واردات خودروهای آمریکایی

وزارت صنعت از ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی در مناطق آزاد خبر داد

وزارت صنعت، معدن و تجارت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد واردات خودروهای آمریکایی در 3 بخش تولیدکننده آمریکایی، کشور مبدا آمریکایی و ذی‌نفع آمریکایی در مناطق آزاد هم ممنوع است.

گمرک ایران اعلام کرد در تاریخ 5 شهریور از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه‌ای را دریافت کرده است که بر اساس آن واردات خودروهای آمریکایی در 3 بخش تولیدکننده آمریکایی، کشور مبدا آمریکایی و ذی‌نفع آمریکایی در مناطق آزاد ممنوع خواهد بود. در ادامه جزئیات این ممنوعیت واردات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

جزئیات ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی

نامه ارسالی وزارت صنعت به گمرک ایران به شرح زیر است:

بازگشت به نامه شماره 982/10/1975 مورخ تاریخ 26 تیر 98 در خصوص ترخیص نشدن خودروهای موجود در بندر خرمشهر و در توضیح نامه شماره 31719/5550 مورخ به تاریخ 26 فروردین 96 این معاونت، متضمن انعکاس نظر تاریخ 22 اسفند 98 وزارت صنعت معدن و تجارت که سفارش خودروهای آمریکایی در سه گروه تولیدکننده آمریکا، کشور مبدا آمریکا و ذی‌نفع آمریکا ممنوع است. اگر خودروهای محبوثه دارای هر یک از سه مورد تولید کشور آمریکا و ساخته شده در آن کشور، دارای برند شرکت‌های آمریکایی و برای استفاده در کشور آمریکا تولید شده و به طور مستقیم از دلالان و توزیع‌کنندگان تبعه کشور آمریکا خریداری شده، شامل ممنوعیت واردات به کشور هستند. اگر هیچ یک از ویژگی‌های ذکر شده در خودرو و معامله مستقیم آن وجود نداشته باشد، قادر است به کشور وارد شود و برای ترخیص آن مشکلی وجود نخواهد داشت.

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران در این خصوص عنوان کرد جلسه‌ای در گمرک خرمشهر برای مالکان این خودروها برگزار کردیم و این موضوع حتی در جلسه دیگری در استانداری خوزستان با حضور استاندار تشکیل شد. گمرک خرمشهر بر اساس این جلسه‌ها موظف گردید تا خودروهای سواری با حجم موتور 2500 سی‌سی و پایین‌تر دارای قبض انبار منطقه آزاد تا تاریخ 8 خرداد 97 را به استناد مفاد بخشنامه ۳۲۲۶۰۷‌‏/۹۷ تاریخ 22 خرداد 97 مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران با عنوان کلیه گمرکات اجرایی، اگر به دلیل دیگری چون دستور مراجع قضایی و سایر مراجع مربوطه توقیف نباشند، در محدوده تعیین شده اجازه تردد دهد که این اجازه با رعایت ضوابط و مقررات مخصوص به تردد خودروهای سواری در محدوده مناطق آزاد با نظارت منقطه و مراجعه مربوطه صادر خواهد شد.

معاون فنی گمرک ایران در خصوص آن دسته از خودروهای سواری که دارای حجم موتور بالای 2500 سی‌سی هستند نیز عنوان کرد:

قرار است مراتب از طریق استانداری خوزستان و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای طرح در کمیسیون اقتصادی دولت یا هیئت‌وزیران اعلام و مورد پیگیری قرار بگیرد.