تلسکوپ فضایی جیمز وب

ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب به پایان رسید

تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از سال‌ها و صرف هزینه‌های زیاد تکمیل شد. طبق اعلام ناسا جیمز وب نسبت به تلسکوپ هابل از وضوح و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.

ناسا سرانجام توانست جدیدترین و بزرگ‌ترین پروژه خود یعنی ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) را به اتمام برساند. این تلسکوپ طیق برنامه‌ریزی قبلی قرار است به عنوان جانشین تلسکوپ فضایی هابل (HST) برای رصد فضا مورد استفاده قرار بگیرد. طبق اعلام ناسا قطعات این تلسکوپ بزرگ در نهایت بر روی یکدیگر نصب شده‌اند و حالا جیمز وب یک رصدخانه کامل محسوب می‌شود.

جزئیات تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب

بیل اوکز (Bill Ochs)، مدیر پروژه جیمز وب در این خصوص عنوان کرد نصب قطعات تلسکوپ فضایی، تجهیزات علمی و سپر حرارتی جیمز وب بر روی یکدیگر یک دستاورد بسیار مهم محسوب می‌شود. اتمام این پروژه به لطف تلاش‌های هزاران نفر از افرادی است که بالغ بر 20 سال در ناسا، آژانس فضایی اروپا، آژانس فضایی کانادا، شرکت نورتروب گرومن (Northrop Grumman) و سایر شرکت‌های صنعتی و دانشگاهی فعالیت دارند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

پس از اینکه مهندسان ناسا دو قسمت مهم تلسکوپ را به یکدیگر متصل کردند، در ماه مارس 2021 میلادی شاهد پرتاب این تلسکوپ 9.7 میلیارد دلاری خواهیم بود. مهندسان برای نصب تجهیزات این تلسکوپ بر روی بدنه فضاپیما از یک جرثقیل کمک گرفتند. همچنین سپر حرارتی مهم تلسکوپ که وظیفه خنک نگه داشتن آن را بر عهده دارد نیز هم‌اکنون به فضاپیما متصل شده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب

ناسا قرار بود مدت‌ها قبل این تلسکوپ را آماده سازد، اما به دلیل هزینه‌های زیاد بارها این پروژه با تاخیر مواجه شد. در واقع هزینه‌های پروژه تلسکوپ جیمز وب از سال 2009 حدود 2 برابر شد و ناسا نیز به همین علت حدود 7 سال زمان پرتاب آن را تاخیر انداخته است. بسیاری از مسئولان ناسا این پروژه را حائز اهمیت می‌دانند و صرف چنین هزینه‌هایی بدون شک ارزش آن را داشته است. جیمز وب نسبت به تلسکوپ هابل از وضوح و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند در حوزه نجوم کیهان‌شناسی دید جدیدی را برای کارشناسان به وجود آورد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. این تلسکوب قوی ترین تلسکوب جهان است 100برابر قوی تر از هابل

  2. نشنیده بودم قوی تر از هاول باشه

  3. براوووووو تبریک به این سازمان فضایى فوق پیشرفته ناسا!!