آب انار

15 مورد از خواص آب انار که می‌تواند سلامت انسان را تضمین کند

آب انار را می‌توان یکی از نوشیدنی های طبیعی دانست که برای سلامت انسان مفید است. ما شما را با 15 خاصیت آب انار که سلامتی را تضمین می‌کند، آشنا خواهیم کرد.

آب سبزیجات تنها انتخاب ما برای مصرف یک نوشیدنی سالم نیست. آب انار حاوی بیش از 100 ماده فیتوشیمیایی (مواد موثره گیاهی) بوده و میوه انار هزاران سال است که به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه آب انار به دلیل فواید بسیاری که برای سلامتی دارد، بسیار مورد مطالعه قرار گرفته و می‌تواند در پیشگیری از سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن و بارداری موثر باشد.

بررسی فواید آب انار

در اینجا به معرفی برخی از فواید میوه انار و آب انار خواهیم پرداخت.

1. آنتی اکسیدان‌ها

آب انار

رنگ قرمز دانه‌های انار به دلیل وجود پلی فنول‌ها بوده که دارای آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی هستند. آب انار نسبت به آب سایر میوه‌ها حاوی مقادیر بیشتری آنتی اکسیدان است. همچنین 3 برابر بیشتر از چای سبز آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در آب این میوه می‌توانند به از بین بردن رادیکال‌های آزاد، محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب و کاهش التهاب کمک کنند.

2. ویتامین C

آب یک عدد انار، بیش از 40 درصد نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین می‌کند. ویتامین C موجود در آب انار، ممکن است به هنگام پاستوریزه شدن کاهش یابد، بنابراین بهتر است به منظور جذب بیشترین مواد مغذی، از آب انار خانگی و تازه استفاده کنید.

3. پیشگیری از سرطان

محققان دریافتند که مصرف آب انار ممکن است به توقف رشد سلول‌های سرطانی پروستات کمک کند. با وجود مطالعات متعدد در مورد تاثیر آب این میوه بر روی سرطان پروستات، باز هم به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است. در حالی که برای تایید دقیق تاثیر مصرف آب این میوه جهت جلوگیری یا کاهش خطر سرطان، نیاز به مطالعات بیشتری‌ست، اما قطعا مصرف آن نمی‌تواند صدمه‌ای بر بدن وارد کند. تاکنون نتایج دلگرم‌کننده‌ای در این باره انجام گرفته است و اکنون مطالعات بیشتری در حال انجام است.

4. جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر

بر اساس اطلاعات موجود، آنتی اکسیدان‌های موجود در آب میوه انار و غلظت بالای آن‌ها باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر و محافظت از حافظه می‌شوند.

5. بهبود هضم

آب انار می‌تواند التهاب روده را کاهش داده و هضم را بهبود بخشد. این خواص ممکن است برای مبتلایان به بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و سایر بیماری‌های التهابی روده مفید باشد. باورها و تحقیقات متناقضی در مورد تاثیر آب این میوه بر روی اسهال وجود دارد، اما به طور کلی پزشکان توصیه می‌کنند تا بهبودی علائم، از مصرف آن خودداری کنید.

6. ضدالتهاب

آب انار به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان‌ها، یک ضدالتهاب قدرتمند به شمار می‌رود. آب این میوه می‌تواند در کاهش التهاب بدن موثر باشد و از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند.

7. آرتروز

فلاونول‌های موجود در آب انار، ممکن است در جلوگیری از التهاب که می‌تواند به پوکی استخوان و آسیب غضروف منجر شود، موثر باشند. در حال حاضر، آب این میوه به دلیل تاثیرات احتمالی آن بر پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید  و سایر انواع آرتریت و التهاب مفاصل، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

8. بیماری قلبی

آب انار به عنوان سالم‌ترین و مفیدترین آب میوه برای قلب شناخته شده و به نظر می‌رسد که از قلب و عروق محافظت می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که آب این میوه، جریان خون را بهبود بخشیده و از سفتی و غلظت عروق خونی می‌کاهد. آب میوه انار می‌تواند رشد پلاک و تجمع کلسترول در شریان‌ها را هم کاهش دهد، اما ممکن است در مقابل داروهای فشار خون و کلسترول همانند استاتین، واکنش منفی نشان دهد، بنابراین در صورت مصرف این داروها، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

9. فشار خون

نوشیدن آب میوه انار به صورت روزانه، ممکن است در کاهش فشار خون سیستولیک موثر باشد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، مصرف آب این میوه می‌تواند برای سلامت قلب و کاهش فشار خون مفید باشد.

10. ضدویروس

آب انار به دلیل وجود ویتامین C و سایر مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن همانند ویتامین E، می‌تواند از بروز بیماری جلوگیری کرده و با عفونت مقابله کند. خاصیت ضدباکتریایی و ضدویروسی انار در آزمایشگاه‌های مختلف تایید شده و هم اکنون میزان تاثیر این میوه بر روی عفونت‌های رایج و ویروس‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

11. سرشار از ویتامین

آب انار علاوه بر ویتامین C و E، منبع خوبی از فولات، پتاسیم و ویتامین K است. در صورتی که قصد دارید آب این میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، بهتر است خودتان آن را تهیه کرده و به صورت تازه میل کنید، در غیر این صورت به هنگام خرید این محصول، حتما برچسب درج شده بر روی آن را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که کاملا خالص و بدون قند است.

12. تقویت حافظه

بر اساس نتایج مطالعات اخیر، نوشیدن 8 اونس آب انار ممکن است در یادگیری و تقویت حافظه موثر باشد.

13. بهبود عملکرد جنسی و باروری

آنتی اکسیدان‌های موجود در آب انار غلیظ می‌توانند با کاهش استرس اکسیداتیو در بهبود باروری موثر باشند، زیرا استرس اکسیداتیو موجب اختلال در عملکرد اسپرم و کاهش باروری در زنان می‌شود. بر اساس یافته‌های موجود، آب این میوه در کاهش استرس اکسیداتیو جفت جنین هم موثر است، اما هنوز علت دقیق آن مشخص نشده است. نوشیدن آب انار، سطح تستوسترون را هم در آقایان و خانم‌ها افزایش می‌دهد؛ همانطور که می‌دانید تستوسترون یکی از اصلی‌ترین هورمون‌های تحریک جنسی است.

14. استقامت و عملکرد ورزشی

آب انار

آب انار موجب افزایش تحرک و استقامت شده و در کاهش درد و بازیابی قدرت موثر است. آب این میوه موجب کاهش آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو بر اثر ورزش هم خواهد شد.

15. دیابت

انار به طور سنتی در خاورمیانه و هند به عنوان درمانی برای دیابت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که علت تاثیر انار بر روی دیابت، هنوز ناشناخته است، اما ممکن است در کاهش مقاومت به انسولین و قند خون هم موثر باشد.

جمع‌بندی

افزودن آب انار به رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و التهاب را کاهش دهد. همچنین یک روش عالی برای به دست آوردن مواد مغذی میوه و تقویت آنتی اکسیدان‌ها به شمار می‌رود. بهترین نوع آب انار برای مصرف، آب اناری‌ست که خودتان تهیه کرده باشید، اما در صورت عدم امکان این شرایط، بهترین نوع آن را از میان محصولات موجود انتخاب کنید. افرادی که دارو مصرف می‌کنند، بهتر است پیش از مصرف آب این میوه، با پزشک مشورت کنند تا تداخلی در آن ایجاد نشود. همچنین، افراد دیابتی باید در صورت مصرف آب این میوه، قند خون خود را به صورت روزانه بررسی کنند.