‌شود که آنها فقط حدود 3 درصد بیشتر از سود رسمی بانک‌ها می‌توانند از وام‌های اهدایی به مشتریان سود دریافت کنند.

در فروش‌های لیزینگی بیمه بدنه اجباری است

خودروهای قسطی

شرکت‌های لیزینگی هزینه‌های دیگری را نیز برای مشتریان خود به همراه دارند. هزینه بیمه بدنه یکی از هزینه‌هایی است که این شرکت‌ها به مشتریان تحمیل می‌کنند. در حال حاضر برای خودروهای پرتیراژ داخلی صفر کیلومتر حدود 1 میلیون تا 1 میلیون و 500 هزار تومان هزینه بیمه بدنه است. البته این شرکت‌ها به فکر منافع مشتری نیستند، بلکه شرایطی را در نظر گرفتند که اگر شما اقساط خود را پرداخت نکنید، خودرو را از شما تحویل بگیرند و خسارت‌هایی که شما به آن رسانده‌اید را از بیمه دریافت کنند.

بهتر است از بانک‌ها وام بگیرید

در حال حاضر بانک‌ها وام‌های خود را با سودی میان 18 تا 21 درصد به مشتریان خود ارائه می‌دهند که این وضعیت برای شرکت‌های لیزینگی بین 20 تا 50 درصد است. از این رو اگر پول مورد نیاز خرید خودرو ندارید و خواهان خرید خودروهای قسطی هستید، پیشنهاد می‌شود به جای اینکه از شرکت‌های لیزینگی وام بگیرد، از تسهیلات بانک‌ها استفاده کنید. در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها در قالب وام خرید کالا به مشتریان حدود 10 تا 30 میلیون تومان وام ارائه می‌کنند که فقط یک ضامن از شما می‌خواهند و قسمتی از مبلغ وام مورد نظر که حدود 2 تا 4 میلیون تومان است را نیز در حسابتان تا اتمام پرداخت قسط‌ها بلوکه خواهند کرد. همچنین قبل از خرید لیزینگی خودرو حتما به سایت بانک مرکزی سر بزنید تا فهرست لیزینگ‌های مجوزدار را دریافت و بررسی کنید. همچنین مجوز سال‌های قبل یک شرکت لیزینگی چندان قابل اعتماد نیست؛ زیرا احتمال دارد مجوز آنها بعدا باطل شده باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. آخه کی می تونه نقد بخره سوال اینجاست

  2. وگرنه با سود زیاد دادن کسی موافق نیست

  3. مردم فقط میخان داشته باشن